Zpravodajství
24.11.2009 - Z Prahy do Ostravy konečně po dálnici
Zdroj: E15
Ročník a číslo: 507
Strana: 6
Autor: MICHAL, JIří
Ostrava se dočkala. Tento týden začnou automobilistům sloužit dva úseky na severomoravské dálnici D47 mezi Bílovcem, Hladkými Životicemi a Bělotínem, a dálnice tak spojí tři největší česká města: Prahu, Brno a Ostravu. Investoři, kteří se dříve ošívali investovat v kraji, kam nevedou pohodlné dopravní cesty, mohou přicházet. "Lepší spojení s okolím vždy znamená pro kraj a jeho obce více ekonomických příležitostí," pochvaluje si dokončení stavby zástupce ostravského primátora Lukáš Ženatý. Investoři si sice podle něho našli cestu do regionu už v minulosti, ale nyní to pro ně bude ještě snazší.
Dálnice před Ostravou by měla ulevit přetíženým silnicím I/47 a I/48, po nichž se jezdí z ostravskokarvinské aglomerace jižním směrem na Olomouc a Brno. Řidiči už nebudou muset projíždět historickým centrem Oder ani přes Fulnek.
Spokojeni mohou být i dopravci. "Pro kamionovou dopravu bude dokončení dálnice přínosem z hlediska bezpečnosti jízdy," řekl Martin Špryňar ze sdružení Česmad Bohemia.
"Z hlediska ekonomiky by bylo daleko důležitější nějakým způsobem zprůjezdnit dálnici D1 mezi Prahou a Brnem," dodal. Autobusoví dopravci zase ocení, že se odlehčí ostatním silnicím v okolí, zejména silnici 1. třídy vedoucí na Nový Jičín a Frýdek- Místek. "Autobusy budou aspoň snáze dojíždět na čas," doplnil majitel firmy Student Agency Radim Jančura.
Na plně funkční dálnici D1 a D47 mezi Prahou a Ostravou si řidiči budou muset ještě pár měsíců počkat. Nově dokončený dvanáctikilometrový úsek mezi Bílovcem a Hladkými Životicemi na Novojičínsku je
bez překážek. Na druhém úseku mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem na Přerovsku, který měří 18 kilometrů, bude zatím fungovat obousměrný provoz pouze na jedné polovině dálnice. Čili rychlost jízdy zde bude omezena. A to až do poloviny příštího roku.
Druhá překážka se postavila do cesty řidičům při cestě mezi Brnem a Prahou od včerejška. V blízkosti Jesenice u Prahy začala rozsáhlá stavba mimoúrovňové křižovatky, která jednou spojí dálniční okruh kolem Prahy právě s dálnicí na Brno. Kvůli tomu budou řidiči jezdit po nových náhradních komunikacích, což na dlouhou dobu výrazně zpomalí příjezd do Prahy. V opačném směru nastanou komplikace zhruba za měsíc.
Dálnice D47 však nebude otevřením nových úseků za cenu zhruba devět miliard korun úplně hotová. Nedostavěný zůstane ještě šestikilometrový úsek od Bohumína k polské hranici. Původně měl být dokončen příští rok, ale scházejí na to peníze. "Na příští rok máme dostatek financí na nějaké rozumné pokračování stavby. Technologicky bychom byli schopni úsek otevřít v polovině roku 2011," sdělil ministr dopravy Gustáv Slamečka. Vše ale bude záviset na tom, jak dopadnou v příštích letech jednání o rozpočtech. "Pokud by tam finance na stavbu nebyly doplněny, úsek by byl zprovozněn až v roce 2012," dodal.
Poláci tedy budou mít svou část dálnice minimálně o rok dříve. "Polská strana zatím termín dokončení v příštím roce nezpochybnila," sdělila Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.
Dálniční síť měří 1111 kilometrů
Celá dálnice od Lipníka nad Bečvou k hranici bude dlouhá 80 kilometrů a stát za ni zaplatí téměř 60 miliard korun. Bez chybějícího šestikilometrového úseku je síť českých dálnic a rychlostních silnic nyní dlouhá 1111 kilometrů. V posledních pěti letech rostla zhruba o 50 kilometrů ročně. Problémem sítě však zůstává, že vedle historické dálnice D1 mezi Prahou a Brnem přibylo příliš málo dlouhých celistvých úseků. Kromě toho české síti schází nadále napojení na některé sousední státy.
---
9 miliard korun stojí stavba úseku mezi Bílovcem, Hladkými Životicemi a Bělotínem