Město Bohumín

česky PL

17.9.
2020

Obchvat Skřečoně poslalo ministerstvo dopravy i přes úspornou variantu k ledu

AUDIO

BOHUMÍN – Obchvat, který by odvedl dopravu z bohumínské městské části Skřečoň, stát nepostaví. Definitivní stopku vystavilo přípravě přeložky silnice I/67 na začátku září ministerstvo dopravy. Rozhodnutí odůvodnilo plánovanou výstavbou obchvatu vedoucího od Vrbického jezera přes Rychvald do Havířova. Ten však má vzniknout až v roce 2040 a navíc vést přes vzácnou přírodní oblast.

Když se v roce 2012 se Bohumínu podařilo spolu s ostatními obcemi prosadit, že se začne ve spolupráci s ministerstvem dopravy připravovat obchvat Skřečoně, Dolní Lutyně a Dětmarovic, zdejší obyvatelé zajásali. Jak se ukázalo, předčasně. O tři roky později totiž stát tento projekt označil za neefektivní a doporučil jej přepracovat.

Trasa takzvané přeložky I/67 se proto zkrátila z téměř patnácti kilometrů na jedenáct, snížil se počet mostů i samotný profil silnice. Klesly tak i předpokládané investiční náklady z 2,9 na 2,6 miliardy korun. „Přestože ekonomická efektivnost stavby po mnoha jednáních a úsilí Dětmarovic, Dolní Lutyně a Bohumína vyšla v této zkrácené variantě pozitivně, tak Centrální komise Ministerstva dopravy ČR nyní k našemu překvapení rozhodla dále nepokračovat v její přípravě,“ uvedl místostarosta Bohumína Lumír Macura.

Důvod? Stát prioritně počítá s výstavbou přeložky I/68, která povede od kruhového objezdu v Bohumíně-Vrbici přes Heřmanické rybníky a Rychvald do Havířova. Právě ta má podle ministerstva zahuštěné dopravě na Bohumínsku ulevit. „Nikdo už se nepozastavil nad tím, že zatímco výstavba skřečoňského obchvatu měla probíhat v letech 2028 až 2031, s dokončením obchvatu z Vrbice do Havířova se počítá až v roce 2040,“ upozornil Macura.

Komise své rozhodnutí odůvodnila tím, že pokud bude přeložka I/68 realizována společně s přeložkou I/11 z Havířova do Třanovic, tak by se obchvat Skřečoně stal ekonomicky neefektivním. „Časový rozdíl výstavby je přitom minimálně 10 let a nejde ani o konkurenční stavby. Navíc propojka z Vrbice přes Rychvald prochází významnou přírodní oblastí Natura 2000. Nedovedeme si představit, že vedle chráněného rybníka Skučák bude probíhat čtyřproudová komunikace o šíři přes dvacet metrů,“ ohradil se místostarosta.

Bohumín společně s Dolní Lutyní a Dětmarovicemi boj za obchvat, který by těmto obcím ulevil od přetížené dopravy, nehodlá vzdát. "Starostové se společně poradí o dalším postupu a určitě vyvolají jednání s nově zvoleným vedením Moravskoslezského kraje. Ministerstvo dopravy argumentuje právě údajnou nekoncepčností krajské územně plánovací dokumentace. A to se musí vyjasnit. Nezbývá než věřit, že Moravskoslezský kraj se o přeložku silnice I/67 bude zasazovat důrazněji než doposud,"  řekl starosta Bohumína Petr Vícha.

Jana Končítková

Na snímku: Městský obvod Skřečoň


Liczba wejść : 2 300

Z powrotem

    Městský úřad