Zpravodajství
23.5.2013 - Vlaky do Prahy pojedou v létě od Zvonařky
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 119
Strana: 1
Autor: Zuzana Taušová
Poté, co začala velká dopravní omezení na dálnici D1, je tu další velká komplikace na cestě do hlavního města. V létě nebudou celý měsíc kvůli opravě viaduktu na hlavní nádraží v Brně zajíždět vlaky na trase do Prahy.
BRNO Ačkoliv stavba plánovaného odsunutého brněnského hlavního nádraží ještě ani zdaleka nezačala, v létě si cestující vyzkoušejí, jak daleko to budou mít z centra města na vlak. Kvůli měsíční výluce mezi hlavním nádražím a Židenicemi bude podle zjištění MF DNES část vlaků stavět právě v místech, kde má nový železniční uzel stát.
Přesněji řečeno na zastávce Brno – dolní nádraží, která v jižní části města momentálně slouží jen nákladní dopravě. "Stavět tam budou vlaky EuroCity a expresní vlaky. Cestující pak na hlavní nádraží odveze náhradní doprava," upřesnila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Výluka přitom přijde v době, kdy kvůli rekonstrukci dálnice D1 měla být právě železnice tou spolehlivější a jistější cestou z Brna do Prahy.
Takzvané dolní nebo také rosické nádraží leží za autobusovým terminálem Zvonařka a v současnosti není značeno ani na mapě Brna. Je to však druhé nejstarší nádraží ve městě, fungovalo od roku 1856. Dlouhá léta už tam vlaky nestaví, nanejvýš tudy projíždí nákladní doprava. "O nádraží dává něco tušit jen přilehlá ulice s názvem Rosická," píše na svém blogu milovník železnic Jiří Kalina z Brna. Právě soukromá společnost Brněnsko-rosické dráhy totiž kdysi nádraží postavila. "Kvůli prázdninové výluce bude v této nevyužívané stanici postaveno provizorní nástupiště s náhradní autobusovou dopravou k hlavnímu nádraží," uvedl Jakub Ptačinský z tiskového oddělení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která má výluku na starosti.
Právě SŽDC bude také pracovat na opravě zchátralého viaduktu u křižovatek Křenová a Koliště, kvůli kterému se vlaková doprava v Brně takto zkomplikuje. "Tato náročná výluka nás čeká od 13. července do 11. srpna. Další podrobnosti o náhradní dopravě a celkovém řešení celé situace zveřejníme na konci června," upřesnila mluvčí Českých drah Šubová. Už nyní je však jasné, že opravy viaduktu nezkomplikují jen cestování vlaky EuroCity a expresními vlaky. Omezí i všechny rychlíky ve směru na Prahu a také osobní vlaky na trasách z Brna do Blanska a do Tišnova.
Do velké vlakové rošády se zapojí i brněnský dopravní podnik, který bude zajišťovat náhradní dopravu od královopolského a židenického nádraží k nádraží hlavnímu. Tato náhradní doprava však nebude autobusová, jak jsou lidé zvyklí, ale tramvajová. Vlaková jízdenka na brněnské hlavní nádraží tak bude platit i v tramvaji. "S ohledem na jízdní řád Českých drah posílíme spoje na trasách linek 2 a 6," upřesnila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová.
» Pokračování na straně B2 Vlaky do Prahy pojedou v létě od Zvonařky
» Pokračování ze strany B1 Výluka kvůli opravám viaduktu navíc nebude v Brně jedinou, kterou České dráhy na léto v Brně plánují.
Na stejný termín jako výluka na trati do Židenic se plánují i práce na trati mezi Rousínovem a Přerovem. "Všechny rychlíky z Brna směr Bohumín a Olomouc budou proto od půle července do půle srpna nahrazeny autobusovou dopravou," doplnila mluvčí Českých drah.
Ještě delší bude výluka mezi Střelicemi a Moravskými Bránicemi, která začne už 13. června a potrvá do 20. září. SŽDC bude totiž pracovat na tunelu u Prštic, takže i tady bude muset vlaky nahradit autobusová doprava. Její výchozí zastávka bude podle Českých drah v oblasti ulice Uhelná, tedy za katastrálním úřadem pro Brno-venkov. A aby toho nebylo málo, na konci prázdnin začne desetidenní omezení na trati Zastávka u Brna – Třebíč. "A v průběhu letních prázdnin se budou ve vybrané dny opravovat nosná lana na brněnském hlavním nádražím," uvedla zatím bez bližšího určení mluvčí Českých drah Šubová.
Velké železniční výluky v Brně a jeho okolí startují jen pár týdnů poté, co na začátku května začali dělníci pracovat na velké rekonstrukci dálnice D1. Ta je nyní zúžená v úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Dopravní omezení však zatím nepřineslo žádné větší komplikace. Problémy má nejstarší česká dálnice spíše u Brna v okolí křížení s dálnicí D2. Například 14. května byla D1 u Brna déle než tři hodiny zablokovaná kvůli srážce dvou kamionů a dodávky na 190. kilometru.
---
FAKTA Výluka na hlavním nádraží v Brně Od 13. července do 11. srpna nebudou jezdit vlaky v úseku hlavní nádraží – Židenice, a to kvůli opravám viaduktu u křižovatky Křenová a Koliště. * Vlaky EuroCity a expresní vlaky pojedou přes stanici Brno – dolní nádraží, odkud naváže náhradní doprava k hlavnímu nádraží. * Rychlíky směr Praha budou jezdit z Brna – Králova Pole či Brna–Slatiny. * Osobní vlaky směr Blansko budou ukončeny v Brně–Židenicích. * Vlaky směr Tišnov objedou hlavní nádraží po nákladním průtahu do Modřic, kde bude přestup na vlaky směr Břeclav. Podrobnosti zveřejní České dráhy v červnu. Zdroj: ČD
Zkomplikují vám letní výluky na železnici cestování? Pište na zuzana.tausova@mfdnes.cz
Mutace - Mladá fronta DNES - jižní Morava