Zpravodajství
17.2.2010 - Žáci zkoumali proměny školní zahrady během ročních období
Zdroj:
Základní škola Bezručova se nachází v okrajové části Bohumína a navštěvuje ji asi sto dětí ze sídlištní zástavby v blízkosti největšího průmyslového podniku ve městě. Budova školy byla postavena v roce 1908 a od té doby je zde poskytováno vzdělávání bohumínským žákům, ale i dětem z okolí.
Naším cílem je vytvořit domácí atmosféru, přičemž můžeme plně využít všech předností, které nám škola poskytuje. To znamená nízkého počtu žáků, kteří navštěvují pouze první stupeň a kteří se všichni navzájem znají. V tomto duchu byly zpracovány i projekty, které jsme v naší škole realizovali.
Prvňáci mají patrony
Prvním z nich je projekt Velcí malým - aneb učíme se společně, který je zaměřen na dobrou a bezproblémovou adaptaci dětí předškolního věku, které k nám přicházejí do prvního ročníku. Jedná se o dvouletou akci. Každý čtvrťák napíše v období po zápisu do prvních tříd v hodině slohu skutečný dopis budoucímu prvňáčkovi, ve kterém představí sebe i naši školu. Tím se čtvrťák stává patronem budoucího prvňáčka.
K dětskému dopisu je připojen i dopis ředitelky školy s vysvětlením pro rodiče a dopis je zaslán každému budoucímu prvňáčkovi domů.
Dárky a společné akce
K prvnímu seznámení dvojic dětí dochází potom při návštěvě dětí z mateřské školy ve vyučování v průběhu druhého pololetí. Na konci roku vyrobí žáci čtvrtého ročníku ve výtvarné výchově nebo v pracovních činnostech drobné dárky, které potom osobně předají prvňáčkům při zahájení nového školního roku. V průběhu prvního ročníku pořádají páťáci a prvňáci společné akce (například indiánskou stezku, společnou keramickou dílnu, divadlo pro páťáky, pexesového krále, společné čtení, cestu za pokladem apod.). Starší děti rády vystupují v roli ochránců těch malých, takže prostřednictvím realizace projektu se upevňuje pozitivní klima školy.
Školní zahrada
Druhý projekt se týká naší školní zahrady, a přitom zdůrazňuje samostatnost a tvořivost žáků. Posiluje také sounáležitost žáků se školou i zájem o životní prostředí v jejím bezprostředním okolí. Zároveň kromě průřezového tématu environmentální výchova projekt naplňuje i cíle osobnostní a sociální výchovy a přesahuje do dalších vzdělávacích oblastí (výtvarná výchova, informatika, český jazyk, pracovní činnosti).
Tři projektové dny
Projekt byl realizován ve třech projektových dnech, při kterých žáci zkoumali rozlehlou školní zahradu a její proměny v jednotlivých ročních obdobích. Pracovali ve věkově smíšených družstvech z 1. až 5. tříd, pojmenovaných podle jarních květin. Družstva byla osmi až devítičlenná. Jeden učitel byl patronem dvou družstev. Každý projektový den byl zahájen v tělocvičně školy, kde byli žáci rozděleni do družstev, jejichž složení bylo stanoveno pedagogickým sborem. Vedoucími jednotlivých družstev byli žáci pátých tříd a losem jim byli přiděleni jejich patroni (učitelé). Po seznámení se soutěžním úkolem se družstva rozešla do jednotlivých tříd, kde si žáci určili strategii vyřešení zadaného úkolu a pracovali na něm v průběhu celého dopoledního vyučování. První část dopoledne byla věnována zkoumání zahrady a sběru materiálů, druhá část patřila jeho určování, třídění a zpracování.
Kalendář o přírodninách
V každém ze tří projektových dnů vyráběly děti různé produkty týkající se naší školní zahrady. Pro každý produkt byla předem známa kritéria, podle kterých budou práce hodnoceny. V prvním kole byl výsledkem jejich práce kalendář pro rok 2010 o přírodninách školní zahrady na jaře, ve druhém kole zpracovávaly encyklopedii školní zahrady o 20 heslech, z nichž nejméně 5 bylo věnováno ekologii a šetrnému chování k přírodě a 10 hesel se mělo týkat přírodnin, které se nacházejí ve školní zahradě v letním období. Poslední projektový den se uskutečnil na podzim. Děti vytvářely pět naučných tabulí o stromech školní zahrady.
Ve všech kolech bylo jedním z kriterií hodnocení i to, zda dílo vyjadřuje vztah autorů k prostředí okolí školy. Produkty byly hodnoceny tříčlennou komisí, kterou tvořila ředitelka školy a dva členové školské rady (rodič a zástupce zřizovatele). Žáci nejúspěšnějších družstev byli odměněni jednodenním zájezdem do Střediska ekologické výchovy Tetřev v Horné Lomné.
Projekt byl obsahově i organizačně náročný, přesto všechna tři kola proběhla úspěšně. Práce ve věkově smíšených družstvech byla pro žáky něčím novým a starší žáci si mohli vyzkoušet řízení skupiny a převzetí zodpovědnosti za výsledek její práce.
(Dana BEZDĚKOVÁ)
---
Kontakt:
Darina Ježíšková, ředitelka školy ZŠ a MŠ
Bohumín
Bezručova 190
Tel.: 596 013 171