Město Bohumín

11.7.2013 - Výluka prověří nervy pasažérů

Zdroj: 5plus2
Ročník a číslo: 28
Strana: 1
Autor: Zuzana Klementová

Brněnské hlavní nádraží odřízne od velké části spojů měsíční výluka. Vlaky nahradí autobusy i tramvaje.

BRNO - Největší vlaková výluka v novodobé historii jihomoravské metropole začne již v sobotu. Oprava železničního viaduktu u hlavního nádraží až do 11. srpna přetne hlavní vlakovou tepnu. Cestující se musí zorientovat v košatém plánu náhradní dopravy. "Využijeme velká nádraží v BrněKrálově poli, Židenicích a Slatině i nádraží v Modřicích, kde budou cestující moci přestoupit na tramvaje, které je dopraví do centra města. Je to pro nás přijatelnější než zahltit Brno desítkami autobusů náhradní dopravy," popsal ředitel brněnského Krajského centra osobní dopravy Českých drah Pavel Karšulín strategii, která má pomoci v parnech zvládnout přepravu desetitisíců cestujících. Zejména pro pasažéry vlaků kategorií EC a Ex tyto změny znamenají nutnost kupovat si na hlavním nádraží jízdenky s deseti až patnáctiminutovým předstihem, aby nezmeškali autobusy náhradní dopravy. S orientací cestujícím budou od soboty 13. července pomáhat informátoři. Schéma odjezdů tramvají, autobusů i vlaků pro jednotlivé směry najdou na plakátech, na změny je upozorní i hlášení ve vlacích. České dráhy posílí i služby na pokladnách.

Obavy cestujících

"Zřejmě budu muset cestovat dřívějším spojem, abych byla v práci včas. Pokud ale výluka potrvá jen měsíc, snad se to bude dát vydržet. Doufám, že bude posílená městská hromadná doprava a že mi cesta nakonec nezabere dvě hodiny," konstatovala Lenka Jurnečková, dojíždějící vlakem z Letovic na Blanensku. Rychlíky do Prahy budou začínat a končit v Králově Poli nebo na nádraží Brno-Slatina. Osobní vlaky do Blanska pojedou z židenického nádraží. Spoje od Tišnova objedou hlavní nádraží po nákladním průtahu do Modřic. Spojení mezi hlavním nádražím a nádražími v Králově Poli a Židenicích zajistí tramvaje. "Posílená linka 6 bude odkloněna přes náměstí Svobody k hlavnímu nádraží. Zároveň totiž budeme opravovat koleje na Vídeňské ulici. Podobně posílíme i linku 2, která jede do Židenic," sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová. Zatímco linka 2 pojede ve špičce každé čtyři minuty, linka 6 na královopolském nádraží počká na příjezd vlaků. Cestující s jízdními doklady vydanými mimo tarif jihomoravského integrovaného dopravního systému si musí na pokladně Českých drah vyzvednout doplňkové potvrzení, kterým se v tramvajích prokážou revizorům.

Vytisknutí tohoto dokladu je zadarmo. Pasažéry vlaků EuroCity a expresních spojů přepraví mezi hlavním a dolním nádražím nízkopodlažní autobusy s úložnými prostory. Kvůli výluce na tomto nákladním vlakovém nádraží přibylo provizorní nástupiště, čekárna i plošina pro nástup imobilních cestujících. "Souběžně s touto výlukou začnou práce i na trati mezi Rousínovem a Přerovem, všechny rychlíky do Bohumína a Olomouce nahradí autobusy," sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Autobusy náhradní dopravy na Bohumín, Olomouc a dolní nádraží cestující najdou před budovou Hlavního nádraží. Železničáři doufají, že díky těmto rozsáhlým opatřením zvládnou mezi židenickým a hlavním nádražím udělat opravy, které by jinak museli rozvrhnout do tří až čtyř let. Nejvíce volá po zásahu právě zchátralý viadukt u křižovatky ulic Křenová a Koliště. "Když více zaprší, bývá pod ním velké jezero. Občas z něj na auta dokonce padají kamínky," popisoval Pavel Surý z brněnského ředitelství Správy železniční dopravní cesty. Kromě výměny výhybek a kolejí na viaduktu mají železničáři v plánu i sanaci říms a nosné konstrukce.

50 tisíc cestujících denně

Špatný technický stav viaduktu souvisí i s letitými diskusemi o novém nádraží v Brně. Do stávajícího nádraží, kterým denně projde na padesát tisíc lidí, totiž nikdo nechce investovat, dokud nebude jasné, kde budou vlaky v centru Brna v budoucnu stavět. Hlavní nádraží je například posledním velkým tuzemským nádražím, které nemá ohřev výhybek. Sníh z nich proto zaměstnanci musí odklízet ručně. Až do 25. srpna musí cestující na hlavním nádraží počítat také s denními výlukami kvůli opravám nosných lan.

---

Výluka Brno-Židenice – Brno hlavní nádraží (13. 7. až 11. 8.)

Trať Břeclav – Brno – Česká Třebová – Praha, vlaky EC, Ex, EN: - vlaky staví ve stanici Brno dolní nádraží, cestující na Brno hlavní nádraží dopraví autobusy.

Trať Žďár nad Sázavou – Tišnov – Brno, linky S3 a R3: - rychlíky mezi stanicemi Brno hlavní nádraží – Brno-Královo Pole nahradí posílená tramvajová linka 6, - osobní vlaky Žďár nad Sázavou – Tišnov – Brno – Vranovice – Břeclav budou rozděleny na dvě samostatná ramena.

Trať Brno – Vranovice – Břeclav, linky S3 a R5: - rychlíky a spěšné vlaky na Olomouc pojedou podle pravidelného jízdního řádu, - osobní vlaky směr Břeclav pojedou normálně, v Modřicích bude možnost přestupu na osobní vlaky směr Žďár nad Sázavou.

Trať Brno – Letovice – Česká Třebová, linky S2 a R2: - rychlíky a spěšné vlaky směr Česká Třebová budou začínat a končit v Brně-Slatině. Osobní vlaky končí v Brně-Židenicích. Náhradní dopravu na Brno hlavní nádraží zajistí posílená tramvajová linka 2.

Trať Brno – Křenovice hor. n. – Vyškov na Moravě – Přerov, linky S2 a R7: - v různých úsecích většinu vlaků nahradí autobusy.

Trať Brno – Bučovice – Veselí na Moravě, linky S6 a R6: - vybrané spěšné vlaky zastaví v Brně-Slatině. Osobní vlaky BrnoSlatina – Brno-Židenice – Brno-Královo Pole nepojedou.

Podrobné informace: www.cd.cz




    Městský úřad