Město Bohumín

11.8.
2022

2 - Zastávka Nemocnice – bývalá vozovna městské tramvaje Bohumín

Parní motorový vůz před vozovnou bohumínské městské parní tramvaje na Kozlovci. V popředí zděná vozovna pro parní vozy z roku 1904, v pozadí původní dřevěná remíza koňky.

 

Tříspřežní parní lokomotivu P.I vyrobila lokomotivka Krauss & Comp. Linz v roce 1904 a Městské vlečné dráhy Bohumín ji pořídily koupí od Dolnorakouských místních drah v roce 1913. Zajímavostí bylo, že parní lokomotivy vlečné dráhy měly vedle „bosenského“ spřáhla rovněž výsuvný dřevěný trámec se šroubovkou, umožňující posun s normálně rozchodnými vagóny.

 

Velký čtyřnápravový vlečný vůz vznikl v roce 1914 přestavbou některého ze čtyř původních parních vozů koupených od Dolnorakouských místních drah. Na snímku pořízeném v kolejišti vozovny na Kozlovci je již po provedené úpravě pro elektrický provoz.

 

Motorové vozy 424 a 403 na konečné zastávce Nemocnice ve Starém Bohumíně. Tato zastávka s kusým ukončením kolejí byla po provedeném zkrácení tratě od 20. října 1968 do ukončení provozu 1. srpna 1973 novou konečnou linky číslo 19. 

 

Od jejího zkrácení v roce 1968 byly na linku 19 vypravovány převážně sólo motorové vozy. Pouze ve středu a v neděli, v době návštěv v nemocnici ve Starém Bohumíně, byly na linku 19 nasazovány soupravy složené ze dvou motorových vozů, ojediněle posílené ještě o vložený vlečný vůz.

 

V případě potřeby bylo možno zvýšit kapacitu příslušného spoje jednoduše přidáním dalšího motorového vozu. Při jízdě byl činný vždy pouze čelní vůz, brzdění celé soupravy zajišťovala průběžná samočinná sací brzda. Na obrázku je zachycen v zastávce Bohumín nemocnice takový posilový vůz určený pro přepravu školní mládeže.

 

Původní jednoduchá dřevěná vozovna koňské tramvaje byla na trať napojena protisměrně v km 2,773 před zastávkou Kozlovec. Po větší přestavbě provedené v roce 1918 byla napojena také z jihu v km 2,584 a stala se tak jedinou průjezdnou vozovnou v síti úzkorozchodných drah na Ostravsku a Karvinsku.

 

V roce 1904 byla původní dřevěná vozovna rozšířena o zděnou přístavbu remízy pro parní motorové vozy. Budova měla vnitřní rozměry 8 x 7,5 metru, dvě koleje s montážními kanály a přístřešek na skladování uhlí.

 

Další zastávka

 

Fotogalerie


Počet zhlédnutí: 2 003

Zpět

    Městský úřad