Zpravodajství
20.6.2016 - Leo Express plánuje nové linky do Německa i na Balkán. Potřebuje být větší, aby více vydělával
Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 119
Strana: 15
Autor: Roman Šitner
Do pěti let chce mít český železniční a autobusový dopravce Leo Express pět milionů cestujících. Loni jich přitom bylo pouze mírně přes milion. Pomoci má plánovaná expanze, která firmu promění. "Chceme být v regionu víc vidět, plánujeme až dvacet nových linek ročně," říká šéf firmy Peter Köhler. Cílem je samozřejmě cesta k zisku. Pro letošní rok počítá s nárůstem na 1,5 až dva miliony cestujících.
Nové linky budou hlavně autobusové. Ty už nyní tvoří zhruba čtvrtinu kapacity dopravce. V dalších letech ještě více zahustí stávající síť v Česku, Polsku, na Slovensku a Ukrajině a přibudou také spoje do Německa. Firma ale míří i na Balkán a západ Evropy. Podle Köhlera je možná rovněž konfrontace s velkým německým autobusovým dopravcem Flixbus, se kterým jinak Leo Express spolupracuje a vzájemně si prodávají jízdenky na své spoje.Na nové trasy mají vyjet i vlaky. Firma například požádala o přidělení kapacity mezi Bohumínem a Varšavou, z Prahy by tak mohla už příští rok vypravovat přímý vlak. Köhler ale nechtěl upřesňovat, zda na nové tratě budou přesunuty vlaky z jiných tras, nebo budou koupeny nové.
Leo Express byl původně čistě železniční dopravce. Založil ho Leoš Novotný mladší, syn bývalého majitele Hamé. Očekával, že otevírání železničního trhu v Evropě je lákavá příležitost pro investici. Ale už v roce 2012, kdy vyjel první černozlatý vlak, bylo jasné, že vše bude složitější. Narazil na ochranářská opatření jednotlivých států i na reakci Českých drah na příchod nové konkurence. Původní plány na rychlejší expanzi na kolejích i na vyšší tržby od cestujících tak postupně vzaly za své.
V Česku navíc na trase mezi Prahou, Ostravou a Košicemi zůstává Leo Express tím nejslabším po RegioJetu Radima Jančury a Českých drahách. Silnou pozici proti konkurenci má pouze u spojů mezi Zlínskem a Prahou. Tam je to ovšem díky pomoci návazných autobusů. Právě ty mají vlakům stále více pomáhat. Z Ostravska firma posiluje spoje do Polska. Z Košic ke stávajícímu autobusu do ukrajinského Mukačeva přibude druhý. Firma autobusem spojuje i Vídeň s ukrajinským Lvovem – linka jede přes Bohumín, kde na ni navazuje vlak z Prahy.
Tento měsíc Leo Express koupil polského dopravce Tiger Express (jehož spoluzakládal mluvčí Jančurovy Student Agency Aleš Ondrůj), který provozuje hlavně přeshraniční minibusové spoje z Moravy, Slezska a Slovenska na letiště v Katovicích, v Krakově, Vratislavi a Vídni. Leo Express, jenž nyní provozuje železniční spoje i autobusové linky, je doplňuje flexibilnějšími minibusy. A posunuje se tak ke svému novému cíli nabízet spojení od domu k domu. V Praze v tomto směru spolupracuje s taxislužbou Uber. Zabývat se chce i sdílením aut.
Dopravce loni výrazně zvýšil tržby, vzrostly téměř o polovinu na 258 milionů korun. Firma se díky tomu dostala do provozního zisku před odpisy a snížila celkovou ztrátu. "Pomohlo nám hlavně lepší využití vlaků," popisuje Köhler. Soupravy, které jedou do Košic, se pak téměř nezastaví 24 hodin denně. Leo Express, který v minulosti vydal dluhopisy, musel nedávno vysvětlovat České národní bance, proč stále nemá auditované výsledky, 1. května zveřejněná výroční zpráva výrok auditora neobsahuje. "Důvodem pro zpoždění vydání auditního výroku je časová vytíženost zaměstnanců společnosti," stojí ve vysvětlení, které ČNB obdržela. "Příčinou je nový software, na který jsme přešli, audit bude brzy," vysvětluje Köhler.
---
19,4 mil. Kč je loňský provozní zisk Leo Expressu, do celkové ztráty 67 milionů ale firmu stahují odpisy a úroky z úvěru.
1,1 milionu cestujících přepravil Leo Express loni. Letos očekává až dvojnásobné číslo.
80 procent Leo Expressu vlastní Leoš Novotný. Druhým největším akcionářem je Martin Burda.