Město Bohumín

11.8.
2022

1 - Konečná stanice Starý Bohumín náměstí

Zahájení provozu bohumínské koňské tramvaje na náměstí ve Starém Bohumíně 22. prosince 1902. I přes zimní období byla doprava nezvykle zahájena dvěma otevřenými vozy, neboť dva objednané zavřené vozy byly se zpožděním dodány až počátkem roku 1903. 

 

Slavnostní zahájení provozu městské parní tramvaje před bohumínskou radnicí proběhlo 13. října 1903. Za vlečným vozem je vidět část točny, které na obou konečných sloužily k otáčení jednosměrných parních motorových vozů.

 

Souprava tvořená parním vozem číslo 1 a otevřeným vlečným vozem bývalé koňské tramvaje na náměstí ve Starém Bohumíně v prvních letech provozu. Letní vozy „koňky“ byly nejmenšími vozidly městské tramvaje, měly délku bez spřáhel 4,68 m, rozvor náprav 1,40 m a šířku pouhých 1,56 m.  

 

Snímek z roku 1914 zachycuje parní motorový vůz číslo 3 před odjezdem ze Starého Bohumína směr Bohumín nádraží. Tento vůz byl zakoupen jako použitý v roce 1910. Před nasazením prošel rekonstrukcí ve vídeňské vagónce J. Rohrbacher.

 

První elektrický vlak bohumínské městské elektrické dráhy s hosty odjel z náměstí ve Starém Bohumíně dne 23. září 1916 v 8:38 hodin. Z důvodu absence vlastního motorového vozu byl až do roku 1918 provoz udržován zapůjčeným vozem Slezských zemských drah (SZD).

 

Vzácný snímek elektrického motorového vozu číslo 2 s vlečným vozem číslo 1 na konečné ve Starém Bohumíně v období 2. světové války. Oba vozy byly vyrobeny v Kopřivnické vozovce, motorový vůz v roce 1921 a vlečný o 10 let dříve ještě pro parní provoz.

 

Motorový vůz číslo 406 (původní vůz číslo 6 Slezských zemských drah) na lince číslo 14 ve Starém Bohumíně kolem roku 1966. Vůz je zde zachycen v posledním provozním stavu po rekonstrukci vozové skříně, při níž došlo k odstranění zavazadlového oddílu a částí nadokenních větracích otvorů.

 

Situace původního uspořádání kolejiště a trakčního vedení na konečné ve Starém Bohumíně. Elektrizace parní tramvaje byla v roce 1915 svěřena firmě AEG Union, technicko-policejní zkouška dokončeného elektrického zařízení dráhy proběhla v úterý 5. září 1916. Zajímavostí je, že na plánu je rovněž zakreslena plánovaná odbočka do nikdy nerealizované vozovny situované severně od bohumínského náměstí. 

 

Další zastávka

 

 Fotogalerie


Počet zhlédnutí: 1 723

Zpět

    Městský úřad