Město Bohumín

15.8.
2019

Cykloboxy mají ve srovnání s cyklověží finanční i časové výhody pro uživatele

Dotaz

Kdysi jsem se vás ptala, proč se v Bohumíně nepostaví cyklověž. Argumentovali jste, že památkáři jsou proti a že se tedy přikláníte k cykloboxům. Čas ukázal, že se u nádraží původní cykloboxy neosvědčily. Plánujete teď nové, které se (aby nebyly dlouhodobě obsazené jedním uživatelem) po čase budou "úředně" otevírat. Ale co když někdo odcestoval na delší dobu a chtěl si nechat kolo u nádraží? Myslelo se i na takovou možnost? Zajímalo by mě, jaký argument proti cyklověži použili památkáři a zda město za cyklověž bojovalo. Bohumín sice leží na jedné z nejstarších tratí, ale historická nádraží jsou na této trati i jinde, a přesto vedle nich cyklověže stojí. Blízko nádraží by se určitě pro cyklověž dalo najít vhodné místo, které by památkářům nemohlo vadit, ať už u staré tramvajové výpravny nebo jinde. A kolo byste si tam mohli za symbolický poplatek nechat i týden. A když se dotuje senior taxi a baby taxi, mohla by se částečně dotovat i úschovna kol v cyklověži. Podpořila by se ekologická doprava, mohla by se z cyklověže sbírat dešťovka, využít fotovoltaika. Nemohu se zbavit pocitu, že problém je někde jinde a památkáři jsou výmluva. Kde je vůle, je totiž i cesta. 

 

Odpověď

Stanovisko památkářů se nám původně nelíbilo, ale nakonec jsme museli uznat, že věž by v tomto místě skutečně působila nepatřičně. Proti stavbě hovoří i rozporuplné zkušenosti jiných měst, některé věže zejí prázdnotou, lidé nejsou příliš ochotni platit denně 5 korun nebo dokonce 10 korun jako v Pardubicích. Cyklověže postavené v jiných městech (namátkou Přerov, Hradec Králové, Kolín, Trutnov) navíc vznikly za pomoci dotací, bez nich by je nestavěla z vlastních prostředků prakticky žádná obec či město. Aktuálně je v ČR postaveno cca 14 věží. Náklady na jednu věž jsou přibližně 13 milionů korun, v případě Bohumína nemáme žádnou jistotu, že bychom získali z IROP dotaci. Naopak nové cykloboxy bychom rádi pořídili v rámci dotace na celkové řešení dopravního terminálu v Bohumíně z ITI Ostravské aglomerace, kde existuje reálná šance na získání finančního příspěvku. Náklady na vybudování a údržbu 1 parkovacího místa v cykloboxu očekáváme nižší než u parkovací věže.

Kapacita většiny cyklověží je 118 kol, pro Bohumín tedy předimenzovaná, podle dopravně inženýrské analýzy vyšla potřeba míst v přednádražním prostoru pro Bohumín 36 míst. Kvůli jistotě volného místa pro všechny zájemce bude kapacita cykloboxů dvojnásobná, tedy 72 míst. Zatímco uskladnění 1 kola v cyklověži trvá řádově desítky vteřin a při zájmu o službu více zájemci najednou se tvoří fronty, cykloboxy umožní souběžnou obsluhu více lidem najednou během několika málo vteřin. Použití cykloboxů bude 24 hodin zdarma, elektronický systém bude nastaven tak, že se po 24 hodinách box sice automaticky neotevře, ale ten, kdo překročí dobu uložení kola, bude za překročení stanovené doby platit, čímž by se mělo předejít zneužívání cykloboxů. Aktuálně se zpracovává architektonický návrh celého přednádražního prostoru, architekt navrhne rovněž barvu a případně materiál cykloboxů, aby s prostorem ladily, navíc budou pohledově od nádraží schovány za autobusovou zastávkou.

Lumír Macura
místostarosta Bohumína


Počet zhlédnutí: 3 187

Zpět

    Městský úřad