Město Bohumín

16.12.2014 - Na trať vyjede lokomotiva na plyn

Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 293
Strana: 2
Autor: Petr Dušek

Testování má potvrdit anebo naopak vyvrátit skutečnost, že tato lokomotiva je díky CNG pohonu schopna snížit náklady až o čtyřicet procent

Opava –Natrati mezi Opavou a Hlučínem má začít jezdit lokomotiva s označením 714.001. Tato čísla vám sice zřejmě nic neřeknou, ale vězte, že se za nimi možná skrývá malá železniční revoluce. Uvedená lokomotiva je totiž poháněna stlačeným zemním plynem, tzv. CNG (compressed natural gas). Před několika dny byla dopravena z Bohumína na nádraží Opava východ. Zatím stojí v depu a strojvedoucí se s ní seznamují, avšak právě opavské provozní pracoviště bylo vybráno ke zkušebnímu provozu. Přednost tak dostalo před karlovarskými a podbeskydskými tratěmi, kam měla původně vyjet. Pokud testování dopadne podle předpokladů, mohlo by se ušetřit až čtyřicet procent nákladů. Alespoň to tvrdí místopředseda Opavského železničního klubu Jakub Hasák.

Lokomotivu 714.001 vyvinula společnost Vítkovice Doprava. Jedná se vlastně o rekonstrukci lokomotivy řady 714, konkrétně typu 714.010. Ta dostala dva nové motory o výkonu 260 kW, přičemž výraznými změnami prošel hlavně spodek tohoto stroje. "Byla odstraněna původní palivová nádrž a její místo zaujaly svazky tlakových láhví o průměru 360 mm. Těm musely ustoupit také vzduchojemy, které spolu se zásobníky písku našly místo za novými čelníky. Přechod na nový pohon si vyžádal také úpravy na pultech strojvedoucího, kde přibyly manometry pro sledování tlaku plynu," uvedl Hasák.

Na jedno naplnění je lokomotiva schopna urazit až 510 kilometrů. Záleží však na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. Společně s novou lokomotivou do Opavy na jednom plošinovém voze dorazila také plnicí stanice CNG. Druhý vůz dovezl zásobník a plynové láhve, jimiž bude stanice doplňována. Jakmile se zásobník vyprázdní, poputuje do Vítkovic, aby byl opět naplněn. Zkušební provoz lokomotivy 714.001 bude probíhat jen na trati mezi stanicí Opava východ a Hlučínem. "Cílem zkušebního provozu je prokázat, že lokomotiva s pohonem na CNG ušetří oproti dieselové lokomotivě podobných parametrů téměř polovinu nákladů. Proto bude lokomotiva nasazena jen na trati Opava – Hlučín a její spotřeba bude denně měřena," řekl Jakub Hasák.

Nová lokomotiva, která potáhne osobní vlak mezi Opavou a Hlučínem, bude obstarávat tři spoje denně. Z opavského východního nádraží bude vyjíždět v 5.42, 13.42 a 15.42. Z nádraží v Hlučíně pak v 6.30, 14.30 a 16.30 hodin.

Foto: Lokomotiva s označením 714.001 se bude prohánět na trati mezi Hlučínem a Opavou. Oproti svým předchůdkyním je jedinečná. Pohání ji totiž stlačený zemní plyn.
Foto: Vladimír Lichý



Na trať vyjede lokomotiva na plyn - Zvětąit
Velikost: 400 x 272 bodů - 44 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad