Zpravodajství
27.6.2008 - Senát starostům radary možná vezme
Zdroj: Právo
Strana: 3
Autor: GÖTZOVÁ, Jitka (gö)
PRAHA - V Senátu se očekává velká bitva o odejmutí pravomoci městské policii měřit rychlost na silnicích. Jedni senátoři argumentují, že úlohou městské policie je především věnovat se veřejnému pořádku a nikoliv řešení dopravy.
Druzí tvrdí, že mnohé obce už investovaly do radarů a situace na silnicích se měřením zklidnila. Spory se povedou napříč politickým spektrem, neboť řada senátorů je zároveň starosty.
"Zákon dosud neříkal, že městská policie musí měřit rychlost, ale že může. Takže nikdo nemusel investovat do radarů a dělat si z toho byznys," uvedl teplický primátor, senátor Jaroslav Kubera (ODS). Podle něj vůbec nejde o bezpečnost dopravy, protože k měření většinou dochází v místech, kde je povolená nízká rychlost a je zřejmé, že ji řidiči překročí.
"Nám z jedné obce postupují k vyřízení takových přestupků 200 týdně, což nemůžeme vůbec zvládnout," uvedl Kubera. Teplice si žádné radary nepořídily.
Stejně se zachoval i Tachov, jak řekl Právu starosta města, senátor Ladislav Macák (ČSSD). "Nikdy jsem tomu nefandil, a proto jsme si radary nekupovali. Vadí mi ale, že se zákony tak často mění a že se hazarduje s penězi měst," uvedl pro Právo. Podle svých slov však sněmovní verzi podpoří.
Jeho stranický kolega, starosta Bohumína Petr Vícha, je opačného názoru. "Občané nás často žádají, ať něco děláme, že auta jezdí moc rychle, ale policie má jeden radar na okres. Proto chápu, že města si radary pořizovala, ale nechápu přijetí pozměňovacího návrhu bez diskuse se Svazem měst a obcí," uvedl pro Právo.
Podle něj by se tak zbytečně vyhodilo mnoho peněz, a proto změnu zákona nepodpoří. Řešení má ale bývalý primátor Plzně Jiří Šneberger (ODS). "Policie ČR by za zůstatkovou cenu mohla radary odkoupit, aby měla lepší technické vybavení," řekl na dotaz Práva. I on však připouští, že se zákonodárci nemohou chovat "od zdi ke zdi".
Senátorka Jana Juřenčáková, která reprezentuje sdružení Nezávislí starostové pro kraj, včera potvrdila, že starostové jsou rozhodnutím poslanců pobouřeni. "Dosavadní praxe jim přinesla zklidnění dopravy v obcích a městech, takže budu hledat mezi senátory podporu, abychom rozhodnutí poslanců zvrátili," sdělila Právu.
***
Co se mění
* Policii budou řidiči muset přivolávat pouze k dopravním nehodám se způsobenou škodou nad 100 tisíc korun. Pokud ji však zavolají i k banální nehodě, nebude jim účtována žádná částka, jak zněl původní návrh. Nadále bude policie asistovat u nehod, při nichž došlo ke zraněním nebo úmrtí osob.
* Dodržování povolené rychlosti v obcích už nebude hlídat městská policie. Na toto téma se očekává bouřlivá debata v senátu a může dojít ke změně.
* Policie bude moci přikázat mobilním operátorům zablokování části sítě v některých případech, například při hrozbě teroristického útoku. * Policie nebude doručovat soudní obsílky a hlídat pořádek na sportovních utkáních.
* Ředitele Inspekce ministra vnitra bude jmenovat vláda. Činnost inspekce bude podléhat kontrole Sněmovny.
* Z osmi krajských policejních správ vznikne do roku 2012 celkem 14 krajských ředitelství, která budou pokrývat stejná území jako samosprávní celky. Ředitelé budou zodpovědní také za hospodaření svých úseků.
Druzí tvrdí, že mnohé obce už investovaly do radarů a situace na silnicích se měřením zklidnila. Spory se povedou napříč politickým spektrem, neboť řada senátorů je zároveň starosty.
"Zákon dosud neříkal, že městská policie musí měřit rychlost, ale že může. Takže nikdo nemusel investovat do radarů a dělat si z toho byznys," uvedl teplický primátor, senátor Jaroslav Kubera (ODS). Podle něj vůbec nejde o bezpečnost dopravy, protože k měření většinou dochází v místech, kde je povolená nízká rychlost a je zřejmé, že ji řidiči překročí.
"Nám z jedné obce postupují k vyřízení takových přestupků 200 týdně, což nemůžeme vůbec zvládnout," uvedl Kubera. Teplice si žádné radary nepořídily.
Stejně se zachoval i Tachov, jak řekl Právu starosta města, senátor Ladislav Macák (ČSSD). "Nikdy jsem tomu nefandil, a proto jsme si radary nekupovali. Vadí mi ale, že se zákony tak často mění a že se hazarduje s penězi měst," uvedl pro Právo. Podle svých slov však sněmovní verzi podpoří.
Jeho stranický kolega, starosta Bohumína Petr Vícha, je opačného názoru. "Občané nás často žádají, ať něco děláme, že auta jezdí moc rychle, ale policie má jeden radar na okres. Proto chápu, že města si radary pořizovala, ale nechápu přijetí pozměňovacího návrhu bez diskuse se Svazem měst a obcí," uvedl pro Právo.
Podle něj by se tak zbytečně vyhodilo mnoho peněz, a proto změnu zákona nepodpoří. Řešení má ale bývalý primátor Plzně Jiří Šneberger (ODS). "Policie ČR by za zůstatkovou cenu mohla radary odkoupit, aby měla lepší technické vybavení," řekl na dotaz Práva. I on však připouští, že se zákonodárci nemohou chovat "od zdi ke zdi".
Senátorka Jana Juřenčáková, která reprezentuje sdružení Nezávislí starostové pro kraj, včera potvrdila, že starostové jsou rozhodnutím poslanců pobouřeni. "Dosavadní praxe jim přinesla zklidnění dopravy v obcích a městech, takže budu hledat mezi senátory podporu, abychom rozhodnutí poslanců zvrátili," sdělila Právu.
***
Co se mění
* Policii budou řidiči muset přivolávat pouze k dopravním nehodám se způsobenou škodou nad 100 tisíc korun. Pokud ji však zavolají i k banální nehodě, nebude jim účtována žádná částka, jak zněl původní návrh. Nadále bude policie asistovat u nehod, při nichž došlo ke zraněním nebo úmrtí osob.
* Dodržování povolené rychlosti v obcích už nebude hlídat městská policie. Na toto téma se očekává bouřlivá debata v senátu a může dojít ke změně.
* Policie bude moci přikázat mobilním operátorům zablokování části sítě v některých případech, například při hrozbě teroristického útoku. * Policie nebude doručovat soudní obsílky a hlídat pořádek na sportovních utkáních.
* Ředitele Inspekce ministra vnitra bude jmenovat vláda. Činnost inspekce bude podléhat kontrole Sněmovny.
* Z osmi krajských policejních správ vznikne do roku 2012 celkem 14 krajských ředitelství, která budou pokrývat stejná území jako samosprávní celky. Ředitelé budou zodpovědní také za hospodaření svých úseků.