Volný čas
7 - Bývalá vozovna Slezských zemských drah
11.8.2022
Největší areál provozního zázemí Slezských zemských drah byl postaven na jižním okraji Bohumína nádraží a uveden do provozu v listopadu 1913. Tvořila jej vozovna, dílna, měnírna, ubytovna pro dělníky a obytný dům pro zaměstnance s kancelářemi. Motorový vůz v popředí jedoucí ve směru Německá (nyní Dolní) Lutyně stojí v zastávce dle potřeby Císařský sad. Úplně vpravo vidíme objekty cihelny firmy Quasnitza & Co.
Pohled do čtyřkolejné hlavní haly bohumínské vozovny sloužící k odstavování vozů. Tento objekt měl rozměry 60,60 x 15,94 metru a byl vybaven čtyřmi prohlížecími kanály délky 19 metru. Oblouková střešní konstrukce se světlíky byla nesena unikátními dřevěnými příhradovými vazníky.
Po zrušení posledního úseku linky číslo 11 Ostrava – Karviná v polovině roku 1967 se domovem všech „českolipských“ motorových vozů stala vozovna v Bohumíně. Jelikož již neexistovalo mezi oběma úzkorozchodnými tratěmi kolejové propojení, byly „karvinské“ vozy převezeny do Bohumína na silničním podvalníku. Za povšimnutí stojí také povinná májová výzdoba na chátrajících objektech vozovny i na čelech vozů.
Pro vysoko položené těžiště byly při dopravních nehodách úzkorozchodné tramvaje náchylné na převrácení. Například při střetu nákladního automobilu Tatra 805 s vlakem linky číslo 15 poblíž bohumínské vozovny dne 1. října 1963, se takto převrátil motorový vůz číslo 407. V té době již letitý vůz byl při tomto incidentu tak poškozen, že došlo k jeho vyřazení a následné likvidaci.
Postupující likvidace úzkorozchodných tratí přinesla značnou redukci vozového parku. Přednostně byly vyřazovány motorové vozy bývalých Slezských zemských drah pořízené v letech 1912 až 1921 a většina nepotřebných vlečných vozů. Na snímku z roku 1968 zaplňují vyřazené vozy čekající na sešrotování velkou část odstavných kolejí vozovny.
Kolejiště bohumínské vozovny na snímku pořízeném 12. září 1972. Nalevo jediné tehdy provozní vlečné vozy číslo 492 a 486, a dále před čtyřkolejnou hlavní lodí a dílnou odstavené „českolipské“ motorové vozy číslo 438, 431, 432 a 437.
Ještě před definitivním ukončením provozu začalo šrotování nepotřebných tramvajových vozů, neboť do konce roku musel být objekt vozovny vyklizen a předán novému uživateli. Na snímku z října 1973 je probíhající likvidace motorového vozu číslo 432, v popředí vidíme pozůstatky jiného vozu stejného typu.
Situační plán vozovny v Bohumíně z roku 1958. Rozšíření původního kolejiště z roku 1913 proběhlo v roce 1922, kdy bylo severně od objektu vozovny a dílny zřízeno sedm kolejí pro odstavování vlečných vozů a obsluhu skládky kolejiva, pražců, štěrku a podpěr trakčního vedení.
Další zastávka