Město Bohumín

14.10.
2021

Martin Cihlář a Petr Ligocký společně v galerii gorzyckého GCK

GORZYCE (PL) / BOHUMÍN – Výtvarné práce dvou mladých Bohumíňáků, Martina Cihláře a Petra Ligockého, budou od pátku 15. října k vidění v prostorách Obecního centra kultury v nedalekých polských Gorzycích. Vernisáž výstavy začne v pátek v 18 hodin, jejím kurátorem je Marek Grzebyk. 

Výstava s příhodným názvem Dwugłos (Dvojhlas) je zároveň zahájením dlouhodobějšího polsko-českého projektu s názvem „Umělecké pohraničí“. Jeho cílem bude prezentace tvorby, a především pak sblížení našich pohraničních uměleckých komunit. „Iniciátorem tohoto cyklu večerů s výtvarným uměním, literaturou a hudbou je již zmíněné gorzycké obecní centrum kultury. Z místních organizací projekt podpoří kulturní spolek Město Bohů a ostravské nakladatelství Protimluv,“ říká Petr Ligocký.

***

Martin Cihlář (*1986) vystudoval Fakultu umění Ostravské univerzity, ateliér grafiky a kresby u Eduarda Ovčáčka. Své výtvarné práce vystavoval na společných i samostatných výstavách v Ostravě, Bohumíně, Hlučíně, ale také mimo náš region. Pracuje jako vedoucí výtvarného ateliéru v Centru psychosociální pomoci MENS SANA v Ostravě Porubě. Věnuje se rovněž interiérovému designu. 

Krajiny v Cihlářově pojetí můžeme (...) vnímat jako fragment zanechaných věcí uspořádaných často kolem horizontálně vedené linie, sugerující dojem horizontu jako symbolické krajinné konstanty definující dálku. Horizont se tu zároveň stává jakýmsi zobecněným archetypem (ne)dosažitelna. Vypovídá proto daleko víc o člověku samotném, než o zobrazené krajině (Martin Mikolášek). 

Petr Ligocký (*1990) absolvent polonistiky na Ostravské univerzitě, redaktor nakladatelství Protimluv. Vydal sbírku básní Diagnóza (2020) a dvě publikace o polském malíři Józefu Sowadowi. Pracuje v regionálním oddělení Knihovny města Ostravy. Své výtvarné práce prezentoval dosud v Bohumíně a Ostravě.

Do svých básní Petr slova opatrně vkládá, jeho práce je vyvážená, promyšlená a čistá. Přenášet svět do slov mu ale nestačí – napsat není křičet. Do obrazů naopak zasahuje přímo fyzicky, nelítostně – částečně po vzoru českých aktivních a strukturálních grafiků 60. let. Fyzická abstrakce, potřeba vtisknout do díla svou přímou zkušenost a emoce. Je to abstrakce spojená s tělesností, tedy každodenním prožíváním. Je to zároveň obecná zkušenost toho, jak přežíváme tady na zemi (Petr Stach).

(rzp, pl)


Počet zhlédnutí: 1 396

Zpět

    Městský úřad