Volný čas
2. Hornoslezská dráha prince Viléma
2.10.2024
Provoz Hornoslezské dráhy prince Viléma z Berlína do Opole byl zahájen v roce 1845. Už o rok později došlo k logickému kroku, kdy byla mezi rakouskou a pruskou vládou podepsaná oboustranně výhodná smlouva o propojení Severní dráhy císaře Ferdinanda a Hornoslezské dráhy prince Viléma, a to právě v Bohumíně.
Uvítání císaře Karla I. a císaře Viléma II. na bohumínském nádraží 28.9. 1917.
Aby se dosáhlo spojení s pruskou dráhou, bylo nutno vystavět ještě 3,3 kilometry dlouhou trať z Bohumína-nádraží k pruské hranici. Stavba spojovací trati začala na podzim roku 1847.
Přijímací budova bohumínského nádraží při pohledu z kolejiště v roce 1847, tedy v době stavby spojovací trati.
Trať končila u řeky Odry, takže zpočátku museli cestující na přichystaných pramicích překonat řeku, aby na protějším břehu nasedli do pruské soupravy a pokračovali ve své cestě. Teprve v roce 1849 byl společným nákladem SDCF i dráhy prince Viléma postaven přes Odru dřevěný železniční most na kamenných pilířích.
Most spojující železniční trať mezi Rakouským a Pruským Slezskem, tj. mezi stanicemi Bohumín a Chałupki. Foto ze 30. let 20. století.
Most potkával opakovaně těžký osud, když byl během své historie třikrát vyhozen do povětří. Poprvé v roce 1866 pruskými vojsky při Prusko-rakouské válce, podruhé na začátku druhé světové války ustupujícími polskými vojsky a potřetí na konci stejné války tentokrát ustupující německou armádou.
Snímek z roku 1945, kdy Němci při ústupu vyhodili do vzduchu most do Chałupek. Foto: ŽMMS