Zpravodajství
9.2.2010 - Přehled zařízení, která poskytují vzdělání postiženým dětem
Zdroj: Karvinsko
Ročník a číslo: 6
Strana: 3
Autor: MACOŠKOVÁ, Nina
KARVINÁ
Mateřská škola pro děti s logopedickými vadami, bezbariérová škola ZŠ U Lesa, mateřská škola pro děti se zrakovým postižením, někdejší zvláštní škola a nyní ZŠ Komenského. V dalších školách jsou individuálně integrovány děti s postižením v běžných třídách.
BOHUMÍN
Na ZŠ Pudlov a ZŠ Čsl. armády fungují speciální třídy pro skupinovou integraci dětí s postižením. V ostatních základních školách funguje individuální integrace. "Největší novinkou letošního školního roku je otevření první třídy tzv. Praktické školy na náměstí Svobody ve Starém Bohumíně. Toto elokované pracoviště otevírá v Bohumíně letos vůbec poprvé Slezská diakonie pro několik těžce postižených dětí. V příštím roce má diakonie v plánu otevřít hned dvě třídy," uvedla mluvčí Bohumína Lucie Balcarová.
HAVÍŘOV
V Havířově jsou dvě speciální mateřské školy (Čelakovského a E. Holuba), které jsou specializovány na vady řeči. V běžných třídách 4 mateřských škol jsou integrovány další děti s autismem a tělesným postižením. Další MŠ je pro zrakově postižené na ulici Mozartova, kam chodí rovněž tělesně postižené a autistické děti.
Základní školy nabízejí jednu speciální třídu na ZŠ Kudeříkové s 5 žáky s různým postižením, v 8 základních školách jsou individuálně integrováni žáci s mentálním postižením - 11 tříd a v nich 12 žáků. Na 3 základních školách je po jedné třídě s celkem 3 integrovanými žáky se sluchovým postižením, na 2 ZŠ po jednom integrovaném žákovi se zrakovým postižením. V 11 základních školách je integrováno celkem 18 žáků s vadami řeči, v dalších 11 ZŠ je 24 žáků s tělesným postižení. Další integrované děti mají vývojové poruchy chování nebo učení nebo autismus. Další institucí je dřívější Zvláštní škola, nyní ZŠ Mánesova, kam chodí mimo jiné žáci s lehkým a těžkým nebo hlubokým mentálním postižením, autismem, sluchově postižení a tělesně postiženi.
ORLOVÁ
Mateřská škola s kapacitou 130 dětí, z toho 40 míst je vyhrazeno dětem s vadami řeči, které jsou zařazeny do dvou logopedických tříd. Součástí mateřské školy je pomocná škola pro mentálně, tělesně a smyslově hendikepované děti ve věku 6 až 18 let. Druhým zařízením ve městě je někdejší zvláštní škola.
ČESKÝ TĚŠÍN
Individuální integraci postižených žáků realizuje každá základní škola ve městě, navíc skupinové integraci se věnuje Masarykova základní škola na Komenského. "Tato škola byla v posledních dvou letech zrekonstruována a přizpůsobena potřebám žáků s tělesným postižením. Žáci s lehčím stupněm zdravotního postižení se vzdělávají skupinově přímo v této škole, kde se jim věnují pedagogové se speciálním pedagogickým vzděláním a asistenti pedagoga. Děti s těžkým zdravotním postižením se vzdělávají v elokovaných třídách základní školy, ulice Slovenská, kde město hradí náklady na osobního asistenta," řekla vedoucí oddělení školství Městského úřadu v Českém Těšíně Alena Nawratová.
DALŠÍ MĚSTA
Individuálně jsou děti integrovány v jednotlivých školách podle potřeby.
SLEZSKÁ DIAKONIE
Organizace poskytuje vzdělání a péči ve městech Český Těšín (Církevní základní, střední a mateřská škola) Karviná a Bohumín (různá střediska). "Co se týče škol pro děti se zdravotním postižením, zřizuje Slezská církev evangelická a. v. dvě školy, jež provozuje Slezská diakonie. Spolu s krnovskou školou se jedná o Církevní základní školu, střední školu a mateřskou školu v Českém Těšíně. Školy poskytují vzdělávání žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami, například s autismem nebo s mentálním a kombinovaným postižením," uvedla mluvčí organizace Hana Štěpánová.
(Informace jsou z městských úřadů jednotlivých měst a dalších zdrojů).