Město Bohumín

25.4.
2012

Napojení historické části města Bohumína na obec Chałupki

Napojení historické části města Bohumína na obec Chałupki - zajištění dopravní dostupnosti vybudováním komunikace a chodníků. Cílem je obnovit historickou dopravní cestu mezi ČR a PL a dosáhnout celistvé dopravní sítě mezi hraničními přechody Bohumín-Chałupki a Chałupki-Šilheřovice a umožnit přejezd vozidel do 3,5t přes starý hraniční most přímo od náměstí Svobody ve Starém Bohumíně.

Operační program Přeshraniční spolupráce ČR - Polsko 2007 – 2013

Název projektu / Tytul projektu: Napojení historické části města Bohumína na obec Chałupki - zajištění dopravní dostupnosti vybudováním komunikace a chodníků.

Vedoucí partner: město Bohumín
Partner projektu: Gmina Krzyżanowice
Stav podání žádosti: žádost podána 31.10.2008, zaregistrována 22.12.2008, Monitorovací výbor v Pardubicích 17.3.2009 schválil projekt jako náhradní projekt k financování. V 4/2012 vydáno rozhodnutí na zpětné financování.
Celkové plánované výdaje: 250 853 EUR (CZ) a 80 497 EUR (PL). Celkové výdaje po realizaci: 294 tis. EUR.
Dotace: Krzyzanowice 39 tis. EUR, 223 tis. EUR Bohumín

Prioritní osa, oblast podpory / Osa priorytetowa,dziedzina wsparcia

2.1.1 Posilování dostupnosti, ochrana ŽP a prevence rizik
2.1.1 Wzmacnianie dostępności komunikacyjnej, ochrona środowiska, profilaktyka zagrożeń

Popis projektu / Opis projektu

Hraniční přechod Bohumín-Chałupki přes řeku Odru byl před stavbou nového hraničního přechodu hojně využíván jak občany ČR, tak PR v obousměrném provozu pro vozidla bez omezení hmotnosti,vč.cyklistů i chodců. Příjezd byl zabezpečen přes náměstí a historické centrum Starého Bohumína po ul.Slezské až do povodní v roce 1997.Povodně zásadním způsobem most poškodily a důsledkem byla výstavba nového hraničního mostu navazujícího na komunikaci z Nového Bohumína a dálnici D47. Starý most byl opraven se zachováním jen jednosměrného provozu s omezením hmotnosti vozidel.V současnosti je po výstavbě nového hraničního mostu v roce 2004-06 a odklonění dopravy nadále hojně využíván pro pěší a cyklisty jak z Bohumína, tak polských obcí zejm. Krzyzanowice (součástí jsou: Chałupki, Zabełkow). Historické centrum Starého Bohumína je ve směru od Národního domu, tzn. náměstí na hraniční most napojeno pouze jako chodník šířky 2,0m s nevyhovujícím asfaltovým povrchem. Vyloučení dopravy ze starého hraničního mostu a její odklonění na nový most mělo sice pozitivní dopad ve formě zmírnění vlivu těžké nákladní dopravy na životní prostředí i bezpečnost obyvatel, ale zároveň i negativní dopad na přeshraniční styk obyvatel obcí v blízkosti hranic. Obzvláště po vstupu zemí do Schengenského prostoru vzrostl pohyb osob a vozidel v příhraniční a množí se požadavky po znovuobnovení dopravy i pro motocyklisty, osobní a nákladní vozidla do 3,5t celkové hmotnosti. Hlavním důvodem realizace předmětu projektu je nutnost úpravy komunikací vedoucích k hraničnímu přechodu, vznik nové křižovatky umožňující přístup k hraničnímu přechodu přímo se Starého Bohumína a zároveň napojení na místní komunikaci býv. I/58, výstavba nových a rekonstrukce stávajících chodníků, zpevnění krajnic, úprava příkopů a zeleně. Dále provedení přeložky vodovodu, veřejného osvětlení, nízkého napětí a přeložka semaforu, který bude i nadále řídit provoz přes hraniční most. Délka úpravy komunikace na české straně je 135,0 m a na polské straně 292,50 m.

 

Fotky:

Logo Evropské unie Logo Cz-Pl cíl 3
 

Počet zhlédnutí: 6 674

Zpět

    Městský úřad