Zpravodajství
9.2.2010 - V bývalé faře v Petřvaldě je technické muzeum
Zdroj: Opavský a Hlučínský deník
Ročník a číslo: 33
Strana: 6
Autor: NAVRÁTIL, Boleslav
Má dvě zvláštní expozice: počátky tramvajové dopravy a vybavení starodávné obecné školy.
Petřvald - Město Petřvald na Karvinsku má na svém katastru zajímavé technické muzeum. Je zvláštní také tím, že je umístěno v budově staré fary, tedy na začátku cesty ke kostelu svatého Jindřicha, kterou lemuje řada kapliček tvořícíchkřížovoucestu.Faru i kapličky nechal v první polovině 19. století postavit hrabě Larisch-Mönnich. Později se fara stala nevyhovující a byla nahrazena novou budovou, v té staré byly po druhé světové válce byty.Vroce 1983 odkoupil faru podnik Ostravskokarvinské doly se záměrem vytvořit Síň hornických tradic, jak se tehdy vznešeně nazývaly prvopočátky vzniku muzea.
Jak jezdily tramvaje V roce 1990 se fara i s hornickýmiexpozicemi stala součástí Muzea Těšínska, nicméně teprvevroce1993seobjektstal jeho majetkem. Došlo k rozsáhlé rekonstrukci se záměrem, že zde vznikne technické muzeum. To bylo slavnostně otevřeno začátkem prosince 1997. První expozice byla zaměřena na tramvajovou dopravu na Ostravsku a Karvinsku, protože je nepochybně důležitou součástí industriálního rozvoje celé oblasti. Samozřejmě, že výstavní prostory jsou nevelké, nicméně velmipůsobivéakolemmístnosti jezdí dobový model takzvané otevřené tramvaje. Tyto úzkorozchodné dráhy nebyly zcela vyhraněny, byly na pomezí tramvaje a místní dráhy. Například v Ostravě byly vedeny koleje po místních komunikacích, zatímco při spojení s Bohumínem a Karvinou jezdily tyto tramvaje po vlastní drážní trase, což odpovídalo spíše železnici.Knejstarším patřila městská úzkorozchodná dráha v Bohumíně, která se měnila postupně - pokud jde o pohon - z koňské na parní, a poslézenaelektrickou. Honzík a Štefek Později vznikla trať Polská Ostrava-Hrušov,která sepak stala součástí Slezských zemských drah.Vroce 1908 byl vytvořen podnik Místní dráha Ostrava - Karviná, o tři roky později Slezské zemské dráhy. Nicméně po zmíněných trasách nebyla vedena jen doprava osobní, ale také nákladní. Napříkladknákladní dopravě na trati Hrušov - Polská Ostrava sloužily dvě parní lokomotivy. Jedna z nich zvaná Hansel, česky Honzík, která byla vyrobena roku 1903 v rakouském Linci. Druhá parní lokomotiva byla rovněž čtyřnápravová a měla jméno Steffel, což bylo přeloženo do češtiny jako Štefek. Slezské zemské dráhy vznikly postupně výstavbou řady tratí, například Polská Ostrava - Michálkovice, Karviná-Fryštát, Karviná - Orlová - Lutyně, Bohumín nádraží - Hrušov, Polská Ostrava - Moravská Ostrava, Jáma Jan - Karviná nádraží, Nový Bohumín - Bohumínměsto a spojka Bachrach - Amerika (kino) - městskádráha. Obecná škola V prvním patře muzea je v současné době zajímavá výstava o starém školství. Expozici vlastně tvoří kompletně zařízená třída základní školy. Jde o podobu z první republiky, typické dlouhé dřevěné lavice, nechybějí zde ani učební pomůcky, vycpaní ptáci a třeba obrazy různých řemesel s názvem Jak se co vyrábí. Najdeme zde pekárnu, klempířskou dílnu a podobně. Nejzajímavější je, že zmíněné provozy na obrázcích jsou vskutku názorné, například učeň předvádí pájení pozinkované dížky specificky určené k dojení mléka, přičemž mu mistr s vlídným úsměvem radí. Taképekařská dílna je dokonalá, všechno je zde pěkné a čisté, pečivo barevné a nadýchané, lidé jsou dokonale oblečení. Je to nostalgicky krásné, jenže kterého žáka by dnes zaujala klempířina nebo pečení dalamánků? Ze třídy dýchá doba dávno minulá úžasnou silou. Však na tuto výstavu chodí nejčastěji žáci základních škol.
Zdá se, že se tak trochu vytratil původní záměr muzea ukazovat hornické tradice. Ale ne, hornická expozice je právě v rekonstrukci, bude modernější a pěknější, exponáty jsou zatím uloženy v depozitáři, ale pak se vrátí. Zatímco expozice tramvajové dopravy je stálá, jiné se střídají. Stálá expozice hornictví bude umístěna na patře, do přízemí se například chystá expozice s názvem Krása krystalů. Technické muzeum v Petřvaldě, byť nevelké, je skutečně užitečné a docela slušněnavštěvované.
(BOLESLAV NAVRÁTIL)