Zpravodajství
19.5.2010 - Problémy mají železárny v Třinci a stavaři z Karoliny
Zdroj: Hospodářské noviny
Strana: 3
Autor: Vladimír Kaláb
Velká voda ve Slezsku a na severu Moravy ztížila byznys dopravním, a hlavně stavebním firmám.
Smůlu má největší staveniště v Ostravě, Nová Karolina. Sotva firma Multi Development soutěž o Karolinu vyhrála, přišla realitní krize a na stavbu chyběly peníze. Když se letos našly finanční prostředky, přišla velká voda.
"Z Karoliny je velký bazén, voda zatopila několik metrů hluboké výkopy pro kanalizace a inženýrské sítě," líčí Jan Skipala, prezident Společenství průmyslových podniků Moravy a Slezska. Společenství sdružuje zhruba padesát firem, jejichž celkový roční obrat dosahuje 15 miliard korun.
"Škody zatím firmy nevyčíslily, ještě je brzo. Teď se hlavně soustředí na to, jak se velké vodě bránit," dodal Skipala, který včera objížděl nejvíce ohrožené podniky.
Největší potíže může mít firma Vjačka, výrobce plastových a hliníkových oken v Ostravě-Mariánských Horách.
Povodeň v roce 1997 jí zničila tehdy nově postavené haly. Tytéž haly ohrožuje i letošní velká voda. "Týden kvůli dešťům nepracuje firma ATYP, dodavatel střech. Takových firem je více," připomněl Skipala.
Problémy mají firmy na Karvinsku. Například bohumínská hutní firma ŽDB Group zastavila provoz válcovny, výrobce drátů Bekaert Bohumín zcela zastavil výrobu už v pondělí. Třinecké železárny včera odstavily vysokou pec a dvě aglomerace kvůli zaplavenému materiálu.
Kvůli přerušení dopravy se do práce nedostaly desítky lidí. Podle vyjádření manažerů to ale zatím není problém, protože co se nyní nestihne, může se během roku napracovat.
"Zastavili jsme práce na rekultivacích, protože do podmáčeného terénu nemohou stroje vyjet," uvedl Petr Jonák, šéf komunikace společnosti Advanced World Transport (AWT), dříve OKD, Doprava. Skupina AWT má kromě několika desítek zemních strojů také čtyři sta kamionů a šest tisíc železničních vagonů, její roční tržby se pohybují kolem 12 miliard korun.
Doprava pro rozhodující klienty, tedy doly, elektrárny a teplárny, zatím funguje. Firma dokonce nabízí svou techniku pro odstranění povodňových škod.
"Kontaktovali jsme již s nabídkou pomoci radnice například v Českém Těšíně, Karviné nebo Doubravě," uvedl generální ředitel AWT Rekultivace Andrzej Santarius.
Jeden z největších průmyslových podniků v Moravskoslezském kraji, automobilku Hyundai v Nošovicích, povodně neohrožují. "Někteří zaměstnanci z oblastí ohrožených povodněmi se omluvili a zůstali doma, aby zabezpečili svůj majetek. Na výrobu to vliv nemělo, nastoupili náhradníci," řekl mluvčí automobilky Petr Vaněk. Areál automobilky prý nemůže ohrozit ani případné rozvodnění potoka Osiníka. Továrnu od něj totiž odděluje osm až deset metrů vysoký a zhruba třicet metrů široký hliněný val.
http://HN.IHNED.CZ/c1-43632160-problemy-maji-zelezarny-v-trinci-a-stavari-z-karoliny