Město Bohumín

14.11.2017 - Když v roce 1997 přestaly do Ostravy jezdit vlaky

Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 264
Strana: 18
Autor: Boleslav Navrátil

Kvůli vzdálenému mostu u Jeseníku nad Odrou kolabovalo ve městě zásobování Proměny Ostravy Ostrava je velké průmyslové město a bez železniční dopravy se neobejde. Vlaky na trati z Přerova do Bohumína začaly jezdit v roce 1847 a činily tak bezchybně i za dvou světových válek. Jenže přesně po sto padesáti letech – v roce 1997 – se doprava na této trati zcela zastavila, svinovské nádraží zalila voda a u Jeseníku nad Odrou podemlela koleje. Trať se zhroutila. Právě na tom místě vykolejil mezinárodní expres Sobieski. A to byl načas konec provozu. V rychlíku bylo plno zraněných, a naštěstí nikdo nepřišel o život. Stalo se tak i díky tomu, že strojvůdce soupravu zpomalil, ta nakonec jen sklouzla na pravou stranu drážního tělesa, ale nepřevrátila se do vody, zadržely ji stromy. Ve větší rychlosti by vlak sjel do prohlubně s nejdravějším proudem.

Zaplavené byly louky a pole na obou stranách trati, k rychlíku nebylo možné se dostat. Cestující zachraňovali hasiči, kteří na místo přijeli lehkou železniční drezínou, kterou odváželi nejprve zraněné. Ostravský magistrát musel tuto situaci řešit, vázlo zásobování obyvatel, podniků i obchodů, některé firmy byly nuceny omezovat provoz. V této chvíli zasáhla armáda, oddíl železničního vojska postavil během deseti dnů jeden most a doprava v tomto úseku byla jednokolejná, poté byl postaven další most pro druhou kolej. I tak se ale muselo na tomto úseku jezdit zpomaleně. Bezprostředně po povodních byla zahájena výstavba vysokorychlostního koridoru i v části Hranice na Moravě – Bohumín. Byl postaven nový most a stavba koridoru dokončena v roce 2002. Rychlík Sobieski patří k nejrychlejším expresům, které městem projíždějí, trasu z Přerova do Svinova "udělá" za 50 minut. A to je opravdu dobrá změna.



    Městský úřad