Zpravodajství
8.3.2016 - O vodním kanálu se mluví déle než sto let
Zdroj: Region Krnovské noviny
Ročník a číslo: 10
Strana: 11
Autor: toj+čtk
Bohumín – První plány vybudování průplavu, který by spojil Dunaj s Odrou a Labem, existují už víc než 100 let. České vlády se možnou stavbou kanálu zabývaly od 90. let minulého století, ovšem bez konkrétních výsledků. Myšlenku na splavnění tří velkých řek oživil až současný prezident Miloš Zeman. Možná i na jeho popud oživilo ministerstvo dopravy plány na stavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe a loni vypsalo výběrové řízení na studii proveditelnosti. "Jedná se o studii proveditelnosti, jejímž cílem je stanovení ekonomické efektivity a smysluplnosti sledovaného projektu," komentoval přípravy mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.
Projekt na stavbu kanálu počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a místním prohloubením řeky na německé straně. Dunaj by se s Odrou mohl propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky by se na severojižní cestu napojil prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic, kde by se napojil na Labe. Stavba by podle předběžných odhadů měla vyjít na 400 miliard korun.
Současný projekt má řadu odpůrců, zejména z řad ekologů. Výhrady se ozývají i k jeho trase, jež by často kopírovala železniční či dálniční síť. Trasa kanálu je ale zanesena v územních plánech, a na Moravě tak blokuje rozsáhlá území pro případnou výstavbu. Na Karvinsku by kanál měl vést přes území Bohumína, který sice není proti jeho vzniku, ale nesouhlasí s navrhovanou trasou. Ta počítá, že povede i přes chráněnou přírodní památku Hraniční meandry Odry a také chráněnou soustavu Natura 2000.