Město Bohumín

29.1.2019 - Největší zima 20. století byla u nás v roce 1929

Zdroj: Týdeník Ostrava
Ročník a číslo: 5
Strana: 10
Autor: Boleslav Navrátil

Zamrzaly studny, nejezdily vlaky, v Opavě zahubil mráz dítě v kočárku, v polích a lesích hynula zvěř.

Nejkrutější zima 20. století zasáhla Evropu začátkem února roku 1929, tedy právě před devadesáti lety. Zamrzly studny, netekla voda, na železnici praskaly koleje. Začátkem února klesla v Ostravě teplota na minus třicet osm stupňů Celsia, na Těšínsku bylo o čtyři stupně chladněji. Takový mráz v Ostravě nebyl sto třicet let, tedy od doby, kdy se teplota ovzduší začala měřit. Moravskoslezský deník uvedl, že mráz nelze změřit, obyčejným teploměrům chybí tak nízká stupnice.

Vlaky stály

Důsledkem sibiřských mrazů byl kolaps železniční dopravy. Tahy z Přerova na Ostravu byly téměř zablokovány, vlaky nabíraly půldenní zpoždění. Navíc dvacet procent všech železničních zaměstnanců na Ostravsku dostalo chřipku, osobní i nákladní doprava byla třetinová. Ve Svinově nedaleko mostu došlo k vykolejení dvou vlaků. V Hrušově praskly koleje. Na nádraží v Bohumíně uvízl vlak s exportovanými živými prasaty z Polska. Trpící zvířata vydávala žalostný ryk. V ložiscích kol vagonů zamrzalo mazivo. Řešilo se to tak, že se ložiska rozehřívala smolnými pochodněmi. Na trati zůstaly stát tisíce vagonů naložených uhlím.

Uzavřené školy

Ostravské doly těžily "téměř normálně", karvinské zkrátily pracovní dobu na šest hodin. Vídeň začala doslova prosit Ostravu o uhlí. V Moravské Ostravě byly uzavřeny školy, třídy nešlo vytopit, přespolní žáci nemohli vyjet z domova. Ve Svinově byly zavřeny všechny školy. Ministerstvo školství ale nařídilo uzavření škol až do konce února.

Zamrzly i studny

Rybníky a řeky zamrzaly téměř až na dno, v některých obcích v okolí Ostravy byl ve studnách jen led, chyběla pitná voda. Ve Vítkovicích prasklo na třech místech vodovodní potrubí. Kina a divadla zela prázdnotou, zrušeny byly plesy. Moravskoslezský deník napsal, že v Opavě umrzlo dítě v kočárku, v Olomouci voják na stráži, v hornických koloniích zmrzlo v chlévcích několik prasat. Bylo přerušeno telefonní spojení s Brnem, Suchdolem, Orlovou a částečně i Opavou. Nicméně vlaky na trati Ostrava – Karviná jezdily bez problémů. Lékaři nestačili ošetřovat omrzliny, ostravský Duch času napsal, že kominík od moravskoostravské firmy Renar byl nalezen polozmrzlý na silnici. Někteří sedláci v okrajových částech města museli topit i ve chlévech, dojnicím omrzala vemena. Koně byli přikrýváni houněmi.

Hynula zvěř


Vyšlo vládní nařízení, že do doby, než se podaří zprovoznit železnici, lze přepravovat jen toto zboží: poživatiny, palivo, kuřivo, léky a režijní železniční zásilky. Což se zdůvodnilo tím, že "taková prudkost kalamity železniční nebyla zaznamenána ani v době válečné". Na Ostravsku zahynulo mnoho zvěře. Částdokonce ve městě samém, kde srnky, bažanti, zajíci a koroptve hledali teplo a potravu u lidských příbytků. Nalezeno bylo deset zmrzlých srnek, stovky zajíců a tisíce koroptví, umrzly dokonce i křepelky. Myslivci pak potvrdili, že v "sibiřských mrazech" roku 1929 zahynulo sedmdesát procent veškeré zvěře, zvláště tragické to bylo na Kravařsku. Umíralo i zpěvné ptactvo. Ale mrazy nakonec povolily. Osmnáctého února dorazilo, za velké pozornosti obyvatel, několik vlaků uhlí do Vídně.

Staré pranostiky tvrdí: "Jaká zima, takové léto." To se v roce 1929 skutečně potvrdilo. Léto bylo nesmírně suché a teplé, například v červenci dosahovaly v Ostravě teploty až třiceti sedmi stupňů nad nulou. Horké dny pak přetrvaly až do konce září.



    Městský úřad