Zpravodajství
12.1.2010 - Obchvat je v nedohlednu
Zdroj: Region Krnovské noviny
Ročník a číslo: 2
Strana: 1
KRNOV (frk) - Za Globusem se začal stavět obchvat Opavy, a také Frýdek- Místek, Příbor i Bohumín se v dohledné době budou radovat z nového obchvatu. Naopak obchvat Krnova je v nedohlednu.
Kraj vyřadil obchvat Krnova ze seznamu krátkodobých i střednědobých priorit. Je to dobrá zpráva pro krnovské zahrádkáře, kteří minimálně další tři roky mohou pěstovat ovoce a zeleninu na pozemcích určených k výstavbě obchvatu, ale je to současně špatná zprávy pro Krnováky, kteří bydlí kolem frekventovaných dopravních tahů.
Přestože stavba obchvatu je v nedohlednu, na Hlubčické a na Opavské ulici už proběhly demolice rodinných domů. Dva domy, které stály na trase budoucího obchvatu, se bouraly ve stejné době, kdy ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) přišly špatné zprávy o nedostatku financí a radikálních škrtech v plánech investic. "Příčinou je samozřejmě krize. Chybí peníze i na mnohem významnější dopravní stavby, než je obchvat Krnova. Je například ohrožena i tak strategická stavba jakou je tah kolem Hrabyně. Dokud nebude vybudována moderní komunikace Ostrava - Opava, Krnov se obchvatu nedočká," popsala situaci krnovská starostka Renata Ramazanová.
Do boje za posílení dopravních investic v Moravskoslezském kraji se pustil poslanec parlamentu Libor Nowak, který se pokouší vrátit do hry také obchvat Krnova. "Mrzí mě, že se obchvat Krnova potichu vytratil ze seznamu krajských priorit a nepočítá s ním ani SFDI ve svých investičních plánech do roku 2012. Nechápu, proč vypadl právě obchvat Krnova, který patřil k nejrozpracovanějším a k nejlépe připraveným obchvatům na území celého kraje. Jako člen hospodářského výboru jsem se obrátil na ministra dopravy s interpelací a žádal jsem vysvětlení, proč se peníze na Krnov přesměrovaly jinam. Argumentoval jsem, že doprava v centru Krnova je čím dál hustší, a že řešení už nelze odkládat," popsal situaci Libor Nowak, podle kterého úsporné škrty poznamenaly také další významné dopravní stavby v kraji.
Největším problémem je již zmíněný tah Opava - Ostrava v úseku přes Hrabyň. "Pro SFDI Hrabyň na rozdíl od Krnova dál zůstává důležitou prioritou, ale bohužel se škrtalo i zde. A škrtalo se dost brutálně. Původně mělo být v roce 2010 na Hrabyň proinvestováno 1,3 miliardy. Nestačil jsem se divit, když namísto této částky se v návrhu objevilo pouhých 150 milionů. Nakonec se po mnoha jednáních na ministerstvu dopravy a v hospodářském výboru podařilo tuto částku v rozpočtu aspoň zdvojnásobit na 300 milionů, ale i tak je to proti očekávaným 1,3 miliardy drastické snížení. Nevzdávám to a věřím, že se mi podaří prosadit povýšení této akce při přerozdělení financí v rámci SFDI, " komentoval situaci Nowak.
Podle Hnutí Duha Jeseníky Krnov obchvat nepotřebuje. "Severní obchvat Krnova nevyřeší hustou dopravu v centru města a navíc je plánován v záplavové zóně stejně jako Kaufland," uvedl Ivo Dokoupil z Hnutí DUHA Jeseníky. Tato ekologická organizace před lety vyhrála soud nad stavebním úřadem v Krnově, když dokázala, že územní povolení na obchvat bylo vydáno v rozporu se zákonem. "Podle studií pojede po obchvatu jen minimum aut a dopravní efektivita této stavby je mizivá. Proto byl obchvat Krnova odložen a přednost mají stavby efektivnější. Obchvat Krnova řeší jen tranzit Opava - Město Albrechtice, kde je slabý provoz, ale vůbec neřeší dopravu od Bruntálu. O stavbě rozhodly politické kabinety napojené na stavební firmy a ne odborníci. Je obecně známo, že stavby cest jsou u nás v průměru dvakrát dražší než v Německu, aby se navýšil zisk firem," dodal ekolog Dokoupil.