Zpravodajství
5 - Zastávka Kostelní ulice (památník)
11.8.2022
Trať Bohumín – Ostrava v polovině 30. let minulého století. Motorový vůz Slezských zemských drah série 15 až 18 s mohutným pantografem projíždí tehdejší ulicí 28. října v Novém Bohumíně.
Souprava Slezských zemských drah jedoucí z Ostravy do Bohumína zastavila v zastávce Kostelní ulice původně umístěné v traťovém oblouku o poloměru 50 metrů v km 0,416. Později byla zastávka posunuta o několik desítek metrů zpět k nádraží do přímého úseku trati.
Motorový vůz číslo 425 jedoucí k nádraží opouští zastávku Kostelní ulice a projíždí kolem ocelového příhradového nýtovaného trakčního stožáru s příhradovým výložníkem. Takto provedené stožáry byly typické právě pro všechny původní tratě Slezských zemských drah, ale bylo možno se s nimi setkat také ve Vídni, například na dnes již neexistující tramvajové trati do Leopoldau.
V dopravní špičku všedního dne byly některé spoje linky číslo 18 do Hrušova posíleny o další motorový vůz. V tomto případě byl jeden z vozů opatřen tabulkami upozorňujícími cestující na samoobslužný provoz bez průvodčího.
Je neděle 17. září 1972 a plně obsazený spoj linky číslo 19 tvořený dvojicí „karvinských“ motorových vozů číslo 424 a 403 odbočuje z náměstí Adama Mickiewicze do tehdejší Gottwaldovy ulice. Právě ve středu a v neděli tvořili většinu cestujících do Starého Bohumína návštěvníci místní nemocnice.
V roce 2001 bylo v pěší zóně na třídě Dr. E. Beneše umístěno krátké kolejové pole a pamětní deska. Jedná se o původní kolej přenesenou od bývalého mostu přes Olši z traťového úseku SZD Karviná – Fryštát. Součástí památníku je rovněž původní silniční obrubník s vyznačeným hektometrem dráhy. Obrubníky s tímto označením najdeme dodnes rovněž v dalším úseku třídy Dr. E. Beneše a v ulici Studentské.
Jízdní řád trati Bohumín – Ostrava a Bohumín nádraží – Bohumín město tak, jak byl uveden v celostátním vydání knižního jízdního řádu z léta 1950.
Vedení trati Bohumín – Hrušov včetně příslušného staničení v tehdejší ulici 28. října, dnes třídě Dr. E. Beneše, v období mezi světovými válkami. V přednádražním prostoru můžeme vysledovat samostatná kolejiště zemských drah a městské tramvaje se spojovací kolejí, umožňující přechod vozidel mezi oběma společnostmi.
Další zastávka