Město Bohumín

24.7.2019 - Kraje přinutily dopravce k velkým investicím

Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 141
Strana: 1
Autor: Adam Váchal

CESTUJÍCÍ BUDOU MÍT VE VLACÍCH VĚTŠÍ KOMFORT

V prosinci na české železnici odstartuje největší změna od doby, kdy na hlavní dálkové tratě pronikly vlaky soukromých dopravců. Na většině tratí se zhruba po deseti letech začne jezdit podle nových smluv. Ministerstvo dopravy a kraje, které si dopravu objednávají, do nich vůbec poprvé nechaly ve větší míře promluvit konkurenci. Donutily tím dopravce, aby investovali miliardy do nových souprav. Cestující se díky tomu i na regionálních tratích dočkají tichých vlaků s klimatizací či bezplatného připojení k internetu.

Většinu zakázek v minulosti získávaly bez soutěže České dráhy. Od roku 2023 to podle nařízení EU nebude vůbec možné. Soutěžení tratí se v Česku teprve rozjíždí a státní dopravce má zatím stále přednost před ostatními. Tlak na něj ale roste. Kraje objevily kouzlo konkurenčního prostředí. "Ukazuje se, že kraje vyjednávají velmi úspěšně. Zajistily si poměrně hustou síť přepravy a často výrazně vyšší komfort," říká dopravní odborník Petr Moos, který do letošního dubna působil jako předseda dozorčí rady Českých drah.

Většina smluv s dopravci na příští rok je již podepsaná nebo se ladí detaily. Soukromé firmy Českým drahám, které dnes drží zhruba 90 procent trhu, ukrojily část byznysu. "V regionální dopravě ztratíme zhruba tři až čtyři procenta výkonů. V dálkové dopravě zhruba osm procent. V souhrnu to tak bude okolo pěti procent," říká ředitel odboru regionální dopravy Českých drah Jiří Ješeta. Ztráta linek se příští rok podle něj negativně promítne do hospodaření společnosti.

Nejvíce linek drahám přebrali tři dopravci – Arriva, která je součástí německého Deutsche Bahn, RegioJet Radima Jančury a Leo Express Leoše Novotného. Všichni dopravci se ve smlouvách zavázali investovat do nových souprav a oprav těch stávajících. Zmíněné tři dopravce to v nejbližších letech celkem vyjde na více než 10 miliard korun. Leo Express bude nákup a pronájem nových vlaků stát přes pět miliard, RegioJet počítá zatím se třemi miliardami.

Zdaleka nejvíce za obnovu vozového parku zaplatí České dráhy. V příštích pěti letech to bude 40 miliard korun. Podle Ješety na tom mají značný podíl právě kraje, které měly výrazně tvrdší požadavky než v minulosti: "Podepsané kontrakty pro nás obsahují závazek pořídit více než 60 nových vozidel a více než 130 vozidel modernizovat – od doplnění wi-fiaž po úplné velké modernizace obsahující i doplnění klimatizace nebo kompletní přestavbu interiéru."

Mezi kraje s největšími požadavky patří Jihočeský, Praha a Středočeský kraj, které v srpnu představí společný finální návrh smlouvy. Zde budou dopravu zajišťovat České dráhy. "Budeme požadovat zkvalitnění vozového parku. Především půjde o modernizace souprav CityElefant na příměstských linkách," říká Filip Drápal, mluvčí organizátora hromadné dopravy v Praze Ropid.

Někde nasadí dopravci nové či vylepšené soupravy hned v prosinci, na jiných tratích jim smlouvy umožňují zvyšovat komfort postupně. Například na Vysočině může obnova probíhat až do roku 2023. Na Liberecku má Arriva čas na výměnu vozů do konce příštího roku. Reálně se s nimi ale cestující svezou dříve – společnost vypravila nové vlaky už v pondělí.

Nyní, když je železnice přerozdělená, zesiluje se "přetahovaná" firem o zaměstnance, především o strojvedoucí a stevardy. Největší poptávka po lidech je právě v místech, kde nejvíce uspěli soukromí dopravci. V případě RegioJetu je to Ústecký kraj. Cestující budou žluté vlaky častěji potkávat také na některých dálkových linkách, především na trase z Prahy do Bohumína. Společnost proto pořizuje osm nových lokomotiv, desítky vagonů a nabírá zhruba 200 lidí.

Leo Express začne koncem roku vozit cestující na Pardubicku a ve spolupráci s Arrivou pak také na Zlínsku. Dlouhodobě si na to pronajal vlakové soupravy od francouzského výrobce Alstom. Současně oslovil několik evropských výrobců, mezi nimi i českou Škodu Transportation, u kterých si chce nechat vyrobit dalších 30 elektrických souprav. Ty hodlá využít pro další soutěže.

Ukazuje se, že kraje vyjednávají velmi úspěšně. Zajistily si poměrně hustou síť přepravy a často výrazně vyšší komfort. Petr Moos dopravní expert

O autorovi: Adam Váchal, adam.vachal@economia.cz



    Městský úřad