Město Bohumín

2.7.
2015

Rekonstrukce v bytech s nájemníky před napojením na teplovod konzultujeme

redakce: KARVINSKÝ A HAVÍŘOVSKÝ DENÍK
redaktor: MIchaela Zormanová


Tiskový dotaz:
 

Na facebookové skupině se nějak namnožily stížnosti na probíhající rekonstrukce, lidem se nelíbí, stěžují si na „fušeřinu“, nedotažené věci a na ošklivé koupelny. Obrátil se někdo už i na Vás, řešili jste nějaké stížnosti? Co by město mohlo těmto lidem poradit? Jedná se o práci s potrubím a rekonstruují se koupelny včetně van, podle komentářů se údajně používají všude jednotné žluté kachličky, a proto se ptám i na tu možnost výběru. Lidé si tam stěžují například na to, že se nebral ohled na to, v jakém stavu byt původně byl, no a především na dělníky. Měli lidé možnost vidět vizuály, jak budou opravy vypadat – například koupelny, a jak se řešilo, když chtěl někdo lepší materiál, jinou barvu apod. Jak dlouho lidé věděli o tom, že tato rekonstrukce v tomto rozsahu proběhne?


Tisková odpověď:

Jde o napojování městských domů ve staré zástavbě na teplovod z Dětmarovic. Tzn. že byty nemají ústřední topení a radiátory. Vytápí je gamata a teplou vodu zajišťují buď plynová karma nebo elektrický bojler. Rekonstrukce proto zahrnuje rozvod ústředního topení v celém bytě a vody. Jde o velký zásah, byt je asi měsíc téměř neobyvatelný. Město proto dává lidem po dobu rekonstrukce slevu z nájmu, a to ve výši 100 procent. Tu si pak lidé vyzvedávají osobně v pokladně.

Protože je vše rozkopáno, rekonstruují se lidem u této příležitosti hned i koupelny. Ty jsou v některých bytech staré čtyřicet i více let a neodpovídají bydlení 21. století. Někde koupelny třeba nejsou, vanu či sprchový kout mají zdejší obyvatelé vedle kuchyňské linky. To vše jim město na své náklady vybuduje. Musí však počítat s měsícem nepohody.

V některých bytech si lidé na své náklady koupelny vybudovali nebo zrekonstruovali sami. V takových případech se snažíme do nich co nejméně zasahovat a zachovat v maximální možné míře původní stav. Vše se s nájemníkem konzultuje, nikdo z nás nemá zájem bourat něco, co je hezké a funkční. Byli bychom sami proti sobě! Vše záleží na domluvě, na všem se dá dohodnout, pokud to technické řešení umožňuje. Pokud má někdo zájem o jiné kachličky, než které dodáváme (lze si je předem prohlédnout), musí si je pořídit na své vlastní náklady, my mu je pak osadíme.

Rok před rekonstrukcí visí v domech oznámení o plánovaných investicích. Nájemníky upozorňujeme, aby případné rekonstrukce raději odložili. Před samotným napojováním se v dotčených domech konají schůzky s nájemníky. Ke každému bytu je zpracována projektová dokumentace. Nájemníci se prostřednictvím výkresu seznámí s tím, co se ve kterém pokoji bude dít, kde budou vývody, stoupačky i nové radiátory. Upřesňuje se, co se zachová. Pokud s něčím nesouhlasí, hledají se kompromisy, vycházíme si vstříc, na všem se dá dohodnout. Někdy je nutné ladit detaily a hledat řešení za pochodu v průběhu rekonstrukce.

Ve starých domech jsou různé dispozice, poměry jsou stísněné, například v koupelnách je poměrně oříšek najít takové řešení, aby se tam vše vešlo (vana, umyvadlo, WC, pračka). I z těchto důvodů vznikají různá vedení a křížení potrubí, která jsou pro laika nelogická. Rozvody topení  u všech akcí vedeme po stěnách v materiálu uhlíková ocel (ta se už nenatírá) nebo měď.  Kvalitu prací si hlídáme, pokud dělníci provedou práce nekvalitně, nepřevezmeme je a žádáme jejich nápravu.

Pokud se vyskytnout připomínky, stížnosti, řešíme je za pochodu. Za poslední dva roky jsme takto zrekonstruovali 360 bytů (za 83 milionů korun). Většinově jsou lidé s rekonstrukcemi spokojení a děkují za ně. Právě napojujeme na teplovod téměř 300 bytů (56 milionů), zaznamenali jsme v tuto chvíli asi šest ústních stížností ze stran nájemníků.

A naše rada, jak předejít případným problémům:

Aktivně se zajímat o rekonstrukci ještě před jejím zahájením, připomínky mít v předstihu a pokud nastane nějaký problém či připomínka, řešit věc okamžitě s bytovou techničkou nebo s provádějící firmou či s kolegy z odboru rozvoje a investic, kteří mají napojování na teplovod v bytech na starosti. Jsme vstřícní, chceme lidem vyhovět, dohody jsou možné, jde nám o to, aby lidé byli spokojení a dobře se jim bydlelo. Stížnostmi na Facebooku nikdo nic nevyřeší a ničeho nedosáhne.

Lucie Balcarová
tisková mluvčí

Ilustrační foto: Nová koupelna v jednom z bytů v Janáčkově ulici, který se napojil na teplovod.

Autor fota: Pavel Čempěl



Související novinové články

Počet zhlédnutí: 12 416

Zpět

    Městský úřad