Město Bohumín

24.7.2014 - Do boje se šroťáky!

Zdroj: Květy
Ročník a číslo: 30
Strana: 44
Autor: David Kalců
Citovaný: Lumír Macura - místostarosta města Bohumín


Rozebírají ocelové mosty a kradou kabely u železničních tratí, aby je pak prodali do sběren. Na jaře dokonce sběrači kovů nedaleko Bohumína na severu Moravy odnesli únikové dveře u nové dálnice. Tamním úřadům už došla trpělivost a zdá se, že byznysu se šrotem jdou po krku.

"Kde se tady vzalo to plynové potrubí?" ptá se policista, když prohlíží kontejner se šrotem během namátkové kontroly ve dvou sběrnách surovin v Karviné. Muž, který tady působí, je nervózní, ale záhy odpovídá, že materiál sem dovezli z nedalekého podniku. Prý něco likvidovali…

Policisté se prohrabují dalším harampádím. V rohu areálu je upoutá velký počet starších kol, která tu stojí opřená komplet i s dušemi. Poté si fotí záznamy z knihy, kde by měli být zapsáni lidé a firmy, kteří sem šrot vozí. Jména a čísla občanských průkazů prý kontroluje sociálka. Pokud v evidenci často figuruje jeden člověk a výkupem si vydělá nemalé částky, je možné mu krátit sociální dávky. Alespoň některé šroťáky to snad od krádeží kovu odradí. Sběrny na Ostravsku stále častěji navštěvují policisté a městští strážníci v rámci nepravidelných kontrol.


- Na dálnici i na hřbitově

Firem, které vykupují kovy a všelijaký šrot, je v regionu požehnaně. Některé dokonce fungují nonstop, podobně jako zastavárny a bazary v Praze. Proč tomu tak je, není těžké si domyslet. Drobní sběrači sem vozí železný odpad, který většinou ukradnou. Na železnici, v podnicích i z obecního majetku. Výkup většího množství kovu bývá dobře organizován. "Když jde o něco, ihned majiteli sběrny volají. A klidně v noci. Ten přijede, vykoupí a do rána autogenem rozpálí. Bohužel se to těžko dokazuje," vysvětluje jeden z policistů.

Sběrači kovů hojně působí v regionech s vyšší mírou nezaměstnanosti, tedy v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Lidé, kteří jsou nepochybně v nelehké situaci, nemohou najít práci a peněz mají málo, ale svým jednáním ohrožují všechny. Někdy seberou "jen" poklop kanálu nebo pletivo plotu, jindy se ale zaměří např. na optické kabely, které zabezpečují železniční tratě. Z nedávno otevřeného úseku dálnice D1 u hranic s Polskem zase během jedné noci zmizelo 30 kovových dveří, což způsobilo nebezpečné situace.
"Kvůli absenci dveří už řidiči srazili zvěř. Naposledy to byla březí srna, která měla několik dní před porodem dvou kolouchů," řekl tehdy novinářům Čestmír Kaspřák z Mysliveckého sdružení Bohumín. Jen těmito krádežemi vznikla škoda za půl milionu Kč.

Šroťáci se zaměřují i na hřbitovy. Lidé na Ostravsku jsou už nuceni měnit pohřební zvyklosti a popel svých blízkých nechávají stále častěji ukládat do plastových uren. Měděné se totiž sběrači kovů neštítí vyndat z hrobu! Počátkem roku se tak stalo například v Ostravě-Vítkovicích. Jakou vlnu emocí to vyvolá u pozůstalých, není třeba rozvádět. Ostatně už v roce 2008 republiku šokovala krádež více než 300 bronzových destiček se jmény zemřelých z Národního hřbitova v Terezíně.


- Blíží se konec železného byznysu?

V Bohumíně teď chtějí zkrotit zloděje kovů revoluční vyhláškou: lidé už tam nebudou moci prodávat kovy do komerčních sběren. Odpad budou muset zdarma odevzdávat v městských sběrných dvorech. Novinka začne platit od Nového roku.

Některá opatření, jak železný byznys omezit, politici už řešili před šesti lety a od 1. ledna 2009 vstoupila v platnost novela zákona o odpadech, která omezila výkup například dopravních značek, kanálových mříží a jiných veřejně prospěšných předmětů. Ze strany provozovatelů sběren a výkupen je také nutná výše zmíněná identifikace kovových odpadů a předmětů i osob, které je přinášejí. Asi to umožnilo zvýšit kontroly, ovšem šroťáky to zjevně neodradilo. Nezřídka se mluvilo také o tom, že by se zakázalo ve sběrnách vyplácet hotovost a peníze za kovový odpad by se musely posílat pouze na bankovní účet sběrače. Zatím nebyl tento nápad realizován.

V zahraničí se osvědčil model, že sběrny odpadu fungují jen jeden či dva měsíce v roce. Jak zabere opatření Bohumína, ukáže čas. Našinci jsou bohužel v obcházení zákonů vynalézaví. *


Co kdy rozebrali?

LISTOPAD 2013: Zloději kovů "očesali" Svinovské mosty, které spojují centrum Ostravy a sídliště v Porubě.
Silničáři tam museli snížit rychlost z 80 na 30 km/hod. Zmizelo zhruba 900 masivních šroubů a 54 kusů ocelových desek. Technici raději provedli mimořádnou kontrolu mnoha mostů v kraji.

ŘÍJEN 2013: Šroťáci rozmontovali lávku na turistické cestě v Lorenzových sadech u Třebíče.
Strážníci ale dvojici zlodějů chytili dřív, než stačila lup zpeněžit.
Převážela ho do sběrny na dvou jízdních kolech.

ČERVENEC 2013: Pěstitelům v Lednici na Břeclavsku bylo odcizeno kovové potrubí závlažného systému.

KVĚTEN 2012: U Horního Slavkova zmizel čtyři a půl metru dlouhý desetitunový most z oceli. Zloději zde přelstili i hlídku policie, která je při akci kontrolovala. Prokázali se totiž falešnými smlouvami Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Událost zaujala i zahraniční média.

Jak chce Bohumín vyhnat sběrače?

Odpovídá LUMÍR MACURA, místostarosta města

* Co bylo hlavním podnětem, abyste začali s dlouhodobým problémem sběračů kovů něco dělat na vlastní pěst?

Denně jsme slyšeli, že legislativní opatření jsou dostatečná, že státní orgány mají dostatek možností kontrolovat sběrny šrotu a zabránit nelegálním výkupům kradených kovů, ale škody na veřejném majetku rostou každý rok do závratnějších výšek a často na železnici či dálnici dochází k ohrožení života. Naši strážníci dennodenně řeší krádeže kovů, sběrače vidíte ve sběrnách každý den. Občany také drobné krádeže obtěžují, často jsou to jen přestupky nebo je vůbec nehlásí. Na našem majetku jdou škody napáchané zloději kovů do statisíců. Naposledy nám způsobili půlmilionovou škodu, když zapálili neobydlený dům v Lounech v Pudlově, aby se snadno dostali ke střešním kovovým konstrukcím. Nedávno jsme řešili také případ, kdy sběrači ukradli kabel k ovládání semaforu na jednosměrném hraničním mostě do Polska a ohrozili tady dopravu. Městu vznikla škoda 130 000 Kč.

- Jak by vyhláška měla fungovat v praxi?

Od 1. ledna 2015 budou moci lidé odevzdávat kovový odpad a papír výhradně zdarma ve sběrných dvorech obce. Porušení vyhlášky občanem bude přestupkem a porušení ze strany výkupny bude správním deliktem. Dodržování budou kontrolovat jak strážníci, tak pracovníci odboru životního prostředí.

- Je šance, že se tak zachovají i okolní města a obce, aby opatření mělo smysl?

Sousední obce a města, jako Karviná, Orlová, Havířov a Rychvald, plánují připojení po prázdninách. O vyhlášku se zajímá Ostrava a řada měst a obcí napříč celou republikou, například Krnovsko, Klatovsko, Chomutov, Jablonec nad Nisou. Opatření má smysl, pokud bude platit plošně na velkém celistvém území. Odpady neznají hranice katastru obcí. *

Co za šrot i kabely dostanou?
(Ceny za 1 kg)

Železo lehké, plechy 3,80 Kč
Železo těžké 4,80 Kč
Měď nová (dráty) 115 až 120 Kč
Měď (opředená látkou) 100 Kč
Bronz 80 až 90 Kč
Mosaz, chladiče 40 Kč
Hliník dráty, staré 26 Kč
Hliník dráty, mastné a opalované 22 Kč
Zinek plechy 16 Kč
Autobaterie 10 Kč

Foto: Masivní potrubí může pocházet z fabriky a být kradené. I to strážníci kontrolující sběrny surovin prověřují
Foto: ZLODĚJŮM KOVŮ NA OSTRAVSKU SE UZAVŘOU SBĚRNY SUROVIN
Foto: Šroťáci se neváhají spojit, aby ukradli a odvlekli důlní vozík. Váží i půl tuny, takže nějakou kačku hodí
Foto: Spletenec různých kabelů se veze nejspíš do výkupu. Kdepak je asi tento muž sehnal?!
Snímky DRAHOSLAV RAMÍK a archiv města Bohumín


Do boje se šroťáky! - Zvětąit
Velikost: 800 x 425 bodů - 143 kB

Do boje se šroťáky! - Zvětąit
Velikost: 400 x 549 bodů - 125 kB

Do boje se šroťáky! - Zvětąit
Velikost: 250 x 223 bodů - 28 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad