Město Bohumín

31.8.2013 - Železniční trať z Petrovic do Karviné by měla 115 let

Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 203
Strana: 3

Střípky z historie

Petrovice – Když v roce 1847 dosáhla Severní dráha císaře Ferdinanda Bohumína a v roce 1855 i Dziedzic v dnešním Polsku, vznikla v Petrovicích, které ležely po trati, železniční stanice.

Se zprovozněním Košickobohumínské dráhy (KBD) se této vymoženosti dostalo v roce 1869 i původní Karvinné. Tehdy okresní město Fryštát však zůstalo stranou a jeho obyvatelé se k vlakům a rychlíkům v Karvinné a Petrovicích dostávali pěšky nebo koňskými povozy.
Tato situace vyburcovala fryštátské radní a společně se zástupci obcí Staré Město, Ráj a Darkov podali do Vídně žádost o vybudování dráhy z Petrovic do Karviné. Žádost byla 31. prosince 1894 schválena a v února 1895 vydala vláda souhlas s přípravnými pracemi. V březnu 1897 bylo vydáno stavební povolení a první osobní vlak přijel do Fryšátu za velkého zájmu občanů 1. září 1898, tedy před 115 lety.


Napříč dnešní Karvinou

Trať začínala v dnešní železniční stanici Petrovice u Karviné a přes okrajovou část obce Staré Město vstoupila do železniční stanice Fryštát, kterou dnes známe pod označením Karviná­město.
Nádražní budova se do dnešních dnů prakticky nezměnila a je nejzachovalejším objektem na původní trati. Trať dále pokračovala po dnešní Palackého ulici, obloukem minula historické centrum Fryštátu a přes Ráj a mostkem nad Mlýnským náhonem mířila do Darkova, který už tenkrát byl znám svými jodovými lázněmi.

Tamstávalau přejezdu přes silnici vedoucí z Fryštátu na Louky původní budova zastávky Karviná­Darkov, dnes přestavěná na rodinný domek. Při troše štěstí tam ve směru k řece Olši narazíte na zbytky náspu, kde jsou možná dodnes v trávě zarostlé dva původní kilometrovníky. Poté trať překročila řeku Olši i říčku Stonávku a dosáhla trati Košicko­bohumínské dráhy a tím i původní stanice Karviná hlavní nádraží.
Petrovické nástupiště však bylo na protější straně hlavní budovy a přestup cestujícím umožňoval dřevěný nadchod přes kolejiště stanice.
Karvinské nádraží se později stalo i výchozí stanicí pro úzkorozchodnou elektrickou dráhu, která umožnila spojení na Ostravu, Orlovou a Bohumín a v roce 1912 spojila i Fryštát, kde zajížděla až na Masarykovo náměstí.


Všechno odnesl čas

Dodejme ještě, že v omezené míře fungovala osobní doprava mezi stanicí Karviná a Petrovice ještě do GVD v letech 1967/68.
Z původní tratě zůstal dodnes jen úsek z Petrovic u Karviné do Karviné­Města, který slouží jako vlečka karvinských firem a jednou zar ok se zde můžou projet i návštěvníci Dnů Karviné a zavzpomínat tak na časy minulé...

Foto: PETROVICKÉ NÁDRAŽÍ na přelomu 20. století.
Foto: DOBOVÝ SNÍMEK z fryštátského nádraží. Dnes Karviná­Město.

Snímky: Archiv P. Sládka


Železniční trať z Petrovic do Karviné by měla 115 let - Zvětąit
Velikost: 400 x 295 bodů - 39 kB

Železniční trať z Petrovic do Karviné by měla 115 let - Zvětąit
Velikost: 400 x 314 bodů - 158 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad