Volný čas
3. Košicko-bohumínská dráha (KBD)
2.10.2024
Jedna z nejvýznamnějších staveb soukromých železničních společností habsburské monarchie se začala rýsovat v roce 1862 přípravou trasování z Košic severozápadním směrem údolími řek Hornád, Váh a Kysuca a Jablunkovským průsmykem do Bohumína.
Plán Košicko-bohumínské dráhy z 80. let 19. století.
Budování mělo začít od Košic. Na podnět slezských průmyslníků se však začalo stavět od Bohumína do Těšína, aby slezské hutě a uhelné doly co nejdříve získaly železniční spojení.
Přijímací budova Košicko-bohumínské dráhy, Těšín, po roce 1872. Foto: ŽMMS
12. ledna 1869 bylo přepraveno 1 100 tun uhlí z Karviné jako výmluvné svědectví toho, s jakou dychtivostí čekal revír na svou železnici. K oficiálnímu zahájení osobní i nákladní dopravy došlo ale až 5.5. 1869. Na celé trati, dlouhé bezmála 370 km (přesně 368,6 km) byl zahájen provoz 18. března 1872.
Pohled na nádraží Košicko-bohumínské dráhy, v popředí přejezd v místě nynějšího nadjezdu k železárnám, vodárna a výtopna pro parní lokomotivy v roce 1871. Foto: ŽMMS
Vlaky z Košic v Bohumíně končily a cestující si (nejprve přes přejezd a od roku 1881 po lávce) museli přejít z nádraží KBD do staniční budovy „Ferdinandky“ a pruské dráhy (dnešní osobní nádraží), kde pokračovali v další cestě.
Jízdenka Bohumín – Těšín a zpět z roku 1904.
Po roce 1918 provozovali KBD Československé státní dráhy. Po druhé světové válce byla Košicko-bohumínská dráha zestátněna. V roce 1955 úřední název Košicko-bohumínská dráha zanikl.
Na snímku z roku 1925 je vidět jižní část bohumínského hlavního nádraží, dobytčí rampa, úřednické a obytné budovy, v popředí Zámeček. Foto: ŽMMS