Volný čas
5. Přednádraží a ocelová lávka
2.10.2024
Největší část přednádražního prostoru začalo město přebudovávat v moderní dopravní terminál v roce 2020. Práce za 40 milionů korun byly dokončeny v prosinci následujícího roku.
Zahájení prací v roce 2020.
Obyvatelé města i cestující dostali na Vánoce roku 2021 dar v podobě nové okružní křižovatky, nových míst pro krátkodobé parkování, cykloboxů, jednotného mobiliáře v jednoduchém designu a dalších moderních prvků, které odrážejí důležitost bohumínské stanice coby významného železničního uzlu.
Moderní terminál dostali Bohumíňáci jako dárek k Vánocům roku 2021.
Atraktivní podobu prostoru přednádraží i po této první fázi rekonstrukce narušovalo 800 metrů čtverečních nacházejících se v blízkosti ocelové lávky pro pěší. Město se v roce 2023 dohodlo s majitelem pozemku, společností České dráhy, na odkupu plochy za 250 tisíc korun a záhy připravilo i její přestavbu.
Neopravená část přednádraží u lávky nadále narušovala vzhled moderního dopravního terminálu.
Pozemek u lávky pro pěší se v létě roku 2024 po několika měsících intenzivních prací proměnil v moderní veřejný prostor doplněný o historické prvky. Lidé si při průchodu prostranstvím mohou připomenout všechny významné železniční trasy křižující Bohumín. Jejich názvy jsou zaznačeny na betonových lavičkách, jejichž podoba má evokovat železniční vagóny. V kamenné ploše se vyjímají mosazné tabulky s odkazy na historické milníky bohumínské železnice. Dominantou prostranství je historické mechanické návěstidlo, které bylo symbolicky nastaveno do polohy „stůj“. Lidé se mohou v místě zastavit a na elektronickém infokiosku si přečíst něco k historii železnice a míst s ní spojených.
Pozemek se po několika měsících prací proměnil v moderní veřejný prostor s historickými prvky.
Právě v bezprostřední blízkosti opravené části přednádraží se nachází ocelová lávka pro pěší, která je od roku 2009 památkově chráněna. Lávka zkracuje cestu pěším například do areálu firmy Bochemie či na sídliště v Záblatí v ulici Tovární.
Ocelová lávka pro pěší je od roku 2009 památkově chráněna.
Kromě zkrácení cesty nabízí 170 metrů dlouhá lávka možnost pozorovat z nadhledu železniční provoz ve stanici a užít si částečný výhled na město.
Výhled na provoz ve stanici.
Ocelová lávka se skládá ze tří částí. Její nejstarší část pochází z roku 1870. V letech 1901 a 1902 byla za celní budovou ve středu kolejiště prodloužena lávkou k Lidické ulici. V roce 2004 byla snesena celní budova a obě části spojeny středním spojovacím dílem.
Lávka zkracuje cestu pěším například do areálu firmy Bochemie či na sídliště v Záblatí v ulici Tovární.