Město Bohumín

česky PL

20.6.2019 - Úzkokolejka zanikla kvůli poddolování

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 142
Strana: 15
Autor: Petr Wojnar

KARVINÁ - Zvažované tramvajové spojení mezi Karvinou a Ostravou není novinkou. Trať tato města propojovala dlouhých osmapadesát let. Dráha vedla od roku 1909 od současného ostravského výstaviště Černá louka přes Petřvald a Orlovou až na hlavní nádraží v Karviné. Měla svou elektrocentrálu, která stála v Petřvaldu u dnešní autobusové zastávky Parcelace.

"V roce 1912 se trať úzkorozchodné dráhy prodloužila z hlavního nádraží v Dolech až po náměstí ve Fryštátu (dnešní centrum Karviné – pozn. red.). O rok později pak ještě byla z hlavního nádraží vybudována trať do Bohumína a Orlové," uvedl Milan Haluška z webu Karviná žije.

Do života dráhy zasáhly obě světové války. Především ta druhá, při níž byla zničena část tratě a zdemolovány mosty přes Stonávku a Olši. Po konci bojů se spojení podařilo vzkřísit, kvůli náporu cestujících muselo dokonce v roce 1954 přibýt osm nových moderních vozů. Ještě o rok dříve dosáhla trať s prodloužením do karvinského Nového Města svého délkového maxima, kdy měřila 25 kilometrů, bylo na ní umístěno 31 zastávek a jízdní čas trval 85 minut.

S nástupem šedesátých let ale dobré časy úzkorozchodných tramvají na Karvinsku skončily. Trať se vlivem poddolování začala propadat. Problémy působila také plánovaná výstavba parovodu a nové silnice. To dopravce nutilo postupně rušit provoz v některých úsecích. Dne 28. května 1967 vyrazil z Karviné poslední vůz, který jel přes Lazy, Orlovou a Petřvald.

Na krátkou dobu jednoho měsíce linka číslo 11 ještě zůstala zachována v malém úseku z Petřvaldu na konečnou stanici Ostrava-Hranečník. Poté, po osmapadesáti letech provozu, nastal v této oblasti konec tramvajové dráhy. Možná ne navždy.


Úzkokolejka zanikla kvůli poddolování - Zvětąit
Velikost: 358 x 267 bodů - 111 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad