Město Bohumín

2.5.
2021

Dláždění vyšlapaných chodníků často brání inženýrské sítě či stromy

Dotaz

Chtěla bych poprosit, aby se v budoucnu chodníky stavěly tam, kde chodí lidé. A tam, kde jsou proti logice, aby se upravily. Uvádím čtyři příklady, ale jistě jich bude více. Velmi bych se přimlouvala, aby se přihlíželo k přirozenému směru chůze a nenavrhovaly se chodníky "podle pravítka".

  • na náměstí Budoucnosti jsou na cyklostezkách zatáčky do pravého úhlu, pokud by měl jet člověk na bicyklu jen výhradně po cyklostezce, musel by být asi Roman Kreuziger. Větším problémem jsou chodníky, které nevedou tudy, kudy chodí lidé. Přes trávu jsou vyšlapané cestičky do obchodu, skrz živý plot a parkoviště směrem k dětskému hřišti. Bylo by možné je tam dodatečně vydláždit?

  • nové chodníky ke Kauflandu jsou nesmyslným slalomem a zjevně chodí lidé jinudy. Od nových obchodů do Kauflandu je zbytečná oklika, přitom by stačilo asi 1 metr dlažby k rohu budovy Kauflandu. Už je to tam vyšlapané po nově vytvořeném záhonu, ani se tomu nedivím. V Rafinérském lesíku vede ke Kauflandu také dlážděný chodník typu "pravý úhel". Z toho důvodu chodí lidé přes vyšlapané cestičky i okolo věžáků a směrem ke stanovišti.

  • když se jde okolo nemocnice ve Starém Bohumíně směrem k PCR testování, není tam chodník vůbec, přitom je tam prostor vedle plotu. Musíte jít po cestě.

  • na cestě po chodníku do Starého Bohumína se přejde most a najednou nevíte, kudy jít. Za mostem po pravé straně silnice totiž pokrčuje jen cyklostezka, a pokud přejdete na levou stranu cesty, zjistíte, že i tam je jen cyklostezka. Tak kudy?

Odpověď

Obecně platí, že při regeneracích veřejných prostranství je snaha respektovat vyšlapané chodníky, bohužel velmi často se pod těmito pěšinami nacházejí inženýrské sítě anebo kořenový systém blízkých stromů, takže oficiální chodník tam nelze vybudovat. A nyní konkrétně k Vašim poznámkám:

  • náměstí Budoucnosti je jedno z prvních regenerovaných veřejných prostranství v Bohumíně. Na náměstí se přepokládá pohyb lidí všemi směry při respektování architektonického záměru, který do jednoho celku komponuje trasy pro pohyb lidí, pro shromažďování, zeleň a další doplňující prvky. V těchto případech dopravní řešení mírně ustupuje do pozadí. Nemáme žádné informace o tom, že by tu docházelo ke kolizím chodců a cyklistů. Dodatečné vydláždění je v rozporu s architektonickým záměrem, můžeme zvážit dosadby keřů, aby se zabránilo tvoření zkratek.

  • Kaufland byl v době příprav Retail parku osloven, aby se řešily navazující chodníky na nové obchody, bohužel vlastníci Kauflandu neprojevili sebemenší zájem cokoliv měnit a na cizích pozemcích město nemůže nic stavět ani projektovat bez souhlasu vlastníka. Město připravuje rozšíření chodníku od okružní křižovatky u Penny směrem k Retail parku, aby zde mohla vzniknout společná stezka pro chodce a cyklisty.
     
  • chodník ve Starém Bohumíně podél Ovocné ulice se připravoval již v minulosti, ale vzhledem k potřebě řešit přeložky řady sítí se zatím od dalších příprav upustilo. V zásobníků námětů je stále veden jako chodník CH22 v aktualizovaném Akčním plánu v oblasti dopravy (2021-2023). Ovšem bude sloužit zejména místním, nesouvisí s přístavbou nového ambulantního traktu v nemocnici. Vstup zezadu od již zbourané bývalé obřadní síně bude sloužit pacientům, kteří přijedou auty. Pěší pacienti budou od zastávek autobusu stále procházet kolem stávající vrátnice nemocnice.

  • od pokračování chodníku podél ulice Slezské směrem k nemocnici za dálničním mostem se v minulosti upustilo, protože nebylo nalezeno schůdné technické řešení pro odvodnění chodníku a silnice. Chodci by zde měli přejít na druhou stranu a pokračovat po krajnici vedle cyklopruhu a prodejny kol směrem k chodníku podél parkoviště a zastávky autobusu. Uznáváme, že zde chybí chodník od křižovatky s ulicí Zahradní předměstí k ulici S. K. Neumanna. V zásobníku projektů je tento úsek veden pod označením CH9.

Dokumenty

 

Lumír Macura
místostarosta Bohumína


Počet zhlédnutí: 2 202

Zpět

    Městský úřad