Město Bohumín

20.8.
2008

Nulová tolerance v Bohumíně pokračuje, potravinové poukázky dostává už 139 lidí

1. STAVBA DÁLNICE D 47 SE ZAKOUSLA DO BOHUMÍNA

S VÝSTAVBOU DÁLNICE NABÍZÍ RADNICE ORNICI

Město nabízí bezplatně ornici, stačí si zaplatit jen odvoz. Jediné, co pro to musí člověk udělat, je to se zaregistrovat na radnici do seznamu uchazečů o ornici. Zájemci o ni se už nemusejí načerno domlouvat s řidiči, aby jim ornici přivezli. Ornici město získalo při skrývce v souvislosti s výstavbou dálnice D 47. Zájemci se mohou hlásit na radnici na odboru životního prostředí a služeb bohumínské radnice. Pak se mohou obracet na dispečera – 604 228 470 v době od 6 do 14 hodin, nebo se osobně dostavit na deponii, která se nachází na ulici Ovocná za nemocnicí ve Starém Bohumíně. V současné domě má o ornici zájem 134 lidí. Úředníci předpokládají, že se bude rozvážet celé září...

„Zjistili jsme, že v praxi při výstavbě rodinného domku či úpravách zahrádky potřebují lidé hlínu, ale ornici není možné získat legálním způsobem. Nesmí se prodávat, nikde ji proto nelze sehnat, ani koupit, může se pouze darovat. Při stavbě dálnice získalo město obrovské množství ornice, nechceme lidi nutit, aby se načerno domlouvali s řidiči a jednali nelegálně. Oslovili jsme proto naše občany a kdo má zájem o ornici, tak si může nechat odvézt jakékoliv množství ornice, stačí jen zaplatit náklady na její naložení a odvoz,“ řekl starosta Bohumína Petr Vícha, který na tiskovou konferenci s novináři přivezl zahradní kolečka plná ornice, aby demonstroval nabídku, kterou město má pro své občany.

Ornice má město zatím nadbytek. V Bohumíně jsou hned tři deponie s ornicí, dvě o objemu 23 tisíc kubíků jsou čistě pro potřeby města a jeho investičních akcí (město tak ušetří mnoho milionů korun), třetí deponii o objemu 18 tisíc kubíků ve Starém Bohumíně používá město právě pro uspokojení poptávky po ornici mezi bohumínskými občany. Nabídka platí zatím bez omezení, zájemci si mohou odvést ornice kolik potřebují, je však zatím omezena jen pro občany Bohumína. Město nevylučuje, že v případě, kdy uspokojí své občany, rozšíří nabídku odvozu ornice také pro mimobohumínské.

První nákladní automobily s hlínou k občanům vyrazily již v úterý 12. srpna. Rozvozy probíhají pouze v úterý a ve čtvrtek, vždy od 7 do 18 hodin. Za ornici občan nic neplatí, uhradí pouze nakládku a rozvoz. Za nakládku lidé zaplatí 300 korun, za rozvoz na území Bohumína 400 korun. Občané si mohou zajistit i vlastní odvoz, to už záleží na domluvě s dispečerem. Úhrada probíhá přímo na místě. V případě deštivého počasí rozvoz ornice neprobíhá.

Lidé se stále mohou hlásit k odběru ornice a to na radnici, odboru životního prostředí a služeb, kancelář 212 anebo telefon 596 092 174. V případě, že budou registrováni na radnici, tak se osobně či telefonicky domluví s dispečerem na nakládku ornice na Ovocné ulici za nemocnicí ve Starém Bohumíně.


VÝSTAVBA POSLEDNÍHO ÚSEKU DÁLNICE D 47 ZE STARÉHO BOHUMÍNA K HRANICÍM S POLSKEM

- v celé délce povede městem Bohumín
- zasáhne po dobu dvou let intenzivně do života Bohumína, dokončena by měl být v 
- ve stavebním povolení dohoda, že před zahájením stavby musí realizátor stavby projednat s městem trasy pro dovoz materiálu a organizaci výstavby dálnice
- nestalo se tak, letos v březnu jsme proto vyzvali ODS (Ostravské dopravní stavby) jako partnera sdružení pro výstavbu dálnice k jednání a dospěli jsme k několika dohodám:

1) přesun materiálu na stavbu dálnice bude probíhat od Ostravy po již vybudovaném úseku dálnice D 47 a ne přes městské části Pudlov a Vrbice
2) přesun značného množství hlušiny, která je zapotřebí pro vybudování obslužné komunikace v trase dálnice a na samotnou stavbu dálnice bude dokončen do 30. 6. 2008
3) dohodnutá místa pro deponie s ornicí
4) organizace výstavby dálnice a uzavírky komunikací a objízdné trasy ve městě

- dálnice oddělí od centra Bohumína městské části Šunychl a Starý Bohumín, propojení je však zajištěno, u městské části Šunychl, kde vyroste nový dálniční most, bude po celou dobu jeho výstavby zajištěn provoz po náhradní obslužné komunikaci, co se týče spojení Starého Bohumína s centrem, tak po Slezské ulici mohou trvale pěší a cyklisté, objížďka platí jen pro automobily po Ostravské ulici
- město trvá na dohodách včetně čištění
- ve dvou případech nebyla dohoda dodržena:

1) nepodařil se dokončit návoz hlušiny do konce června, s občany v Nové Vsi, která je návozem nejvíce dotčena, došlo k dohodě a kompenzaci za prodloužení navážky, od září navíc bude zajištěn pro školáky speciální autobus, v červnu jej platilo město, od září po dobu dvou měsíců jej bude financovat zhotovitel dálnice, podmínkou byly ještě drobné opravy komunikací v souvislosti s návozem hlušiny
2) přesun materiálu na stavbu dálnice neprobíhal po již vybudovaném úseku dálnice D 47, ale přes městské části Pudlov a Vrbice, proto město považuje za velké vítězství, že se podařilo prosadit zákaz vjezdu vozidlům nad 12 tun na Ostravskou ulici, původně mělo sloužit pro omezení kamionové dopravy, ale má to i vedlejší efekt – stovky aut pro stavbu dálnice nebudou jezdit přes tyto městské části


2. NULOVÁ TOLERANCE V BOHUMÍNĚ POKRAČUJE, POTRAVINOVÉ POUKÁZKY DOSTÁVÁ 139 LIDÍ

NULOVÁ TOLERANCE, 105 VOLNÝCH BYTŮ IV. KATEGORIE

Město Bohumín pokračuje v nastartovaném programu Nulové tolerance, který vznikl po problémech s vystěhováním hotelových hostů z mediálně známého bývalého hotelového domu, dnešní Slunečnice, v roce 2005. Po této kauze se město rozhodlo pro program „nulové tolerance“ k překračování zákonů a předpisů, které se týkají například kriminality, hluku či znečišťování města. Jedna problémová lokalita - hotelový dům z města zmizela a teď se město pouští do dalších lokalit. Tento program se dotkl i bytové politiky. Zájmem města je, aby ve svých bytech mělo slušné a platící nájemníky.

Město chce zrušit ve městě i další ghetta neboli problémové lokality a domy hrůzy a to tak, že volné byty už v těchto lokalitách znovu obsazovat nebude a jakmile se uvolní celý dům, přistoupí pak město k jeho rekonstrukci. Problémové lokality vidí město v těchto ulicích: Drátovenská, Revoluční, Louky, Louny, Petra Cingra. V problémových lokalitách má město celkem 249 bytů.

Město už neobsazuje volné byty IV. kategorie a chce je rekonstruovat na byty I. kategorie. V současné době má město 105 volných bytů v problémových lokalitách a jejich počet stále stoupá. Z ghett by měly postupně vzniknout dobré adresy. Další lokalita, která se po hotelovém domě dočká proměny, je ulice Petra Cingra.

Zastupitelé Bohumína schválili letos prodej dvou městských domů na ulici Petra Cingra číslo popisné 315 a 316 soukromému investorovi s podmínkou jejich rekonstrukce na byty. Požadavek investora, který má provádět přestavbu těchto obytných domů na opět obytné domy, bylo vystěhování všech nájemců z obou domů, s tím, že jedině pak si převezme objekty do své správy. Proto město domy vyklidilo a zabezpečilo je tak, tak aby nebyly přístupné nepovolaným osobám. Koncem měsíce srpna si nemovitosti převezme investorská firma.

POTRAVINOVÉ POUKÁZKY

Program Nulové tolerance zasahuje i do oblasti sociálních dávek, město totiž neustále rozšiřuje počet lidí, kteří dostávají příspěvek na živobytí ve formě potravinových poukázek. Tyto poukazy si radnice sama vyrábí.

„Poukázky nedostávají klienti naráz, ale postupně. Jsou vystaveny na konkrétní jméno, mají platnost 30 dní a uplatnit je lze na nákup v nasmlouvaných prodejnách nejen v centru, ale i v okrajových částech města. Nově jednáme i s dalšími obchody, například těmi, které nabízejí také drogistické zboží, protože to po nás chtějí naši klienti. V tuto chvíli už máme nasmlouváno 9 obchodů, kde lze poukázky proměnit za zboží – tedy potraviny a od srpna nově i základní hygienické potřeby. Svou totožnost musí nakupující prokázat občanským průkazem,“ řekla místostarostka Věra Palková.

V minulosti jsme věcné dávky poskytovali těm sociálně potřebným lidem, kteří svou dávku investovali do výherních automatů nebo alkoholu. Nebylo jich tolik jako teď, jejich počet postupně zvyšujeme. Vloni vyplácelo měst kolem padesáti věcných dávek, teď se číslo zvyšuje. V červenci 2008 dostalo věcnou dávku 139 klientů a přibudou k nim zřejmě i další. V srpnu počítáme s dalšími 40 vytypovanými klienty, kteří dostanou svou dávku v potravinových poukázkách.

Věcnou dávku dáváme těm, kteří jsou dlouhodobě na dávkách (déle než jeden rok), nebo dávky nevyužívají tak, jak by měli. Od ledna do července vyplatilo město na dávkách pomoci v hmotné nouzi téměř 9 milionů korun, z toho na potravinových poukázkách téměř 900 tisíc korun. Například v červnu jsme vyplatiti 378 dávek sociální péče a z nich bylo 135 v potravinových poukázkách. Průměrná hodnota věcné dávky byla 1 038 korun. Za červen se celkově vyplatilo na dávkách 1,2 milionu korun, z toho bylo 140 tisíc v potravinových poukázkách. Průměrná výše dávky byla 3 243 korun. V červenci jsme na celkem dávkách – příspěvku na živobytí – vyplatili celkem 1,1 milionu korun, z toho téměř 160 tisíc korun bylo v potravinových poukázkách. Dohromady byla věcná dávka vyplacena 139 domácnostem a průměrná výše jedné poukázky byla 1 149 korun.

Radnice rozšířila i počet míst, kde lze za potravinové poukázky nakupovat. Od července už lidé za věcné dávky nakoupí na 9ti místech Bohumína. Nově v potravinách ve Starém Bohumíně. Sociální pracovnice klienty vyzývají, aby sami hlásili obchod, kde by uvítali, aby potravinové poukazy platily. Město se pak bude snažit domluvit s majitelem na jejich využití. Od srpna lze navíc nově pořídit za potravinové poukázky kromě potravin také základní hygienické potřeby.

Již v loňském školním roce jsme v průměru u 30 žáků hradili úhradu jejich školních obědů. Již teď vytypováváme vhodné školáky u některých rodin s nezaopatřenými dětmi a část jejich dávky jim zasíláme na úhradu obědů ve školách. Od září roku 2008 budeme opět v tomto trendu opět pokračovat. V průměru se jedná o 30 dětí školou povinných, kterým z dávek jejich rodičů platíme obědy.


3. MĚSTO UŽ MÁ PRVNÍ VERZI ROZPOČTU NA PŘÍŠTÍ ROK, PROINVESTUJE MILIONY

Více než 100 milionů korun z téměř 650 milionového rozpočtu proinvestují příští rok v Bohumíně. Tato částka představuje 17 procent z celkového rozpočtu města. Některé investiční akce už začaly a jejich financování přejde i do příštího roku.

Největšími investičními městskými akcemi v Bohumíně bude dokončení výstavby prvního polyfunkčního domu ve Starém Bohumíně (14 milionů korun), stavební úpravy Rafinérského lesíku (21 milionů korun), rekonstrukce nemocničních pavilónů (10 milionů korun), oprava Domu služeb na náměstí Budoucnosti v centru Bohumína (11 milionů korun), opravy školských zařízení (6 milionů korun) a bytového fondu a znovuzprovoznění bývalého hraničního mostu do Polska pro osobní automobily a jeho propojení s náměstím Svobody ve Starém Bohumíně (6,3 milionu korun).

Další investiční akce vede město pod čarou a je připraveno při získání dotací je zařadit do rozpočtu. Jedná se například o rekonstrukci městské tržnice včetně vybudování nového parkoviště (12 milionů korun), regeneraci panelového sídliště na Mírové ulici (10 milionů korun), vybudování kanalizace na Úvozní ulici (42 milionů korun) či realizaci cyklostezky (14 milionů korun) či výstavbu tribuny fotbalového hřiště u zimního stadionu (15 milionů korun).

Rozpočet města i investic se postupně zvyšuje. V roce 2000 zastupitelé schválili jeho výši v objemu 381 milionů korun. V letech 2001 a 2002 byl rozpočet přibližně 450 milionů korun. V roce 2003 už dosáhl 500 milionů korun a v roce 2006 to bylo téměř 600 milionů korun. V roce 2009 počítá město s rozpočtem 650 milionů korun.

Se zvyšujícím se rozpočtem se od roku 2002 neuvěřitelně zvyšuje i výše městských investic. Zatímco v roce 2002 investovalo město 63,8 milionů korun, v roce 2003 to bylo už 114, v letech 2004 a 2005 šlo do městských investic po 140 milionů korun. A v roce 2006 to byla ještě vyšší částka a to bylo 181 milionů korun, což je za posledních 11 let absolutně rekordní částka.

Město bude v roce 2009 investovat především do bydlení, rozvoje města a do zdravotnictví. Investice jsou navrženy ve výši 107 milionů korun. V průběhu roku však může dojít k navýšení této částky v závislosti na přiznaných dotacích.


4. NA NÁMĚSTÍ VE STARÉM BOHUMÍNĚ SE STAVÍ NOVÝ POLYFUNKČNÍ DŮM

Město začalo vloni s dostavbou náměstí ve Starém Bohumíně. Vedle domova důchodců vyrůstá na zelené louce za dohledu památkářů polyfunkční dům se 13 byty i nebytovými prostory. Jeho stavba bude stát přes 35 milionů korun. Samotné výstavbě předcházel několikaměsíční archeologický průzkum, při němž se našla například měšťanská kachlová kamna.

Stavba naváže na frontu domů v jihozápadní straně náměstí a bude prvním ze tří objektů, které jsou v dlouhodobých plánech dostavby Starého Bohumína. Řešení vzhledu domu je navrženo s ohledem na stávající zástavbu. Krátké podloubí dodá objektu historický ráz, stejně jako barevně odlišené rozdělení na dvě části.

„Dům se čtyřmi nadzemními podlažími nebude podsklepen. Příští nájemníci tady po dokončení najdou malometrážní byty o velikostech 2+1, 2+kuchyňský kout, 1+1 a 1+ kuchyňský kout. Pro invalidní občany budou připraveny dva byty. Přízemí je určeno provozovnám dvou obchodů bez zvláštní náročnosti na vybavenost. Nebudou to firmy s provozem v nočních hodinách,“ sdělila Hana Kaspřáková z investičního odboru bohumínské radnice.

Docela pod střechou, v pátém podkrovním podlaží, budou situovány tři z menších bytů. Do domu se bude vstupovat hlavním vchodem z náměstí, parkovací plochy pro nájemníky a vedlejší vchod bude přístupný z Malé ulice. Uvnitř domu bude jezdit bezbariérový výtah.

Stavba si vyžádá náklady ve výši 35,5 milionu korun. Městu pomůže ve financování státní Fond rozvoje bydlení dotací 7,5 milionu korun. Stavba by měla být hotova v dubnu roku 2009 a první nájemníky přivítá v létě 2009.


5. NÁRODNÍ DŮM VE STARÉM BOHUMÍNĚ ČEKÁ REKONSTRUKCE

Problémovým objektem je také dominanta Starého Bohumína - Národní dům, bývalý secesní městský hotel z počátku 20. století, který byl donedávna v soukromých rukou a chátral. Městu se podařilo po letech naléhání na opravy vykoupit v minulosti chloubu a historický skvost této městské části.

Národní dům byl v minulosti centrem kulturního života ve Starém Bohumíně. V tomto domě byla vyhlášená restaurace, v jeho sále se konaly bály, plesy, taneční a svatby. V ještě vzdálenější minulosti býval v objektu výjezdní hostinec a hotel U zeleného stromu. Kdysi jej vlastnily železárny, od roku 1997 pak soukromý vlastník a objekt postupně zchátral. Městu se nedařilo soukromníka přimět k opravě domu, ani k jeho odkoupení.

Teprve po 10 letech jednání bylo město úspěšné a v červnu 2007 Národní dům – kulturní památku za 6,5 milionu korun od soukromníka odkoupilo. Od chvíle, kdy město získalo Národní dům, se schází pravidelně tým pro jeho rekonstrukci. V objektu by po rekonstrukci opět měla fungovat restaurace, taneční sál a hotel, nově by zde mělo vzniknout městské muzeum či informační centrum.

Město zatím nezná přesný termín rekonstrukce, ani náklady. Odhadujeme, že rekonstrukce vyjde na desítky milionů korun. Město bude také usilovat o získání dotace na jeho opravu.


6. NA STARÝ HRANIČNÍ MOST DO POLSKA SE VRÁTÍ OSOBNÍ AUTA

Město chystá propojení náměstí ve Starém Bohumíně se starým hraničním mostem, který teď slouží jen pro pěší a cyklisty. Ocelový most, který spojuje Bohumín na české a Chalupki na polské straně řeky Odry, byl původně tříobloukový a jeho stavba probíhala podle návrhu opavského krajského stavitelského úřadu. Základní kámen byl slavnostně položen 1. září 1898. 4. října 1899 byla stavba zhruba 150 metrů dlouhého a 6 metrů širokého mostu dokončena.

Přes hraniční most ve Starém Bohumíně mířily do Polska stovky kamionů a tvořily kolony, které se táhly od hraničního přechodu přes Pudlov až do Vrbice. Tehdy neexistoval obchvat Starého Bohumína, situace s kamiony byla v této části města neúnosná. Tiráci čekali i několik dnů, než přišli na hranicích na řadu. Proto se urychleně zrealizoval obchvat Starého Bohumína, což přineslo úlevu místním lidem, ale krach zdejších obchodníků a útlum této městské části.

Povodně v roce 1997 však hraniční most natolik poškodily, že omezily jeho nosnost a kamionová doprava na něj devět let nesměla. To už je ale minulostí, protože před třemi lety začal vznikat o několik set metrů dále nový hraniční most. Stavěla jej polská strana a s jeho otevřením otálela. Otevíral se natřikrát. I když byl hotov už v listopadu 2005, automobilům začal sloužit až v lednu 2007. Nový most mohou používat kromě pěších všechna dopravní vozidla a to i ta nákladní bez omezení hmotnosti. To v minulých letech nebylo kvůli narušené statice starého mostu a omezené nosnosti vůbec možné. Nový hraniční most do Polska je už pro kamiony přístupný a navazuje na dálnici D 47. Došlo i k omezení kamionové dopravy z Ostravy do Bohumína přes městské části Vrbice a Pudlov, ty teď musejí využívat nově vybudovanou dálnici.

Starý hraniční most teď dočasně slouží jen pěším a cyklistům a pro motorová vozidla se otevře ve chvíli, kdy s ním bude propojeno přilehlé náměstí ve Starém Bohumíně.

„Dlouhou dobu jsme usilovali o to, aby na starý most směly osobní automobily, a proto chceme v nejbližší možné době napojit náměstí Svobody ve Starém Bohumíně na hraniční přechod a přivést tak do této městské části více lidí i polských turistů,“ řekl starosta Bohumína Petr Vícha.

V co nejkratší době chceme opět zprůjezdnit náměstí na starý hraniční most a do Polska. V rozpočtu na napojení náměstí Svobody na hraniční most máme vyčleněno 6,3 milionu korun. V současnosti totiž polští turisté Bohumín minou, míří do Ostravy a málokdo se do Bohumína z turistů vrátí. Průjezd byl uzavřen kvůli velké kamionové dopravě. Teď s novým hraničním mostem zvýšená kamionová doprava v centru nehrozí, takže propojení je už teď možné. Pro místní pohraniční styk i pro oživení Bohumína by toto propojení mělo být jen přínosem.

Starobohumínští občané však nemají dosud jednotný názor na toto propojení. Zatímco mladí lidé a obchodníci cítí, že propojení je potřeba, starší občané a obyvatelé několika domů s pečovatelskou službou mají obavy z ruchu, který kdysi způsobila automobilová doprava. Kvůli ní se před 15 lety budoval obchvat Bohumína, protože přes celé město až do Pudlova stály dlouhé fronty kamionů obdobně jako tomu bylo v Českém Těšíně. Pokud však starý most bude sloužit jen pěším, cyklistům a automobilům do 3,5 tun a každý transit by měl jezdit přes nově vybudovaný most, mělo by propojení přinést jen pozitiva a negativa by měla být potlačena.

Připravila: Lucie Balcarová, tisková mluvčí

Foto: Lucie Balcarová


Počet zhlédnutí: 19 883

Zpět

    Městský úřad