Město Bohumín

29.1.
2013

Cyklostezku v centru Bohumína projektoval cyklista

DOTAZ OBČANA:

Žádám o opravu stávajících cyklostezek v Bohumíně, a to obousměrnost trasy přes most do Starého Bohumína, do Šunychlu, a to v místech, kde to je možné.

Žádám rovněž o úpravu sjezdů na komunikace, rovnost, zatáčky, logičnost. Cyklista nemůže kolmo otočit rovnou do frekventované ulice, ale logičtější by bylo pokračování rovně na krajnici, např. taktéž za mostem ve Starém Bohumíně.

Žádám o minimalizaci vln. V Ostravě-Porubě je třeba křižování vedlejších ulic v rovině pro cyklistu, naopak práh má vozidlo.

Velice děkuji, že se něco změnilo k lepšímu a pár metrů stezek máme, je to ale málo a plánoval to necyklista.

ODPOVĚĎ Z RADNICE:

Vytvářet obousměrné cyklostezky jen na určitých krátkých úsecích, jako je například most, kdy pak není možné cyklistu řádně a bezpečně převést na protější stranu, aby pokračoval v přirozeném směru jízdy jako ostatní účastníci silničního provozu, je velice nevhodné, ne-li nesmyslné. Tímto zásahem bychom cyklistům zkomplikovali jízdu ještě více. Navíc je šířkové uspořádání cyklistických stezek normováno.

Co se týče kolmého ukončení cyklostezky na komunikaci, tak to se opět řídí schválenými normami a je tam z toho důvodu, aby se cyklista při najíždění na komunikaci bezpečně rozhlédnul, popřípadě zastavil a dal přednost vozidlům jedoucím po komunikaci, protože v daném případě je cyklista povinen dát automobilu přednost v jízdě. Pokud by napojení bylo plynulé, cyklista by se musel otáčet za sebe, což  by mohlo ohrozit jeho bezpečnost.

Bohužel vlny na cyklostezce způsobuje velké množství sjezdů z komunikace na  sousední pozemky k rodinným domům, kde je nutné překonat výškové rozdíly. Co se křížení cyklostezky s vedlejší ulicí týče, tak v případě, že cyklostezka kříží jinou pozemní komunikaci, ukončuje ji dopravní značka „konec stezky pro cyklisty“ (C8b) nebo „konec stezky pro chodce a cyklisty (C9b). Což pro cyklistu znamená, že musí dát přednost v jízdě vozidlu přijíždějícímu na uvedené komunikaci. V případě realizace příčného zvýšeného prahu dochází k situaci, že si cyklista dopravního  značení  nevšimne, vozidlu  nedá  přednost  v jízdě a nehoda je na světě.

Veškeré cyklostezky v Bohumíně jsou projektovány tak, aby splňovaly normy. Cyklostezku ve Štefánikově a Šunychelské ulici projektoval  a  stavbu  dozoroval Ing. Martin Krejčí, autorizovaný inženýr pro obor dopravní stavby, který je sám vášnivým cyklistou a projektoval například i cyklostezky v Ostravě a je autorem koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Ostravě z roku 2010.

Petr Sobek
odbor dopravy
Městský úřad Bohumín

Foto: archiv města


Počet zhlédnutí: 5 475

Zpět

    Městský úřad