Město Bohumín

12.2.2020 - Stromy v kolejišti i včera zastavily spoje pendolina

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 36
Strana: 17
Autor: Petr Ježek

PLZEŇ - I včera padaly pod nápory větru stromy na železniční tratě v regionu. Před obědem se podařilo odstranit stromy mezi Chlumčany a Přešticemi, opět tak začaly jezdit vlaky mezi Plzní a Klatovy. Horší to ale bylo na koridorové trati z Plzně do Chebu, ta byla zablokovaná ještě včera odpoledne. "Provoz mezi Chodovou Planou a Mariánskými Lázněmi je zastavený kvůli pádu stromu," informovala od rána Správa železnic.

"Je to problém. Místo aby pendolino uhánělo k Ostravě, stojí před spadlým stromem," podotkl včera šéf Regionálního centra Českých drah v Plzni Vladimír Kostelný. Doprava na stejné trati přitom stála už v pondělí, některá pendolina jela mezi Bohumínem a Chebem oklikou přes Ústí nad Labem.

Včera cestující z pendolin přestupovali na autobusy, ty se točily mezi Stříbrem a Mariánskými Lázněmi. Ve Stříbře končilo i pendolino, které přijíždělo kolem 14. hodiny se zpožděním 93 minut od Prahy. Cestující přestoupili do autobusů, z Mariánských Lázní pak pokračovali jiným vlakem do Chebu. Před 16. hodinou vlaky projížděly bez omezení, jak vyplývá z aplikace GRAPP Správy železnic. Jak předcházet tomu, aby tratě blokovaly stromy? Měsíc platí novela zákona o drahách umožňující plošné kácení dřevin kolem železnice. Jenže to se nelíbí některým ekologům, kteří chtějí stromy podél tratí zachovat.

Marek Illiaš ze Správy železnic uvedl, že novela zákona neznamená masivní kácení nebo zásadní zásah do krajiny. "S úpravou souhlasilo i ministerstvo životního prostředí. V řadě případů nemusí dojít k odstranění dřevin, ale třeba jen jejich zkrácení na bezpečnou výšku," řekl Illiaš. Drážní inspekce při řešení nárazů vlaků do padlých stromů podle správců železnice zjistila, že v drtivé většině případů ležely v kolejišti zdravé stromy, které ale vzhledem k výšce rostly příliš blízko kolejím. Protože na českých tratích přibývá rychlých vlaků, je podle Marka Illiaše potřeba problém řešit s ohledem na bezpečnost. Pokud by do padlého stromu narazil vlak v maximální rychlosti, která je na hlavních koridorových tratích až 160 kilometrů v hodině, následky by mohly být fatální.



    Městský úřad