Zpravodajství
17.2.2010 - Tankujte za hranicemi
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 40
Při cestě do Alp načerpáte naftu LEVNĚJI V NĚMECKU I V RAKOUSKU, tam ušetříte oproti Česku několik korun na litr. Benzin je levnější i v Polsku nebo na Slovensku.
V pátek odpoledne vyrážím do Alp. V Praze míjím čerpací stanici Benzina a vzápětí ÖMV, jimž na "totemech" září cifry 30,90 koruny za natural 95 a 29,90 za naftu. Právě jsem minul nejlevnější pohonné hmoty podél dálnice D5 - poslední pumpa, Agip v Rozvadově, kde jsem brával plnou nádrž, nabízí naftu už za závratných 31,30 a natural za 32,90 koruny. Děkuji, nechci. Jedu zjistit, jestli se po českém zdražení nafty a benzinu nedá v Německu natankovat levněji. Abych to ověřil, musím ujet dalších sto kilometrů - první čerpačka směrem na Mnichov je až u Pentlingu, kdy mé v Praze vynulované počitadlo ukazuje 278. kilometr.
Na nenápadné ceduli pumpy Avia svítí nápis Diesel 1.184, Benzin Super 1.394. Vytahuji mobilní telefon a na on-line převodníku měn zjišťuji, že benzin je tady pěkně drahý, 36,27 Kč; ale naftu tady mají v přepočtu za 30,80 koruny - o padesátník levněji než u nás. Ani to mě moc nenadchlo, takže jedu dále, "hladové oko" mé octavie už docela dlouho svítí.
Německo: malá pumpa se vyplatí Napadá mě sjet z dálnice, ale nechci se zdržovat, takže jen obhlédnout nejbližší okolí - a tak o pár kilometrů jižněji sjíždím na výjezdu Regensburg-Süd. Hned po pár stech metrech vidím u marketu s drogerií DM malou pumpu značky SB tanken. A na vývěsce svítí: diesel 1,099 - což je 28,60 koruny. O 2,70 levněji než na poslední české čerpačce v Rozvadově. Benzin, který momentálně nepotřebuji, je za 1,329; tedy 34,60 Kč, dražší o 1,70 Kč. Malinkou komplikací je, že pokud nemáte s sebou dost hotovosti, berou zde pouze debetní platební karty Maestro, s Visou máte smůlu, stejně jako s kreditkami.
Tankuji plnou, do octavie padesát litrů. Oproti Rozvadovu jsem tedy ušetřil 135 korun; oproti Bílé Hoře polovinu. Řeknete "žádná velká sláva", ale je to spíše symbolická záležitost. Léta zažitý stereotyp - musím natankovat plnou nádrž, před hranicí - definitivně bere zasvé. Nejenže žádné hranice už neexistují, ale přestal existovat i důvod k doplnění paliva. Česko má nejdražší pohonné hmoty ve střední Evropě, zejména kvůli nenasytným správcům státní kasy, kteří zvýšili spotřební daň i DPH. A dokonce překonali i superdrahé Německo. Nejenže se dá tankovat laciněji na malých pumpách, ale i na velkých dálničních odpočivadlech značek Aral či Shell ušetříte na litru nafty kolem padesátihaléře... Kalkulačku s sebou!
Jen mám docela problém uvědomit si, o kolik je vlastně nafta u té či oné pumpy levnější než u konkurence - rozdíly v řádu desetin a setin centů z hlavy nezvládám. Nakonec si to ulehčím tím, že si říkám, že na třetím místě za desetinnou čárkou rozdíly neřeším a na druhém je každá setina pětadvacetník (při kurzu 26 Kč/Euro). To pomáhá - mezi 1,16 a 1,18 eura jsou to dvě setiny, a tedy padesátihaléř úspory; mezi 1,1 a 1,2 už deset setin, a tedy 2,50 koruny. Pomáhá to, ale vozit kalkulačku je přece jen lepší...
Rakousko: o šest korun levněji Německo má tedy levnější naftu, ale ty pravé úspory v cizině hledejte u dalších sousedů - v Rakousku, v Polsku nebo na Slovensku. U našich jižních sousedů jsou pohonné hmoty levné skoro až neuvěřitelně. Stačí se podívat na stránky rakouského automotoklubu ÖAMTC (viz box na straně D2), kde je průběžně aktualizovaný seznam nejlevnějších čerpacích stanic (musíte si vybrat palivo, které chcete zobrazit). Ceny doplňují sami motoristé, kteří je autoklubu "hlásí" - takže některá hlášení jsou stará jen pár hodin, a můžete jim tedy věřit. Benzinky jsou seřazeny od levnějších až po ty dražší a ve vyhledávání vám pomůže i mapa, která ukáže, zda je pumpa někde u vaší trasy.
Na mnoha pumpách v Rakousku naberete naftu za 24,50 koruny, to znamená o pět šest korun levněji než v Česku - na padesátilitrové nádrži uspoříte klidně tři stovky; benzin pořídíte už za 26,60 koruny a ušetříte zhruba stejně. Stejně jako v Německu jsou tady levné benzinky SB diskont, ale vsadit můžete i na značky Avanti nebo JET.
Češi se snaží konkurovat Konkrétně v okolí hraničního přechodu Dolní Dvořiště je na české straně nejlevněji přímo na pumpě Tank Ono ve Dvořišti, kde je natural za 27,90 a nafta za 26,50. Provozovatelé se snaží a skoro i dokážou Rakušanům konkurovat, alespoň u benzinu. Ten mají v nedalekém Zwettlu an der Rodl na pumpě Avanti za 28,60 koruny (1,098 eura). Nafta za 25,90 je sice levnější, ale vzhledem k minimálnímu rozdílu se pro ni speciálně jezdit nevyplatí. Srovnání se značkovými benzinkami v Česku je už pro tuzemce výrazně horší: ÖMV v Českém Krumlově má už natural za 29,60...
Pokračování na straně D2
Netankujte v Česku, v zahraničí je levněji
Pokračování ze strany D1
Polsko: pro potraviny i pro benzin Anebo Polsko, kam jsem se vydal ve středu minulého týdne. Na 418. kilometru dálnice D1 u Bohumína zastavuji na Shellu, který nabízí naftu za 28,50 a benzin za 30,20 koruny - bezkonkurenčně nejlevněji na celé trase naší nejdelší dálnice. Na polská paliva to nestačí: v Chalupkách o pět kilometrů dále vjíždím na malou čerpačku PKN Orlen (vlastník české Benziny), kde tankuji naftu v přepočtu za 25,20 koruny, o tři třicet Kč levněji. Pravda, na malinké pumpičce Gold v Bohumíně-Pudlově ji mají za 27,40 Kč - ale pořád to je o dvě koruny více než za mostem přes Odru.
A takhle je to u hranic všude. V polské části Těšína, kde mají lidé přes státní hranici pár metrů, na české straně tankují jen ti, kdo potřebují od paliva stvrzenku, třeba aby ji mohli vložit do účetnictví. Jinak je to plýtvání penězi.
Třeba samoobslužná čerpačka A24 u hypermarketu Castorama má naftu za 3,77 zlotého, čili v korunách za 24,40; benzin je o tři koruny na litr dražší. Návod, jak platit kartou či hotovostí, je tady vyvěšen i v češtině, takže žádný problém.
"Nikam jinam nejezdím. Jsem sice Polák, který žije a pracuje v Česku, ale tam je teď tak draho, že by to byla hloupost tam kupovat cokoliv, nejen benzin," směje se u postaršího Opelu Astra s českou značkou Józef Plazewski, původem z Cieszyna. Jeho slova potvrzují desítky aut s českými espézetkami, zabírají tak polovinu plochy parkoviště. A většina ze zákazníků tady i natankuje.
Ani u opodál stojící pumpy renomované norské olejářské firmy Statoil není o moc dráže - nafta za pětadvacet, benzin za necelých osmadvacet korun. Opět platí, co už bylo řečeno mnohokrát: v konfrontaci s nejbližší českou čerpačkou, Slovnaftem na příjezdu do Českého Těšína, česká na celé čáře prohrává. Proč připlácet za litr benzinu 2,50 koruny?
Ovšem kdo počítá, tomu se vyplatí pro plnou nádrž zajet, i pokud je levná pumpa u supermarketu 34 kilometrů daleko - tak jako z Opavy do slezské Ratiboře. Pokud srovnáme nejlevnější pohonné hmoty v obou městech - v Opavě u hypermarketu Globus a v Polsku u Auchanu - je na polské straně levněji o tři koruny u benzinu, o čtyři u nafty. Na padesátilitrové nádrži nafty tedy motorista ušetří rovné dvě stovky; s autem se spotřebou šesti litrů na 100 km projede přitom čtyři litry paliva, ale ještě čtyři mu zbudou jako zisk. Což není bůhvíjaká úspora, ale když přitom nakoupí v polském supermarketu, není důvod si takový výlet na nákup neudělat.
Tankujte pod Tatrami Na Slovensku na jednom litru nafty ušetříte zhruba tři koruny, na benzinu o něco méně - ale abyste natankovali dráže než v tuzemsku, to už byste museli mít dost velkou smůlu. Slováci totiž od počátku února spotřební daň za naftu snížili o 13 centů (3,40 Kč) a na některých čerpacích stanicích se tento efekt už projevil, některé ještě doprodávají staré zásoby a další zlevnění teprve chystají.
***
V Německu je nafta levnější až o tři koruny na litr, v Rakousku až o šest Kde se dají zjistit aktuální ceny benzinu ČR www.ceskybenzin.cz www.globalassistance.cz Rakousko www.oeamtc.at/sprit Slovensko www.natankuj.sme.sk Polsko www.cenapaliw.pl celá Evropa www.reisen-tcs.ch/travel/ de/home/reiseinfos/benzinpreise. html (údaje jsou zhruba 10-14 dní staré)