Zpravodajství
1.12.2012 - Dálnice je konečně v Polsku
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 281
Strana: 2
Autor: Darek Štalmach
Poprvé v historii má Česko dálniční spojení s Polskem. Zatím mohou na poslední úsek jen osobní auta. Až Poláci dokončí most, pojede se po dálnicích až do Berlína.
BOHUMÍN - Pravděpodobně poslední veřejné vystoupení končícího ministra dopravy Pavla Dobeše včera viděli účastníci slavnostního zahájení provozu posledního úseku dálnice D47 na území Moravskoslezského kraje, mezi Bohumínem a hranicí s Polskem. Ministrova derniéra se odehrála v chudičkých kulisách, nesrovnatelných s akcemi při otevíráních předchozích úseků. Nepřijel ani matador v roli moderátora Jan Čenský. "Je to čtvrtý dálniční úsek, který spojuje Česko se sousedními státy," poznamenal šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. "Doufám, že už v průběhu příštího roku bude zprovozněn pro všechny automobily," dodal. Ač byl poslední úsek D47 včera zprovozněn, ještě na něj nesmějí všichni řidiči. Kvůli problémům na polské straně, kde zbývá dostavět jeden z dálničních mostů, mohou na úsek vjíždět jen osobní automobily.
Poláci kvůli obavám, aby jim kamiony nesjížděly do obcí na objížďce, jejich průjezd raději zakázali úplně. V rukou jim tak zůstal černý Petr pro toho, kdo dálnici otevře později. "Jsem rád, že je dálnice konečně dostavěna i přes aktivity bývalého ministra Bárty, který se stavbu pokoušel zastavit," připomněl starosta nedalekého Bohumína Petr Vícha období, kdy se vážně uvažovalo o přerušení výstavby téměř hotové autostrády. Propojením dálnice s byť jen krátkým úsekem polské A1 vznikl na mapě Česka pomyslný kříž, spojující hraniční přechody v Rozvadově, Lanžhotu, Krásném Lese a Bohumíně se zahraničními dálnicemi. Teoreticky se nyní dá projet po dálnicích a rychlostních silnicích napříč Českem (s výjimkou krátkého úseku u Lovosic) od západu na východ a od severu na jih.
Na polské straně pokračuje navazující autostráda A1 zhruba třináct kilometrů. Pak u obce Świerklany-Gorzyczki končí náhlým sjezdem před nedostavěným mostem. Most už přitom byl prakticky hotov a polská strana chtěla mít obě dálnice propojené na jaře letošního roku, ještě před zahájením fotbalového mistrovství Evropy. Jenže zasáhl statik a kvůli zpackanému projektu se musel most začít stavět znovu. Termín úplného otevření dálnice byl odsunut na druhé čtvrtletí příštího roku. Až bude most hotov, budou moci řidiči ze severní Moravy či ze Slovenska dojet po D47 a polské A1 na křížení s dálnicí A4 a po ní až do Berlína.
---
Stavbaře vystřídají právníci
S dokončením posledního dálničního úseku na území Moravskoslezského kraje však aktivita Ředitelství silnic a dálnic v regionu nekončí. Namísto stavbařů však bude pravděpodobně ještě několik let zaměstnávat hlavně právníky. Kvůli špatnému stavu již dříve otevřených úseků podalo vedení ŘSD několik žalob na společnost Eurovia, zodpovědnou za stavbu ostravské části dálnice. Té právě dnes končí běžná záruční lhůta, ŘSD však u vadných úseků, na nichž se vozovka zvlnila, a také u pěti mostů žádá, aby byly opraveny za peníze stavitele.
"Je to už čtvrtý dálniční úsek, který spojuje Česko se sousedními státy." David Čermák šéf ŘSD