Naučná stezka bohumínské železnice
Kdoví, jak by dnešní centrum Bohumína vypadalo, nebýt zásadního rozhodnutí hraběnky Rudnické o prodeji tamních pozemků pro výstavbu železnice. Možná by se v místě, kde v současnosti pulzuje městský život, i nadále rozkládal bažinatý les… Stavba staniční budovy, železnice a její napojení na významné tratě v polovině 19. století zcela změnily ráz místa a staly se klíčovou událostí pro rozvoj a budoucnost Bohumína.
Významným železničním uzlem zůstává Bohumín dodnes, čemuž odpovídají i investice města do jeho podoby. Areál přednádraží se v posledních letech proměnil v moderní dopravní terminál adekvátní svému významu, který je zároveň reprezentativní vstupní branou do města.
Při příležitosti poslední fáze rekonstrukce přednádraží vznikla myšlenka na vytvoření této virtuální naučné stezky. Najdete v ní historický popis významných železničních tratí protínajících město, zrod a proměnu nádražní budovy, zajímavosti o ocelové lávce pro pěší i tramvajové zastávce, která před vlakovým nádražím dlouhé roky stála. Železniční virtuální naučná stezka tak navazuje na Naučnou stezku bohumínské tramvaje, kterou město vydalo v roce 2022 při příležitosti 120. výročí tramvajové dopravy.
Poděkování
- Velkou část textových a obrazových materiálů pro tuto naučnou stezku poskytlo Železniční muzeum moravskoslezské (ŽMMS) zastoupené Vojtěchem Hermannem. Děkujeme za spolupráci.
- Jakékoliv jiné využití a šíření podléhá schválení poskytovatelů.
Použité zdroje
- HERMANN, Vojtěch. Historie nádraží Bohumín. Nakladatelství Železniční muzeum moravskoslezské, 2016.
- TEISTER, Jan F., VESELÝ, Zdeněk. Od Bogunu k Bohumínu. Info Press, 2006.
- SKOKAN, Josef. Železniční uzel v Bohumíně - od historie po současnost. Olomouc, 2017. bakalářská práce (Bc.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Přírodovědecká fakulta
Bohumínská železnice
1. Severní dráha císaře Ferdinanda
- Ve druhé čtvrtině 19. století se začaly stavět první středoevropské železniční tratě. Jednou z nejdůležitějších nových dopravních cest měla být dráha z Vídně na sever podél obchodní cesty vedoucí z Podunají Moravskou branou k Odře a Visle.2. Hornoslezská dráha prince Viléma
Provoz Hornoslezské dráhy prince Viléma z Berlína do Opole byl zahájen v roce 1845.3. Košicko-bohumínská dráha (KBD)
Jedna z nejvýznamnějších staveb soukromých železničních společností habsburské monarchie se začala rýsovat v roce 1862 přípravou trasování z Košic4. Nádraží a nádražní budova
V místě, kde dnes stojí nádražní budova, se ještě před rokem 1847 nacházel bažinatý les a měšťanský život se odehrával o několik kilometrů dál, na území dnešního Starého Bohumína.5. Přednádraží a ocelová lávka
Největší část přednádražního prostoru začalo město přebudovávat v moderní dopravní terminál v roce 2020.6. Tramvajová zastávka Nový Bohumín nádraží
Počátky tramvajové dopravy v Bohumíně se datují do roku 1902, kdy byl před nádražní budovou zahájen provoz na úzkorozchodné koňské dráze.Počet nalezených záznamů: 6