Volný čas
1. Severní dráha císaře Ferdinanda
2.10.2024
Ve druhé čtvrtině 19. století se začaly stavět první středoevropské železniční tratě. Jednou z nejdůležitějších nových dopravních cest měla být dráha z Vídně na sever podél obchodní cesty vedoucí z Podunají Moravskou branou k Odře a Visle. V Rakousko – Uhersku proto byla v roce 1836 vytvořena železniční a těžební společnost Severní dráha císaře Ferdinanda (SDCF), která měla tuto dráhu provozovat. První a hlavní tratí vybudovanou a provozovanou touto společností byla železnice mezi Vídní a Bochní s vedlejšími drahami do Brna, Olomouce, Opavy, Bílska a Bělé a také ke skladům soli ve Dworech a Wielicze u Bochni.
Mapa železnic Severní dráhy císaře Ferdinanda v roce 1849 (červeně). K dobudování dráhy do Krakova došlo v roce 1856.
Uhelné bohatství na Ostravsku a Karvinsku poutalo pozornost průmyslových podnikatelů i železničních společností, které potřebovaly pro svůj provoz značné množství uhlí. Proto bylo v prosinci 1843 generální správou SDCF usneseno, aby z Lipníka byla postavena dráha dále až na Ostravsko.
Přijímací budova ve stanici Lipník. V popředí přístavba zděné čekárny lll. třídy s navazující krytou verandou. Foto z roku 1905. Foto: ŽMMS
Se stavbou tohoto úseku SDCF bylo započato na jaře 1844 z Lipníka a v roce 1847 byla předána provozu 76 kilometrů dlouhá trať končící v Bohumíně. První vlak z Lipníku do Bohumína přijel 1. května 1847. Podle prvního jízdního řádu projížděly touto tratí pouze dva osobní vlaky denně a nákladní doprava jezdila v nepravidelných intervalech.
Parní lokomotiva IUNO, která zřejmě přijela na prvním vlaku do Bohumína. Foto: ŽMMS
V roce 1906 rakouský stát, který byl stále součástí Rakousko-uherské monarchie, zestátnil hlavní trať i s odbočkami a vlečkami, kompletním vozovým parkem a dalším příslušenstvím. Ze SDCF se poté stala čistě těžařská společnost s pozměněným názvem Severní dráha Ferdinandova.
Jezernické viadukty, v pozadí palácová část hradu Helfštýna, němého svědka výstavby Severní dráhy císaře Ferdinanda. Foto z roku 1931. Foto: ŽMMS
Vznik trati si připomněli železničáři ještě mnohokrát, například v roce 1967 při příležitosti 120. výročí.
Parní lokomotiva na slavnostní jízdu k výročí Severní dráhy císaře Ferdinanda v lokomotivním depu (1967). Foto: ŽMMS
Kam dále?