21.10.2024 - Ničivé povodně tvrdě zasáhly i tuzemskou železnici
Zdroj: Železničář
Po mnoha letech se do Česka vrátily ničivé povodně. V září zaměstnanci Českých drah, Správy železnic i cestující čelili několik dní trvající přírodní pohromě.
České dráhy přerušily provoz asi 20 % spojů, zejména v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, včetně koridorové trati mezi Hranicemi na Moravě a Ostravou. Pod vodou se ocitlo i depo v Bohumíně.
Povodně na Česko udeřily s obrovskou intenzitou. S problémy způsobenými extrémními srážkami a vichrem se téměř celá ČR potýkala od pátku 13. září. Hned první den záplav působily vlakům největší komplikace stromy popadané na tratě, kdy vlak ČD hned osmkrát najel do spadlého stromu, popadaných větví nebo zeminy sesunuté na trať. V dalších šesti případech se strojvedoucímu ČD podařilo před překážkou bezpečně zastavit. Všechny události se naštěstí obešly bez zranění.
Komplikace na železnici pokračovaly i během víkendu 14.–15. září, nejhorší situace byla na Jesenicku a Ostravsku, kde voda zaplavila několik tratí. Pády stromů a větví do vedení pak komplikovaly provoz na tratích po celé republice. Vzhledem k zatopení silnic nebylo možné všude zavést pro cestující náhradní autobusovou dopravu. Škody na infrastruktuře dosáhnou stovek milionů korun. Jen na hlavním koridoru z Prahy do Ostravy se nejezdilo zhruba týden a první vlak tudy projel až v sobotu 21. září. Na mnoha tratích však zůstává provoz zastavený i nadále. Zavedení dalších spojů závisí na tom, jak se bude dařit odstraňovat následky povodní na infrastruktuře.
Zatopené středisko údržby
V Bohumíně voda v sobotu 14. září zatopila část Střediska údržby Českých drah, konkrétně pracoviště technicko-hygienické údržby. Kvůli vážné povodňové situaci v Bohumíně bylo středisko údržby zcela vyklizeno. Po opadnutí vody se zaměstnanci ČD vydali prostory depa společně s dalšími pracovníky uklízet. Jedná se o jedno z největších dep v ČR, kde se starají o soupravy dálkových vlaků a vozidla pro regionální dopravu v celém Moravskoslezském kraji. Voda zaplavila haly údržby, odstavná kolejiště i elektricky ovládané výhybky. V době povodně byla v depu odstavena také řada vozidel.
Po dohodě s krizovým štábem města Děčín byl od 15. září v děčínském depu připraven v pohotovosti pro případný zásah IZS ve směru Dolní Žleb zvláštní motorový vlak ČD v podobě vozu 809. Místní silnice byla kvůli vysoké hladině Labe uzavřena. O den později jej hasiči využili k jízdě do Prostředního Žlebu k člověku, který měl zdravotní potíže. Povodňové vlaky ČD zavedly už při povodních v roce 2002 také na dalších místech, například v Ústí nad Labem, protože silnice byly zatopené a do mnoha částí města se dalo dostat jen po železnici.
Vlakové čety také daleko více pomáhaly lidem vyhledávat navazující spoje, zaměstnanci Kontaktního centra vyřizovali v nejvytíženějších dnech šestkrát až desetkrát větší počet telefonních dotazů a odesílali asi dvojnásobek e-mailů. Strojvedoucí při pomalé jízdě sledovali terén kvůli riziku pádu stromů nebo podemletí kolejí, dispečeři ČD zajišťovali náhradní dopravu. Cestující mohli vracet vnitrostátní i mezinárodní jízdenky bez omezení. Kvůli povodním se odložily oslavy Dne železnice v České Třebové.