19.6.2008 - Slezský kříž spolkne desítky miliard

Zdroj: Právo
Strana: 12
Autor: Bortlíčková Anna (ab)

Nemá-li dojít ke kolapsu dopravy v regionu, je nutné rychle vybudovat 197 kilometrů páteřních komunikací
Moravskoslezský kraj vzhledem k poloze na křižovatce evropských tahů a v souvislosti s hospodářským rozmachem čeká další zvyšování dopravní zátěže.
Nemá-li dojít ke kolapsu dopravy v regionu, je nutné co nejrychleji vybudovat 197 kilometrů páteřních komunikací.
Uvedl to náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša (KDU-ČSL) na středeční tiskové konferenci. Moravskoslezský kraj proto již nyní řeší dopravní situaci, která nastane po roce 2010. Cílem podle Lukši je co nejrychleji dobudovat páteřní dopravní síť, tzv. Slezský kříž, který horizontálně protíná města Krnov a Třinec a vertikálně Nový Jičín a Bohumín.

Výstavba Slezského kříže je nyní zhruba v polovině. Lukša zdůraznil, že i přes rychlý rozvoj letecké cargo přepravy se bude ve střednědobém horizontu největší dopravní výkon odehrávat na silnicích a železnici. "Aby nedošlo ke kolapsu dopravy v kraji, musíme co nejrychleji vybudovat 197 kilometrů páteřních komunikací, mezi které patří poslední úsek dálnice D47, rekonstrukce silnice I/48 a I/11 nebo obchvat Havířova. V železniční dopravě bude klíčové kolejové napojení Letiště Leoše Janáčka v Mošnově na železniční síť a modernizace III. koridoru na trase Karviná-Slovensko," vyjmenoval Lukša nejdůležitější stavby Slezského kříže.

S úplným dokončením Slezského kříže kraj podle Lukši počítá kolem roku 2012 a náklady na dostavbu dosáhnou zhruba 50 miliard korun. Jak dále uvedl, část financí poskytne stát, který se k vybudování některých důležitých komunikací zavázal v souvislosti s příchodem strategického investora Hyundai do Nošovic na Frýdecko-Místecku, a částečně se na financování bude podílet Moravskoslezský kraj.
Podle dopravního experta Bedřicha Nečase ze společnosti UDI Morava se dopravní zátěž na významných tazích v posledních letech zvedla o 30 až 35 procent. Jak dále uvedl, Ředitelství silnic a dálnic ČR očekává nárůst dopravy v Česku do roku 2040 o 60 procent. "Domnívám se, že v Moravskoslezském kraji bude dynamika ještě vyšší. Potvrzuje se tak oprávněnost tlaku, který kraj činí, aby byla dobudována dopravní síť," řekl.

Koncepci rozvoje dopravní infrastruktury, která byla prvním pokusem o systémový přístup k plánování dopravních potřeb regionu a definovala budoucí páteřní dopravní síť, označovanou jako tzv. Slezský kříž, krajské zastupitelstvo přijalo v roce 2004. Od té doby bylo v kraji postaveno 61 kilometrů nových silnic. "Z fondu dopravní infrastruktury se nám podařilo v období let 2005 až 2008 získat 27 miliard korun, což je 2,5krát více peněz, než činí celostátní průměr na jeden kraj, který je 11 miliard," sdělil Lukša.
Jak dále uvedl, kromě výstavby nových komunikací bylo v kraji rekonstruováno a modernizováno kolem 250 kilometrů komunikací druhých a třetích tříd. Vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu Ivo Muras Právu řekl, že náklady na výstavbu tzv. Slezského kříže, a to jak silničních komunikací, tak železnice, od roku 1999 do roku 2008 činily zhruba 33 miliard.

Očekává se nárůst dopravy v Česku do roku 2040 o 60 procent. Domnívám se, že v kraji bude dynamika ještě vyšší Bedřich Nečas, dopravní expert

Počet zhlédnutí: 3 058

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

21 °C