Město Bohumín

23.3.2009 - Supertendr startuje

Zdroj: Euro - ekonomický magazín
Ročník a číslo: Č. 12/2009
Strana: 26
Autor: KLOS, Čestmír

Největší státní zakázka v české historii rozhýbala zájem o likvidaci starých ekologických zátěží. Hovoří se o částce až 120 miliard korun. Do výběrového řízení se přihlásilo šest společností či konsorcií firem, které chtějí obří zakázku od státu získat. Už několik týdnů však žijí v napětí, protože zástupci státu prověřují jejich způsobilost zakázku zvládnout. Od spolehlivého finančního krytí až po schopnost organizovat zemní práce a likvidaci nebezpečných odpadů. Žadatelé zahrnuli ministerstvo financí, které je zadavatelem výběrového řízení, desítkami krabic požadovaných dokumentů. Posuzovatelé z úřednické komise se jimi chtějí ještě nejméně tři až čtyři týdny probírat. Pak přijde první verdikt: seznam způsobilých. Od způsobilých se už bude čekat jen tenounká obálka s nabídnutou cenou. Ve druhém kole má totiž platit jediné kritérium: nejnižší cena. Poslední slovo bude mít vláda.

ARCHIV SE OTEVŘEL
Aby si vybraní zájemci mohli cenu určit dle už zjištěných rozsahů znečištění jednotlivých lokalit, dostanou na 120 dnů k dispozici zadávací dokumentace všech projektů na odstranění starých zátěží. Tedy údaje, s nimiž se až dosud dělaly velké drahoty. Za dob existence Fondu národního majetku se kromě jména instituce tajilo snad všechno. Její představitelé vypouštěli do světa báchorku, že se na ně nevztahuje zákon o poskytování informací, ba ani ten o právu na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí. Fond se stavěl nad zákony. Úředníci fondu nerespektovali ani pravidla výběrových řízení. Přitom fond spravoval "národní majetek", který by měl být první ze všech veřejný. Při utajovaném hospodaření, neprůhledném výběru na základě neveřejných posudků nepřekvapilo ani to, že fond vyplácel některým firmám nadstandardní ceny. Žádný z politiků, poslanců či senátorů se však nad podivnými praktikami nepozastavil. Fond se bezkonfliktně dožil svého poklidného zrušení v roce 2005.
Ani po přechodu agendy na ministerstvo financí se však v informování veřejnosti o odstraňování starých ekologických zátěží nic podstatného nezměnilo. Sem tam prosákla rámcová čísla. Přidělování zakázek, komu a za kolik, bylo stále veřejnosti cílevědomě skryto.
Teprve tento supertendr překvapivě vnáší do dosavadní tajnůstkářské praxe více otevřenosti. Poznatky ze zadávacích dokumentací si odnesou nejen představitelé vítězného týmu, který bude za odstranění veškerých českých starých zátěží vzápětí ručit, ale i ostatní způsobilí žadatelé. A to jsou přece nejzkušenější konkurenční odborníci. Další proces odstraňování ekologických zátěží už nemůže jen tak zmizet z odborného povědomí.

VSTUPENKA I PRO VEŘEJNOST
Aby bylo naplněno právo každého zájemce zúčastnit se prvního kola výběrového řízení, dostali všichni žadatelé stejný soubor potřebných informací. Mezi jinými soupis všech lokalit zatížených různým znečištěním z dob před privatizací. Seznam je rovněž soupisem smluv, v nichž se stát při privatizaci zavazuje nabyvatelům závodů, že odstraní tato znečištění. Vítěz tendru by měl plnění těchto smluv od státu smluvně převzít.
Než se to však stane, se současným stavem starých ekologických zátěží se může seznámit i veřejnost. Vrchní ředitel skupiny správy majetku ministerstva financí Tomáš Uvíra poskytl podklady určené pro žadatele i k otištění. Týdeník EURO z nich setřídil přiloženou tabulku (viz Staré ekologické zátěže).
Z mnoha různých věcných důvodů je vyloučeno, aby bylo možné seřadit zátěže dle předpokládaných nákladů na jejich odstranění. Jediným číselným kritériem, dle nějž lze projekty srovnávat, je výše garance. Ta stanoví maximální částku, do které se stát zavázal uhradit náklady na odstranění starých ekologických zátěží v dané lokalitě. Dle garancí lze posuzovat i částečně už zpracované projekty. K tomu slouží vyčíslení zbytkové garance. Tímto pojmem se myslí původní garance po odečtení vynaložených nákladů - na analýzu rizik, studii proveditelnosti i samu sanaci.
Proto nejen soutěžitelé, ale i veřejnost získává po celkovém sečtení těchto čísel dokonalý přehled o stavu jednotlivých projektů. A může domýšlet, kde se sanace blíží dokončení a kde se "ještě ani nehráblo".

VÁŽNÉ VAROVÁNÍ
Garance opravdu nevychází z odhadu nákladů na odstranění škod. A proto často citovaná čísla 112, 114, nebo dokonce 120 miliard korun ani nemohou být částky, které ministerstvo financí na zlatém podnose nabídne vítězi výběrového řízení. Velikost garance je totiž přímo odvozená od ceny, kterou stát získal za privatizaci dotyčného závodu. Ještě přesněji, rovná se této ceně. Kdyby tedy vítězem nabízená částka měla být rovná této garanci, znamenalo by to výsměch celé privatizaci. Veškerý národní majetek by spolkla jediná sanační firma. Nehledě na to, že privatizační fond je již dávno rozfofrován a náklady sanací budou muset být hrazené z pokračujících privatizací.
Odborné odhady celkové ceny za odstranění starých ekologických zátěží (včetně toho, co už bylo sanováno a zaplaceno) se pohybují okolo 40 miliard korun. I to je astronomické číslo. Je to však jen "hausnumero", přestože asi blíže skutečným nákladům. Jediné správné číslo bude to, které si vylicituje nejúspěšnější, tedy nejníže tipující, soutěžící. Po podepsání smlouvy bude pro něho smrtelně závazné. Na onen podpis si nejspíš budeme muset do konce roku počkat.
Uvíra však důrazně upozorňuje, že než bude připravený kontrakt podepsán, bude jej muset schválit vláda. Nejúspěšnější soutěžící tedy musí dopředu počítat i s rizikem, že hlasováním vlády neprojde a celá příprava přijde vniveč.

KOUZELNÉ PROCENTO
Poměr mezi zbytkovou garancí jedné položky a součtem všech zbytkových garancí sledovaného souboru znečištění v českých podnicích je procentní podíl zbytkové garance. V tabulce sestavené dle velikosti onoho procenta se na prvních místech vyskytují staré ekologické zátěže s nejvyšší deklarovanou hodnotou. U některých projektů je však vysoká hodnota tohoto podílu daná velkým počtem lokalit, jichž se jeden projekt týká. U Benziny například 117 čerpacích stanic. Obecně vzato však kolonky s vysokým procentem znamenají velký projekt.
To nejspíš ocení vítěz výběrového řízení. Ať si vylicituje jakkoli vysokou částku, bude brána za stoprocentní základ. A jednotlivým ekologickým zátěžím pak připadne podíl peněz určený tímto procentem. Za každým vysokým procentem přijdou po ukončení prací na daném projektu velké peníze. A na malé projekty zbudou i malé částky.
K soutěžitelům je tento princip nadmíru spravedlivý, protože bude dělit stejným metrem jakkoli vysokou částku. Z hlediska skutečných nákladů to však může být údaj značně zavádějící. Vždyť i maličký podnik může být prosáklý velmi jedovatou látkou, jejíž odstranění bude značně nákladné. Právě tomuto poznání však má sloužit oněch 120 dnů na prozkoumání zadávací dokumentace. Aby si soutěžitel předem rozmyslel, jak kombinovat práce složité a jednoduché, přeceněné a nedoceněné, dosud nezapočaté s téměř dokončenými. V poznávání zadávacích dokumentací mají žadatelé kdykoli možnost využít služeb poradce zadavatele, kterým je společnost A. T. Kearney.

KONKURENČNÍ PROSTŘEDÍ
Zástupci firmy Dekonta projevili odhodlání zúčastnit se soutěže už s půlročním předstihem. Na tiskové konferenci, kterou za tím účelem loni koncem léta svolali, ubezpečili, že jejich firma má s odstraňováním nebezpečných látek patnáctileté zkušenosti a že každá zátěž je dopředu spočítatelná. Pozoruhodně zareagovali na tehdy velmi živou otázku, zda by nebylo lepší postupovat dosavadním způsobem dílčích zakázek: "Není natolik důležité, jakým způsobem se bude odstraňování starých zátěží řešit, zda formou jedné velké zakázky nebo pomocí tří tisíc malých tendrů. Hlavně aby se s odstraňováním zase začalo. Nejhorší je okolo těch svinstev chodit a nic nedělat. A jenom do sebe natahovat všelijaké škodliviny." Zalíbilo se jim, že stát po dlouhé době přišel s jinou strategií. Přestalo jej zajímat, jaké má konkrétní firma se sanací problémy, vždyť v jiné lokalitě to zase bude mít snazší. Považují za důležité, že stát zaplatí jen za vyčištěná území a že to bude brzy.
Člen představenstva firmy Marius Pedersen Pavel Borůvka hodnotí situaci po zahájení výběrového řízení: "Jsou tu všichni hlavní hráči. Konkurence bude tvrdá a touha po vítězství veliká." Konkurentů si váží, ale není si úplně jistý, zda v některé firmě při neúspěchu pozdě nesecvakne pojistka a nezačnou se odvolávat. "Byla by to velká škoda. Celý proces by to zdrželo," myslí si Borůvka. A dodává: "Pokud uděláme nějakou chybu a neuspějeme, budeme výběrové řízení v klidu respektovat." Specializované odpadářské firmy - v tendru je pět nejúspěšnějších - mají vždycky šanci zúčastnit se na pracích v námezdním poměru. Až však po ukončení výběrového řízení. Podle přísných preambulí tendru nikdo nesmí vystupovat ve dvou konsorciích.

SVĚT NARUBY
Do současnosti se sanační firmy snažily objevovat vedle popsané staré zátěže ještě další ložiska škodlivin. Prokázat, že k dané sanaci bylo třeba vynaložit takzvané vícepráce. Přimět zadavatele, aby ukrojil další kus ze zbytkové garance a rozšířil zakázku.
"Teď se to otočí!" prorokuje ředitelka České inspekce životního prostředí Eva Tylová. "Vítěz tendru bude tlačit, aby se sanační práce prováděly za co nejnižší ceny. Zaměstnanci se budou snažit aspoň část kontaminované zeminy utopit v navážce. Objeví- li cokoli podezřelého ve své blízkosti, ohluchnou a oslepnou," myslí si Tylová. Připomíná, že do současnosti její inspektoři museli občas dohlídnout, aby firmy nesanovaly zbytečně. Teď budou muset mnohem častěji a důkladněji kontrolovat, zda práce provedly. "Do země nevidíš!" povzdechla si Tylová. "A nemám tolik lidí, aby nad každou dírou do země stál jeden člověk!" Situaci by měla řešit staronová instituce: supervize. Nezávislí odborníci. Jak dlouho však asi v drsném českém prostředí vydrží nezávislí?

VÍTEJTE NA PREMIÉŘE!
Tabulka poprvé v historii seznamuje veřejnost s rozsahem všech registrovaných ekologických zátěží v České republice. Největší zakázky, nikoli však vždy nejatraktivnější, jsou nahoře. Týdeník EURO si totiž nechal hodnoty setřídit dle procentového podílu dané lokality na celém rozsahu dosud neodstraněných starých zátěží. Výši uvedeného procenta bude přesně odpovídat i výše úhrady za dokončené práce.
TABULKA: STARÉ EKOLOGICKÉ ZÁTĚŽE
seřazeny podle velikosti podílu zbytkové garance, který je určující pro velikost platby za ukončené práce

Nabyvatel Podíl zbytkové garance (v %) Zbytková garance k 30. 6. 2008 (v Kč) Velikost garance (v Kč) Lokality a podlokality
OKD, OKK, a. s. 27 800 000 000,00 25 239 339 763,20 24,85683 49 lokalit v koksovnách, dolech a na skládkách v revíru
VÍTKOVICE, a. s. 4 930 957 930,00 4 589 794 304,06 4,52024 12 samostatných podlokalit
UNIPETROL, a. s. 4 243 916 000,00 4 207 863 297,43 4,14409 ČS UNIPETROL, a. s., Nelahozeves skládka, Areal Kaučuk
Jihomoravská 4 050 482 069,96 4 030 166 149,27 3,96909 Jihlava, Uherské Hradiště, Prostějov, plynárenská, a. s. Vyškov, Kroměříž, Brno - garáže, dílny
UNIPETROL, a. s. 6 012 000 000,00 3 781 186 856,46 3,72388 Chemopetrol - hl. záv., Chemop-skládk. oblasti, Chemopetrol - laguny Růžodol, trasa produktovodu ethylbenzenu, Chemopetrol - stanice PHM, Uhlodehta, Bílá místa, již. předpolí skl. K1-K4
ČEZ Distribuce, a. s. 3 663 335 814,00 3 659 029 064,60 3,60358 I.-III. Etapa
ČEZ Distribuce, a. s. 3 484 672 445,00 3 467 810 725,66 3,41526 23 lokalit v Plzeňském kraji
ČEZ Distribuce, a. s. 3 015 179 920,00 3 001 494 217,82 2,95601 28 lokalit ve Středočeském kraji
Synthesia, a. s. 3 120 000 000,00 2 960 498 419,15 2,91563 Betasmola, destilační, zbytky, železité kaly, STOH II a III, saturovaná zóna, retenční nádrž Lhotka, laguna sádry, sedimentační jímka
AERO Vodochody, a. s. 2 691 925 662,00 2 689 497 491,75 2,64874 závod + rybníčky, chemické procesy
SPOLANA, a. s. 6 330 000 000,00 2 413 549 475,32 2,37697 toxická skládka, stará amalgámová elektrolýza, dioxiny, podzemní vody, monitoring podzemních vod
Severomoravská 1 757 183 000,00 1 669 713 971,11 1,64441 Javorník, Jeseník, Bílovec, Frýdek-Místek, plynárenská, a. s. Český Těšín, Havířov, Lipník nad Bečvou, Šumperk, trasy produktovodů
AVIA, a. s. 1 677 226 867,00 1 628 335 974,50 1,60366 částečná sanace areálu, II. etapa sanace Hexion Specialty 1 815 018 000,00 1 613 482 143,97 1,58903 závod I. etapa, závod II.etapa Chemicals, a. s.
IVAX Pharmaceuticals, s. r. o. 1 466 349 000,00 1 385 545 020,38 1,36455 IVAX Pharmaceuticals
ČEZ, a. s. 1 388 820 000,00 1 381 110 948,13 1,36018 Opava
Pražská plynárenská, a. s. 1 439 907 000,00 1 329 605 974,60 1,30946 Podvinný mlýn, Michle I. a II. etapa
TOMA, a. s. 1 477 266 000,00 1 324 742 192,61 1,30467 skládka štípenky, skládka LEPOT, koželužna a ostatní
Aircraft Industries, a. s. 1 561 053 000,00 1 281 992 202,00 1,26256 závod I.etapa, závod II.etapa, závod
WALTER, a. s. 1 280 129 000,00 1 270 692 655,02 1,25144 Jinonice, Stará Boleslav
ČEZ Správa majektu, s. r. o. 1 249 675 635,00 1 249 675 635,00 1,23074 KV - Tuhnice, Klatovy, Cheb PARAMO, a. s. 1 241 502 000,00 1 138 706 504,49 1,12145 Hlavní závod a okolí, Blato, Hlavečník, Zdechovice, Časy, Zimní přístav
ArcelorMittal 1 416 028 000,00 1 087 416 484,83 1,07094 Válcovny plechu Frýdek-Místek, a. s.
BENZINA, s. r. o. 1 349 159 812,00 1 065 049 574,95 1,04891 117 čerpacích stanic po celé ČR
E.ON Energie, a. s. 1 017 200 000,00 1 014 986 064,50 0,99960 Výtopna Mydlovary, Triangl
Severočeská 1 031 131 000,00 994 571 493,18 0,97950 Jablonec n. N., Kokonín, Roudnice n. L., plynárenská, a. s. Teplice, Duchcov, Žatec, Ústí, Děčín
ArcelorMittal Ostrava, a. s. 997 000 000,00 976 879 015,96 0,96207 Arcelor Mittal Ostrava, tank. stan. Nová Huť
PARAMO, a. s. 1 906 590 000,00 974 889 167,64 0,96011 Koramo Kolín
Spolek pro chemickou 2 909 112 000,00 939 112 304,86 0,92488 Chabařovice, Lybar Velvěty, Mníšek, závod a hutní výrobu, akciová společnost
Olšanské papírny, a. s. 1 119 557 000,00 915 906 057,10 0,90203 Papírna Jindřichov, Skládka Habartice, Papírna Lukavice, Papírna Vlčice, Papírna Aloisov, skládka Dymák
Tlaková plynárna 800 000 000,00 764 705 146,27 0,75312 Fenolka a tankoviště, zbytek areálu Ústí nad Labem, a. s.
DUKLA Trutnov, s. r. o. 768 204 000,00 756 776 254,50 0,74531 závod
ČEZ Správa majetku, s. r. o. 753 794 980,00 753 794 980,00 0,74237 DL Kutná Hora, DL Praha 10 Západočeská 773 090 864,00 627 705 590,78 0,61819 Plzeň, Rokycany, Klatovy, Cheb, Františkovy plynárenská, a. s. Lázně, Aš, Kraslice, Karlovy Vary
ŠKODA HOLDING, a. s. 11 076 710 000,00 609 786 392,12 0,60054 Plzeň Středočeská 649 425 000,00 599 523 061,36 0,59044 Mladá Boleslav, Čáslav, Český Brod, plynárenská, a. s. Kolín, Nymburk
BOOSTER, a. s. 553 352 000,00 550 684 631,90 0,54234 DMA Plotiště
TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY, a. s. 843 600 000,00 496 615 072,03 0,48909 Třinecké železárny
ČEZ Distribuce, a. s. 4 757 375 000,00 467 082 302,35 0,46000 Kunčiče, Krnov, Červenka, Příbor, Bohumín , Lískovec, 150 distribučních stanic
Lovochemie, a. s. 891 678 000,00 466 394 396,04 0,45933 Lovosice, Skládka Lukavec
KOLBENOVA CITY 445 427 000,00 440 665 582,31 0,43399 závod - sever + jih
DEVELOPMENT, a. s.
MORA MORAVIA, s. r. o. 456 995 207,00 366 132 409,01 0,36058 závod Hlubočky, Šternberk, Dvorce II, Olomouc, záv. Hlubočky II. etapa, Šternberk II. etapa, Dvorce II - II. etapa Jihočeská plynárenská, a. s. 485 523 000,00 362 365 191,28 0,35687 závod Fosfa akciová společnost 752 717 000,00 333 447 218,33 0,32839 závod
EVRAZ VÍTKOVICE 324 443 070,00 323 381 226,00 0,31848 Evraz Vítkovice Steel
STEEL, a. s.
KRÁLOVOPOLSKÁ, a. s. 320 233 000,00 318 272 123,85 0,31345 závod MAGNETON, a. s. 429 326 486,00 315 474 646,98 0,31069 Kroměříž, Valašské Klobouky, Kotojedy Siemens Electric 299 638 810,00 294 004 414,30 0,28955 Drásov Machines, s. r. o.
GRANITOL, akciová 282 473 000,00 272 658 179,40 0,26853 závod společnost
COLORLAK, a. s. 385 739 000,00 272 453 466,08 0,26832 závod I., závod II., cihelna Labyrint CZ, s. r. o. 276 654 000,00 271 197 089,64 0,26709 závod I. etapa, závod II. etapa nkt cables, s. r. o. 270 000 000,00 268 263 965,76 0,26420 závod
Šroubárna Kyjov, spol. s r. o. 274 416 000,00 265 053 876,73 0,26104 závod
E.ON Distribuce, a. s. 262 500 000,00 259 473 675,10 0,25554 Dasný, Písek, Humpolec, Mydlovary, Veselí n. L.


    Městský úřad