Z centra Bohumína definitivně zmizí kamiony, otevřel se nový obchvat na dálnici
9.7.2012

Lidé v centru Bohumína i místní části Nová Ves si konečně mohou oddychnout. Dnes (pondělí 9. července) v Bohumíně totiž Ředitelství silnic a dálnic otevřelo nový obchvat I/67 a přivaděč na dálnici pro okres Karviná, jehož součástí je i mediálně proslulý skřečoňský most. Díky tomu konečně zmizí z centra Bohumína definitivně kamiony. Stavbu však provázely komplikace. Před dvěma lety v srpnu ji totiž zastavil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta a její dostavbu nakonec rozdělil do dvou etap. Do všech detailů budou obě hotovy do září.
"Občané si na exministru Bártovi vybojovali peticí, kterou podepsalo za deset dní přes 10 tisíc lidí, nejprve pokračování stavby mostu, a poté i dokončení stavby přivaděče. Ten je pro město klíčový, protože teprve po jeho zprovoznění se definitivně vymístí nákladní doprava z centra Bohumína a z části Nová Ves. Vedlejším efektem je pohodlné zpřístupnění atraktivní sportovně-rekreační lokality aquacentra, zimního stadionu i Hobbyparku, adventure golfu i Penzionu ve věži. Město připravilo úpravu dopravního značení, které by mělo napomoci orientaci řidičů a také městská policie bude v prvních dnech řidičům pomáhat. Pak však bude chránit klid obyvatel, kteří si při stavbě dálnice a přivaděče prožili své," uvedl starosta Bohumína Petr Vícha.
Trasa otevírané silnice I/67 prochází rovinatým údolím řek Odry a Olše, a to převážně přes zemědělské pozemky. Na území Bohumína je silnice vedena v koridoru dlouhodobě chráněném územním plánem. Trasa kříží Bohumínskou stružku (přítok řeky Odry), Lidickou a Palackého ulici, které zajišťují spojení mezi částmi Bohumína. Celková délka dálničního přivaděče je 1632 metrů. Náklady na výstavbu obchvatu včetně skřečoňského mostu se vyšplhaly téměř na jednu miliardu. Z toho dělají náklady na samotný přivaděč asi 30 procent. Investorem bylo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
„Trasa silnice I/67 je součástí plánovaného systému komunikační kostry okresu Karviná, která bude v době do vybudování tahu R11 nadále tvořit jeden z nejvýznamnějších páteřních komunikačních tahů okresu,“ vysvětluje generální ředitel ŘSD David Čermák.
Kvůli otevření dálničního přivaděče se zvýší provoz ve Skřečoni v ulici 1. máje. Město tady proto ještě letos vybuduje novou, téměř kilometr dlouhou cyklostezku, která se napojí na stávající stezku pro pěší a cyklisty ze skřečoňského mostu. Stezka povede po obou stranách ulice od příjezdu do Bohumína ve směru od Karviné, a to konkrétně od kruhového objezdu u Emca po okružní křižovatku u skřečoňského mostu. Náklady na vybudování cyklostezky jsou 14,6 milionu korun, město na ni získalo dotaci z evropských fondů ve výši téměř 3 miliony korun. Cyklostezka spojí městskou část Skřečoň s centrem Bohumína. Součástí cyklostezky budou i tři nové nasvětlené přechody pro chodce s dělicími ostrůvky. Vyrostou u pošty, školní družiny a na konci ulice 1. máje v blízkosti nového kruhového objezdu pod mostem.
Místy, kudy nová cyklostezka povede, projede denně v průměru 400 cyklistů a asi 8 tisíc aut. Po otevření dálničního přivaděče ze skřečoňského mostu se na tuto ulici vrátí kamiony, které momentálně jezdí objízdnou trasou přes Novou Ves. Počítá se, že provoz tak stoupne až na 11 tisíc vozů za den.
"Nejjednodušší a praktickou variantu, a to bílé pruhy podél silnice, paradoxně nepřipustila policie ani vlastník komunikace, kterým je Ředitelství silnic a dálnic," řekl starosta Petr Vícha. Na řadu tak přijde nepraktické a drahé řešení na dnešním chodníku, kudy pojedou cyklisté kvůli vjezdům do dvorů jako na houpačce. "Tato alternativa je bohužel také náročnější na přípravu a vyžadovala souhlasy mnoha vlastníků pozemků. Rovněž dotace je omezena maximální částkou na metr, což ovšem v žádném případě nestačí na takové řešení. Budeme proto muset doplácet o hodně více, ale cítíme zodpovědnost za naše občany - cyklisty. Přestože by ji měl cítit především vlastník komunikace," doplnil starosta.
U skřečoňského mostu, který už je od loňského října v provozu, schází ještě vybudovat schody pro pěší. S těmi se původně nepočítalo, ale město prosadilo jejich vybudování, aby si pěší mohli zkrátit dlouhou cestu přes most. Protože schody nebyly součástí stavby mostu, bude investor (ŘSD) teprve vypisovat výběrové řízení na jejich zhotovení. Podle jejich sdělení udělají maximum proto, aby schody byly hotovy do září.
Lucie Balcarová
tisková mluvčí
Foto: Pavel Čempěl