Zpravodajství
25.2.2010 - Ministr: R52 bude. Užší, ale i levnější
Zdroj: Nový život
Ročník a číslo: 8
Strana: 1
Autor: WINDOVÁ, Eliška
Mikulov - Stát může na výstavbě rychlostní silnice R52 z Pohořelic do Mikulova ušetřit miliardu korun. A to především změnou některých parametrů u mimoúrovňového křížení, mostů nebo obslužné silnice. R52 bude také o metr užší. S těmito novinkami přijel ministr dopravy Gustáv Slamečka v úterý na Břeclavsko.
"Vyslechli jsme si názory představitelů obcí. Někteří říkají, abychom rychle stavěli, protože je už situace neúnosná. Jiní souhlasí, ale vyslovili i obavy týkající se narušení krajiny nebo zvýšené dopravy. Padla i otázka nějaké alternativy, která by mohla nahradit tuto silnici," shrnul ministr výsledky setkání se starosty.
Jak ale dodal, s jinou možností vůbec nepočítá. A to hlavně z toho důvodu, že rakouská strana dostaví svou dálnici v roce 2013 právě k bývalému přechodu v Mikulově. "Problém se prohloubí v roce 2012, kdy se otevře dálniční spojení mezi Českou republikou a Polskem v oblasti Bohumína. R52 by se tak stala součástí severo- jižního spojení. Můžeme tak očekávat nárůst dopravy," vyslovil obavy.
Jednání se zúčastnil i velvyslanec v Rakousku Jan Koukal. Ten potvrdil, že rakouská strana tlačí na rychlé vyřešení problémů. "Rakousko očekává, že dodržíme mezinárodní smlouvu, kterou jsme podepsali," tlumočil. Jihomoravského hejtmana Michala Haška potěšil příslib ministra, že se zasadí o změnu usnesení Topolánkovy vlády týkající se obchvatu Břeclavi. To totiž počítalo se čtyřpruhovým obchvatem, který řada obcí považovala za možnou náhradu R52. Teď by mohl být jen dvoupruhový, jak bylo naplánováno původně.
I pro něj je rychlostní silnice na Mikulov jasnou prioritou. "Společná diskuze ukázala, že pokud se nám povede připravit územní rozhodnutí, podaří se dořešit všechna jednání ohledně stavebního zákona, tak v roce 2011 by se v návrhu rozpočtu Fondu dopravní infrastruktury mohla objevit první částka na zahájení stavby první části silnice R52," byl spokojený Hašek s tím, že chce, aby se nejprve stavěl úsek směrem od státní hranice.
Pro Haška je také důležité, že už dnes začne krajské zastupitelstvo posuzovat zařazení stavby do Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Právě ty se totiž mají po nedávném soudním zrušení územního plánu Břeclavska stát strategickým dokumentem pro stavbu R52.
Setkání s ministrem se účastnili zástupci Břeclavi, Mikulova, Pohořelic, Bavor, Perné a Dolních Dunajovic. "Pro mě je důležité, že jsem získal potvrzení od ministra, že opravdu existují doklady, že Rakušané budou stavět silnici do Drasenhofenu. A nepočítají s výstavbou do Reinthalu. V tom případě je logické, že trasa do Vídně bude přes Mikulov. Podle mého by se ale nemělo stavět teď. Nikdo zatím neřekl, že nárůst dopravy bude opravdu velký," reagoval starosta Bavor Petr Žluva.
ELIŠKA WINDOVÁ