Zpravodajství
8.4.2010 - V Ostravě se bude za dálnici platit dál
Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 82
Strana: 12
Autor: KARBAN, Pavel
Místo premiéra Jana Fischera dorazili včera do kraje jen ministr Gustav Slamečka a poslanci rozpočtového výboru
Ministerstvo dopravy neustoupí, dálnice D1 vedoucí přes Ostravu bude i nadále zpoplatněna. Včera to v Ostravě řekl ministr dopravy Gustav Slamečka, který se v moravskoslezské metropoli účastnil zasedání rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
"Dálniční úsek vedoucí přes Ostravu jsme zpoplatnili stejně jako obdobné silnice vedoucí kolem jiných měst. Neudělali jsme a neuděláme žádnou výjimku," prohlásil Slamečka. Přiznal, že ví, že se současná situace nelíbí představitelům kraje ani města a že magistrát dokonce uvažoval o žalobě na ministerstvo dopravy. "Počkáme, jak se to vyvine," dodal a slíbil: "Až bude v létě v Praze dokončen vnější okruh, tak bude zpoplatněn i ten."
Na čem se členové rozpočtového výboru, Slamečka a představitelé kraje shodli, bylo, že severní Morava a Slezsko potřebuje dobudovat dopravní infrastrukturu. "Jedná se o průmyslový region, a aby si udržel svoji konkurenceschopnost, musí být velmi dobře přístupný," poukázal předseda rozpočtového výboru Bohuslav Sobotka (ČSSD). Za priority v budování dopravní infrastruktury v kraji ministr označil dokončení dálnice D1 v úseku Bohumín-hranice s Polskem. "Tento úsek bude otevřen společně s polskou stranou v březnu 2012. Krom toho zůstává mezi prioritami silnice I/48, tam je nejproblémovější obchvat Frýdku-Místku. Probíhají intenzívní práce na železničním koridoru III směrem na Slovensko, stejně jako je v centru naší pozornosti stavba silnice I/11 ve směru na Slovensko i směrem na Opavu," popsal Slamečka s tím, že s dobudováním silniční sítě souvisí i životní prostředí.
Právě životní prostředí, hlavně čistota ovzduší, patřilo s dopravou a problematikou starých ekologických zátěží mezi hlavní témata včerejšího jednání rozpočtového výboru v Ostravě. "Společně s městy jsme připravili materiál, který je souborem požadavků směrem k budování dopravní infrastruktury, jež by například vytěsnila osobní i nákladní dopravu mimo centra měst," uvedl hejtman Jaroslav Palas (ČSSD). Opatření v oblasti protismogových opatření by zas měla ulehčit rozpočtům kraje a měst.
"Máme například spočítáno, že podniky z kraje odvádí do Státního fondu životního prostředí ročně asi 130 miliónů. Jenže tyto peníze se ani zčásti nevracejí zpět do kraje. Chtěli bychom proto mít ve fondu svého zástupce, abychom mohli spolurozhodovat o tom, kam se budou tyto prostředky vracet," naznačil hejtman. Do Ostravy měl ve středu původně zavítat premiér Jan Fischer s ministry průmyslu a obchodu, dopravy a zemědělství. Kvůli přípravě návštěvy prezidentů USA a Ruské federace v Praze ale předseda vlády svou návštěvu zrušil. "Nové jednání je dohodnuto na 19. května," oznámil Palas.
***
Dálniční úsek vedoucí přes Ostravu jsme zpoplatnili a neuděláme žádnou výjimku Gustav Slamečka, ministr dopravy