Město Bohumín

1.10.2012 - Reportér Deníku se vydal cestou necestou do polských Gliwic

Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 229
Strana: 6
Autor: Tomáš Januszek

Cesta z Ostravy do Katovic je zpočátku náročná. Po nové dálnici je to ale pohoda. Na letišti v Pyrzowicích jste od hranic za hodinu a čtvrt.

Bohumín, Mszana – Kdyby stavbaři stavěli pořádně, kdyby to nebyl už druhý jejich "zkrat" při budování moderního silničního spojení mezi Ostravskem a katovickou aglomerací, z Ostravy do Katovic byste už dnes po dálnici dojeli za hodinku. Jenže... Ostravsko a katovická aglomerace tak stále postrádají rychlé s pohodlné dopravní spojení, což je škoda. Zatímco v roce 2008 rostla dálnice z Gliwic na jih směrem k Ostravě závratným tempem, k Bohumínu se teprve přesouvala těžká technika, která měla vybudovat moderní čtyřproudovku vedoucí polské autostrádě v ústrety. Pak přišly komplikace na obou stranách, následoval dvouletý odklad a termín otevření byl nakonec stanoven na jaro letošního roku. Tak, aby se po nové dálnici už mohla řítit auta a autobusy s fotbalovými fanoušky do Krakova,Varšavy a dalších polských měst, kde se hrálo o evropský fotbalový titul. Jenže i ten padl a předpoklad je, že by se dálnice mohla konečně v celém úseku zprovoznit příští rok v srpnu.

Most, který padá

Paradoxem je, že zhruba třicetikilometrový úsek dálnice od státní hranice do Świerklan je prakticky hotový. Vyjma asi 300 metrů dlouhého unikátního dálničního mostu u města Mszana (na snímku), který statik letos na jaře zkoumal a zjistil, že je nestabilní. Zřejmě bude nutné jej zbourat a postavit znovu... Poláci nejsou na takové faux pas vůbec pyšní."Co vám na to mám říct? Je to ostuda, ukazuje si na nás celá Evropa," nechal se slyšet jeden z kolemjdoucích. Okolí stavby je přísně střeženo a i sami stavbaři zbystří, když se jich na toto téma zeptáte. "Most se opravuje. Kdy bude hotový? Asi za rok. Ale nezlobte se, víc vám neřeknu, nejsem k tomu oprávněn," odbyl mě přesto slušně jeden z dělníků, kteří zaměřovali okolí stavby. Když se na most, jemuž dominují tři pilíře, na nichž je zavěšena spousta lan, díváte z vyvýšeného místa, musíte uznale pokývat hlavou, jací jsou ti stavbaři chlapáci. Až na to, že se jim jaksi nepovedl, i když to není na první pohled vidět.

Polští inspektoři stavebního dozoru totiž stavbu zastavili poté, co se v březnu na mostě objevila trhlina, kterou statici shledali jako životy ohrožující. Most nevyhověl ani při zatěžkávacích zkouškách. Příčina? Podle slezského krajského inspektora stavebního dozoru Jana Spychały se tam sešlo více faktorů. "Se stavbou se spěchalo, chyby jsou i ve zvolených materiálech," řekl Spychała novinářům z listu Dzennik Zachodni. Na vině je podle něj dodavatelská firma Alpine Bau. Ta také na svých bedrech ponese náklady na opravu mostu. Dorota Marzyńska­Kotas z Generálního ředitelství silnic a dálnic v Katovicích nás odkázala na internetové strany http://gddkia.gov.pl/pl/220/g ddkia­katowice, kde se lze dočíst vše o průběhu stavby. "O termínu ukončení prací, předání stavby a zprovoznění úseku dálnice budeme informovat v našich tiskových zprávách," napsala Deníku Dorota Marzyńska­Kotas.

Cestou necestou

Takže ještě zhruba rok se musejí řidiči jedoucí na trase z Ostravy do Gliwic, Katovic,na letiště do Pyrzowic nebo po dálnici směrem na Vratislav obrnit na prvních kilometrech cesty na polském území trpělivostí. Zabełków, Olza, Gorzyce, Wodzisław Ślaski, Marklowice, Świerklany – těch zhruba 30 kilometrů z Bohumína do Świerklan, kde se najíždí na dálnici, se docela vleče. Cesta z hranic k dálnici trvá 35 až čtyřicet minut. Zpočátku to taková hrůza není, projíždíte vesnice a městečka, a jednoznačně se vyplatí dodržovat předepsanou padesátku. Mimo obec se dá jet i rychleji, ovšem jen když to situace dovolí. Pokud uvíznete v koloně mezi kamiony, máte smůlu. Držte se přísloví "Trpělivost růže přináší". Zejména před nájezdem na dálnici u Świerklan se tvoří kolony, ovšem pak už máte vyhráno.

V každém směru krásná tříproudová dálnice vedoucí ke Gliwicím je něco, co v Polsku není úplnou samozřejmostí. Zatím je však plno infrastruktury kolem. Obyčejná odpočívadla, kde se dá zajít na záchod, už fungují, benzinky ani motoresty tu však nečekejte. Stejně jako u nás je u našich severních sousedů na dálnici povolená stotřicítka, ale mnozí se nebojí jezdit o něco málo rychleji. Ovšem s rozumem. Po téměř prázdné autostrádě jste na křížení dálnic A1 (od českých hranic směr Łódź a Varšava) a A4 (od Krakova směrem na Vratislav a Berlín) za slabých 20 minut.
Pokud míříte na katovické letiště, nechte zapnutý tempomat, ještě nějakých 40 kilometrů to bude pořád rovně. Tento dálniční úsek je v provozu od června a jak podotýkají polští novináři, je bezplatný. Zřejmě jen dočasně. Každopádně se po něm od křížení u Gliwic dostanete maximálně za pětadvacet minut až na letiště do Pyrzowic. Kousek před nimi dálnice zatím končí. V budoucnu ale má pokračovat dál na Łódź.

---

Kudy do Pyrzowic? Řidičům z Ostravska se momentálně nabízejí dvě nejrychlejší trasy. Z Těšína přes Bielsko­Białou po rychlostní silnici až na letiště do Pyrzowic. Tato cesta ale zabere sto minut,možná víc. Z Bohumína či Karviné je nejlepší trasa po místních cestách do Świerklan, odkud vás dálnice pohodlně dovede do Pyrzowic nejpozději za čtyřicet minut.




Reportér Deníku se vydal cestou necestou do polských Gliwic - Zvětąit
Velikost: 400 x 242 bodů - 52 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad