Město Bohumín

česky PL

23.12.2020 - Třicet RegioPanterů pro kraj

Zdroj: Olomoucký deník
Ročník a číslo: 298
Strana: 5
Autor: Daniela Tauberová

OLOMOUCKÝ KRAJ – Nejmodernější elektrické jednotky RegioPanter s kapacitou až 240 míst postupně nasadí dopravce na elektrickou trakci v Olomouckém kraji.

Desetiletý kontrakt na atraktivní soubor "Elektrická síť – střed a Elektrická síť – nová infrastruktura", kterou se rozumí právě elektrifikovaná trať Olomouc – Uničov – Šumperk, mají v kapse České dráhy (ČD).

Podpis smlouvy s národním dopravcem v pondělí posvětilo krajské zastupitelstvo. Oproti původním vlakům RegioPanter mají objednané novinky pro Olomoucký kraj řadu technických vylepšení.

Jsou vybaveny moderním informačním systémem, WiFi, kamerami, možností automatického vedení vlaku a už z výroby budou vybaveny nejmodernějším vlakovým zabezpečovacím zařízením ETCS. Jejich maximální rychlost je 160 km/h.

DVACET SEDM JEDNOTEK

"V rámci kontraktu získá Olomoucký kraj celkem 27 třívozových jednotek," sdělil Deníku náměstek hejtmana Michal Zácha.

Vyjet by měly postupně v letech 2023 a 2024. Než konsorcium Škoda Transportation a Škoda Vagonka dodá ČD všechny třívozové jednotky, objeví se na regionálních tratích v kraji nové dvouvozové jednotky RegioPanter. V této variantě mají až 140 míst k sezení.

"Cestující ocení komfortní interiér, moderní výbavu, možnost pohodlné přepravy osob na invalidním vozíku i prostor pro kočárky a bicykly," uvedl mluvčí ČD Robert Pagan.

Olomoucký kraj má s ČD podepsanou smlouvu na provozní soubor "Elektrická síť – střed a Elektrická síť – nová infrastruktura" do konce roku 2022, a to z důvodu dokončení elektrifikace trati č. 290 Olomouc – Uničov – Šumperk.

Navazující smlouva na jeden z nejlukrativnějších vlakových souborů bude s ČD uzavřena na období od 1. ledna 2023 do konce platnosti jízdního řádu 2031/2032. K podpisu dojde podle náměstka Záchy v nejbližším možném termínu.

SLUŽBA NA TRATÍCH

Smlouva, která má celkem 240 stran, definuje nároky na kvalitu a včasnost plnění veřejné služby dopravcem konkrétně na tratích č. 270 (I. Šumperk – Zábřeh na Moravě – Přerov, II. Olomouc – Nezamyslice), č. 271 (Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín), č. 280 (Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín – Střelná), č. 300 (Přerov – Nezamyslice – na Moravě), č. 291 (Šum– Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín) a především na nově elektrifikované trati č. 290 (Olomouc – Uničov – Šumperk), která bude svou modernizací unikátní v rámci celé České republiky. Přestavba by měla být hotova do konce roku 2022.

ČÁSTKA ZA KILOMETR

Olomoucký kraj se zavazuje hradit dopravci kompenzaci. Jednotková cena kompenzace na 1 vlakkilometr byla s dopravcem v rámci tržních konzultací stanovena v průměrné výši 215,48 Kč/vlkm. K částce je potřeba připočíst částku přiměřeného zisku – čistého příjmu vycházejícího z hodnoty provozních aktiv ve výši 13,92 Kč/vlkm. Celková cena pak činí 229,40 Kč/vlkm.

ÚDRŽBOVÁ ZÁKLADNA

"Pro zajištění údržby a čištění nových drážních vozidel se dopravce zavázal vybudovat z vlastních investičních zdrojů údržbovou základnu v odhadované výši 1,3 miliardy korun," informoval náměstek hejtmana Zácha.

ČD byly nakonec jediné, které se o elektrické tratě v kraji přihlásily. Stejný dopravce získal v regionu desetiletý kontrakt i na dva motorové svazky Sever a Haná – s problematickým nasazením repasovaných jednotek Stadler.



    Městský úřad