Volný čas
6. Tramvajová zastávka Nový Bohumín nádraží
2.10.2024
Počátky tramvajové dopravy v Bohumíně se datují do roku 1902, kdy byl ve Starém Bohumíně zahájen provoz na úzkorozchodné koňské dráze. Jednalo se o jedinou koňku v dějinách hromadné dopravy osob v celé ostravsko-karvinské aglomeraci.
Slavnostní zahájení úzkorozchodné koňské dráhy v roce 1902 před bývalou radnicí na náměstí ve Starém Bohumíně.
Po necelém roce nahradily koně parní motorové vozy. Další změna proběhla v roce 1916, kdy byla dráha spojující Bohumín-město (dnes starobohumínské náměstí) s Bohumínem-nádraží elektrizována.
Tramvaje před nádražím kolem roku 1920.
Zastávka nádraží byla konečnou stanicí bohumínské městské tramvaje. Ta projížděla Kostelní a Ostravskou ulicí, načež pokračovala podél nemocnice do Starého Bohumína až na dnešní náměstí Svobody. Trať dlouhá 3 867 čítala celkem osm zastavení, jízdní doba mezi výchozí a konečnou stanicí byla 12 minut.
Tramvaj projíždějící po Nádražní ulici.
Zastávka sloužila i jako stanice místní tramvajové dráhy mezi Ostravou a Bohumínem. První spoje se rozjely v roce 1914. Od roku 1913 také sloužila pro tramvajovou dopravu z Karviné a Orlové.
Tramvaj číslo 18, která jezdila mezi Bohumínem a Hrušovem.
V polovině padesátých let minulého století začala sláva úzkorozchodných drah v regionu postupně upadat. Začaly se projevovat nevýhody celého systému, kupříkladu nákladné úpravy trati na poddolovaném území, kolize s výstavbou nových silnic a železnic, malá cestovní rychlost či minimální obnova vozového parku.
Tramvaj projíždějící v roce 1965 přes Skřečoňský most.
V neděli 30. října 1973 se před výpravnou v Bohumíně konalo slavnostní rozloučení s tramvajovou dopravou. V 10:05 hodin byla pro všechny zájemce vypravena do Hrušova slavnostně vyzdobená kapacitní souprava ve složení motorový vůz číslo 432, vlečný 486 a motorový 425.
Slavnostní rozloučení s tramvajovou dopravou před bohumínským nádražím.
Kam dále?
Počátky tramvajové dopravy v Bohumíně se datují do roku 1902, kdy byl ve Starém Bohumíně zahájen provoz na úzkorozchodné koňské dráze. Jednalo se o jedinou koňku v dějinách hromadné dopravy osob v celé ostravsko-karvinské aglomeraci.