Město Bohumín

25.9.2017 - Lokomotivy byly krásné i v dešti

Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 223
Strana: 1
Autor: Richard Kutěj

Návštěvníci Dne železnice odjížděli z Bohumína nadšení. Bohumín – Jen málokdo možná ví, že na našem území fungovala vůbec první železnice na kontinentě. Před námi byla jen Anglie. Šlo o železnici koňskou na trati z Českých Budějovic do Lince a byla zřízena zejména kvůli transportu soli. "Byla postavena tak kvalitně, že když se pak přecházelo na páru, mohli bez problémů použít devadesát procent trati," říká Václav Simbartl z Plzně, který nejen s touto historickou informací přijel do Bohumína se svým vagonem plným krásných a dávných železničních artefaktů. Obrovská sbírka byla jednou z parádiček zdejšího sobotního Dne železnice.

OCELOVÉ KULISY PRO OCELOVÉ KRASAVICE
Bylo to krásné a nezkazilo to ani deštivé počasí. Naopak. Ocelově šedivý deštivý den byl zejména pro staré parní lokomotivy, zahalené párou, nádhernou kulisou. Bohumín v sobotu slavil Den železnice, který zároveň navazoval na oslavy 170 let od příjezdu prvního vlaku do města, které je s železnicí spojeno takřka sourozeneckým poutem. Do železničního depa i na nádraží tu tak po celý den proudily tisíce lidí všeho věku. "Jsem velký fanoušek železnice, a pokud mohu, vždy cestuji vlakem. Je v tom kus nostalgie, protože většina rodiny u dráhy pracovala, také malé dceři se vláčky moc líbí, cestování vlakem mi přijde mnohem pohodlnější než autobus, auto i letadlo," říká s nadšením Lukáš Kofroň, který přijel z Frýdku-Místku jako člen třígeneračního týmu fanoušků. Spolu s ním a dcerou dorazil i jeho táta, rovněž fanoušek vlaků.

VLAKY BYLY VŠUDE
Sobotní den byl především parádní přehlídkou historie i současnosti železnice. Lidé si mohli zblízka prohlédnout vybavení dávných vagonů, na točně v depu probíhaly komentované přehlídky starých parních lokomotiv, všude bylo zkrátka něco zajímavého k vidění. "Lidé se nejčastěji ptají na stáří vagonu – a jak to zde fungovalo. Jsme tedy v poštovním vagonu, kde se zásilky třídily během jízdy, aby se vše urychlilo. Vagon byl vyroben v roce 1944 na území Polska, koncem druhé světové války se dostal k nám a ještě v 60. letech jezdil na trati KolínRymburk," vypráví zvídavým návštěvníkům kurátor sbírek Poštovního muzea Martin Jahoda. Den železnice se nadmíru vydařil a své si tady užil každý. "Jako ajznboňák mám tyhle akce moc rád, počasí není žádná překážka," shrnul to za mnohé na facebooku Deníku u fotoreportáže z akce další z účastníků, Michal Klajman.



    Městský úřad