Město Bohumín

22.12.2009 - Boj za změnu obchvatu nevzdávají

Zdroj: Havířovsko
Ročník a číslo: 52
Strana: 1
Autor: BĚČÁK, Libor

HAVÍŘOV - Lidé ze Suché a občanské sdružení Biokoridor Sušanka tlačí na úřady, aby změnily trasu plánovaného obchvatu města Havířova.

Trasa obchvatu Havířova má využívat současné ulice Ostravská, Orlovská, Vodní a Dělnická. Na hranici Havířova- Suché a Horní Suché se má napojit na zcela novou rychlostní silnici, která má spojit dálnici D1 u Bohumína rychlostní silnicí v Třanovicích.
Lidem ze Suché se nelíbí, že doprava zatíží území v okolí řeky Sušanky, kde je například i chráněná lokalita Natura 2000. O tom, že jejich boj s úřady není snadný, svědčí zkušenost z veřejného projednávání Zásad územního rozvoje Moravskoslezského kraje.
"Krajský úřad ho organizoval na konci října. Naše sdružení tam podalo připomínku, která však na zasedání přednesena vůbec nebyla. Přečtena byla až na základě naší urgence. Toto jednání považujeme za zcela neomluvitelné. Spolu s připomínkou související s trasou obchvatu jsme předali i  260 podpisů občanů," informovala za občanské sdružení Biokoridor Sušanka Alena Kropková.
Na budování obchvatu má zájem nejen kraj, ale především havířovský magistrát. Ten preferuje severovýchodní obchvat města, přičemž již dříve zavrhl vedení trasy územím poblíž řeky Lučiny.
"Trasu přes Suchou považujeme za nevýhodnou. Cesta ve  směru na Těrlicko je třikrát delší, než kdyby byla vedena jihozápadní trasou. Ještě nevýhodnější je toto trasování pro životní prostředí. V neposlední řadě budou ohroženy i mokřady u rondelu, jedná se o evropsky chráněnou oblast Natura 2000. Naše sdružení již druhý rok navrhuje jihozápadní trasování obchvatu města, které by skutečně odklonilo kolony aut, které míří do Havířova od Ostravy," vysvětlují své důvody lidé ze Suché.
Hlavním argumentem občanů Suché jsou ekologické zájmy a snaha zajistit zdravé životní prostředí v místě, kde žijí. "Žijeme v demokratické společnosti, stále více se  hovoří a píše o nutnosti zlepšení životního prostředí, o zachování přírodních krás. Naše oblast by si rozšíření různých přírodních komodit zasloužila více než jakékoliv jiné území naší republiky, vždyť příroda zde v minulosti vlivem těžby černého uhlí značně utrpěla. Máme zde jedno z nejhorších ovzduší v České republice a nejvíce dětí s nemocemi dýchacích cest. Nemůžeme se však těšit na  zlepšení situace, ba naopak, obchvat města Havířova a rychlostní komunikace R67, která se plánuje mezi Horní a Prostřední Suchou, celou situaci ještě zhorší. Tato komunikace bude pouze tranzitem mezi Bohumínem a Slovenskem. Našemu městu nepřinese žádný užitek. Je velmi zajímavé, že tato situace nevadí ochranářům ani úředníkům na odborech životního prostředí. Jak bylo sděleno v úvodu, o rychlostní komunikaci a obchvatu již nechce nikdo jednat. Máme za to, že by v dnešní době neměla být nadále preferována stavba neúčelných komunikací před ochranou životního prostředí a před soudržností obcí," doplnila informace Alena Kropková.
Podle posledních aktuálních informací je budování obchvatu otázkou budoucnosti. Město má sice zájem uspíšit především úsek Ostravská - Dělnická, jedinou stavební akcí pro nejbližší roky však bude stavba světelné signalizace na velkém kruhovém objezdu, která se uskuteční v roce 2010. V rámci Koncepce dopravy, kterou havířovští zastupitelé schválili minulé pondělí, bylo stvrzeno, že se nebudou stavět dvě mimoúrovňové křižovatky poblíž Dukly v podobě, v jaké ji navrhovala společnost RPG ve svém projektu budoucího využití lokality kolem bývalé šachty.
"O trase mezi Ostravskou a Dělnickou ulicí se jedná průběžně na různých úrovních. Město ji podporuje a snaží se dopravu na této trase řešit i přesto, že stavba rychlostní silnice mezi Bohumínem a Třanovicemi je otázkou minimálně deseti let. Naší snahou je vedle semaforů na velkém rondelu urychlit stavbu mimoúrovňových křížení na Ostravské ulici u autoburzy, na Orlovské, kam bude napojena silnice ze Šumbarku od Chrpové a Hřbitovní, a také křižovatky Orlovské a Vodní. Přestože jde jen o část obchvatu, jde nám zejména o bezpečnost dopravy v těchto rizikových místech," potvrdil náměstek primátora Eduard Heczko.

LIBOR BĚČÁK



    Městský úřad