Město Bohumín

11.6.2020 - Začala stavba obchvatu Karviné

Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 135
Strana: 11
Autor: Pavel Karban

KARVINÁ - Nejpozději na konci roku 2022 chce Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) zprovoznit obchvat Karviné, jehož stavba začala včera. Za stavbu tříkilometrového úseku na silnici I/67, který propojí Bohumín s Českým Těšínem, zaplatí stát téměř 900 milionů korun bez daně. Většinu nákladů uhradí dotace z operačního programu.

"Karviná čeká na obchvat více než dvacet let. První zákres v územních plánech byl v roce 1977, pak to trošku utichlo a začalo se znovu v 90. letech," nastínil primátor Jan Wolf (ČSSD). A dodal, že po dostavbě se výrazně odlehčí dopravě v centru města a zlepší životní prostředí, což se projeví na kvalitě bydlení na třídě 17. listopadu a v přilehlých ulicích. "Nebylo jednoduché tu trasu obchvatu najít, severně bychom to nedostali," připomněl.

Podle Wolfa využije obchvat, který povede od křižovatky ulic Nádražní a Ostravská kolem loděnice a Darkova až k jezeru Karvinské moře, kde se napojí na stávající silnici ve směru na Český Těšín, zhruba devět tisíc vozidel denně. "Po jeho dostavbě budeme mít navíc v ruce i jeden z nástrojů při zhoršení ovzduší, a budeme tak schopni v rámci nízkoemisních zón vyhlásit zákaz vjezdu do města pro kamionovou dopravu," nastínil.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl uvedl, že územní rozhodnutí k jihozápadnímu obchvatu Karviné bylo vydáno už v roce 2005. "Dneska je rok 2020. Po patnácti letech, kdy jsme si museli projít opakovaným procesem EIA, jsme na stavbě," poukázal a dodal, že specifi kem stavby bude navážka materiálů. "Půjde o více než 500 kubíků zeminy, abychom vytvořili násypy, takže to bude náročné i z hlediska dovozu a znečištění komunikací, hluku," popsal.

Násypy budou mít v některých místech až deset metrů. "Takže půjde o obrovské převozy materiálů. Stavba navíc prochází poddolovaný územím," upozornil Michal Jurka, prezident společnosti Skanska Central Europe, která obchvat staví. Slíbil, že do násypů půjde jen bezpečný materiál, takže zvlnění obchvatu stejně jako v případě dálnice D1 u Ostravy nehrozí. "Chceme brát hlušinovou sypaninu, která se běžně využívá na železničních i silničních stavbách," objasnil a doplnil, že obchvat je jedním z pilotních projektů zaměřených na digitalizaci stavebnictví.

To, že kvůli koronavirové krizi mohou chybět na stavbu peníze, ředitel ŘSD Mátl odmítl. "Financování není ohroženo, finanční nejistota nehrozí ani ostatním stavbám v kraji, ať už běží, jako Rybí–Rychaltice, Příbor–Skotnice či obchvaty FrýdkuMístku a Krnova nebo těch, co budou zahájeny, jako je Bělotín–Rybí nebo druhá část obchvatu Opavy," ujistil.



    Městský úřad